De eis van KLM en andere luchtvaartmaatschappijen om de krimp van Schiphol te dwarsbomen is gedwarsboomd door de rechter. Formeel besluit het kabinet pas op 8 mei over de ‘krimp’, dus klachten kunnen pas daarna worden ingediend.
Het kabinet wil het nieuwe maximum van vluchten naar 478.000 brengen (nu is dat formeel 500.000 alhoewel dat sinds corona niet meer is gehaald). Het maximale aantal nachtvluchten moet 27.000 per jaar worden. Dat moet ingaan per november 2025 en moet in 2026 15 procent reductie van geluidshinder opleveren.
Om dit allemaal door te voeren moet op grond van Europese regelgeving een ‘balanced approach procedure’ worden doorlopen waarmee moet worden aangetoond dat vermindering van geluidshinder niet met andere maatregelen behaald kan worden. De Europese Commissie heeft een positief advies uitgebracht, maar heeft nog wel een paar vragen (o.a. over de privévluchten van en naar Schiphol).
Als alles niet op tijd geregeld kan worden, dan gaan de nieuwe maxima pas per 1 november 2026 in.
In de eerste drie maanden van 2025 verwerkte Schiphol bijna 110.000 vluchten. Dat is 1 procent meer dan in dezelfde periode van 2024. In maart 2025 werden bijna 39.000 vluchten afgehandeld.
In 2024 verwerkte Schiphol 473.814 vluchten en dat is ruim 7 procent meer dan in 2023. In 2025 mag Schiphol nog een klein beetje (1 procent) groeien naar 478.000 vluchten als de plannen bekrachtigd worden (Schiphol en de minister noemen dat zelf overigens ‘krimp’ omdat het minder is dan de 500.000 die als maximum voor corona werd aangehouden).
Het doel van het kabinet is 20 procent minder ernstig gehinderden, maar dat was al op de langere baan geschoven (net als het schrappen van de nachtvluchten). De 478.000 van Madlener zou voor 15 procent minder gehinderden moeten zorgen.
Onderstaande grafiek laat het aantal vluchten per maand op Schiphol zien sinds begin 2019 (het laatste pre-coronajaar). Vanaf mei 2024 ligt het aantal boven de 40.000 per maand. November en december 2024 en januari 2025 liggen daar onder met 37.000 vluchten. In maart 2025 ging het om bijna 39.000 vluchten.

In 2017, 2018 en 2019 eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. In de coronajaren 2020 en 2021 lag dat fors lager. Van 2022 ging dat weer omhoog. In de eerste drie maanden van 2025 werden er bijna 109.000 vluchten afgewerkt.

Ongeveer 4 procent van de vluchten in de afgelopen jaren waren nachtvluchten (aankomend of vertrekkend tussen 23.00 en 06.00 uur), 2 procent viel in de vroege ochtend (aankomend of vertrekkend tussen 06.00 en 07.00 uur).

Lees ook Ons Schiphol-dossier
Door Piet Bakker, cijfers van Schiphol, eerder nieuws op De Orkaan. Cijfers: Schiphol, grafieken De Orkaan. Foto: Orkaan.
Het is een feit dat wanneer de wind in de noordelijke hoek zit dat je horens dol wordt van de opstijgende vliegtuigen, er is geen moment rust.
Dit is in de jaren dat ik er woon van een vlieg uurtje op de dag naar nu constant overvliegende vliegtuigen.
lang leven de zomer.!!!!