De rondweg door Westerkoog krijgt definitief een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. De 24-uurs opening van busbrug De Binding is voor begin 2028 gepland. Dan wordt meer verkeer op De Glazenmaker en De Wildeman verwacht.
De rondweg wordt een GOW30-weg (Gebiedsonsluitingsweg) waar het verkeer op de rondweg voorrang heeft. Om de veiligheid te vergroten komen er op De Glazenmaker bredere fietsstroken en langs De Wildeman van de rijbaan gescheiden fietspaden.
Wethouder Mobiliteit Gerard Slegers zegt in het persbericht van Zaanstad: ‘Het nieuwe ontwerp zorgt ervoor dat er een soepele en veilige doorstroming zal zijn van het extra verkeer. Er is meer ruimte voor voetgangers en fietsers, wat de verkeersveiligheid zal verbeteren.’
Drempels
De bus zal stoppen bij de haltes op de rijbaan, ook komen er drempels. De oversteekplaatsen voor voetgangers komen volgens Zaanstad op betere locaties, ‘geven een snelheid remmend effect en zijn gunstig voor de veiligheid van voetgangers en fietsers’.
Het trottoir blijft tegen de gevel van de woningen en ook de brede groenstrook met bomen tussen de woningen en de rondweg blijft.
De gemeenteraad moet zich nog buigen over het ontwerp. Bij een positief besluit zal het werk aan de rondweg in 2027 plaatsvinden. Naar verwachting kan dan in het eerste kwartaal van 2028 de busbrug open.

AANVULLING: De Fietsersbond Zaanstreek wil liever geen verhoogde fietspaden langs De Wildeman, omdat die niet nodig zijn als die weg als geloofwaardige 30km-weg wordt ingericht. Afzien van die verhoging maakt bredere fietspaden mogelijk (20cm extra) en levert volgens de bond ‘meer prikkels voor automobilisten om zich aan de maximumsnelheid te houden’. De bond adviseert ook geen zebrapaden op het fietspad aan te brengen waar voetgangers veilig even kunnen wachten (dat is dus met name bij de bushaltes).
Een éénrichtingsfietspad bij de rotonde is volgens de Fietsersbond veiliger, maar die moet dan anders ingericht worden om te voorkomen dat fietsers een klein stukje tegen de richting in fietsen als zij op de rotonde linksaf moeten. Fietsers die vanaf De Wildeman linksaf naar Westzaan willen afslaan zouden eerder (vanaf de Guldenakker) over moeten kunnen steken naar een kort stukje tweerichtingenfietspad langs de noordkant van De Wildeman. Zoiets zou ook moeten voor fietsers die vanaf De Glazenmaker naar de Westerkoogweg willen.
Daar waar het te verwachten is dat autoverkeer langs De Glazenmaker bij een bushalte op de bus moet wachten, adviseert de bond fietspaden ruim vóór de bushalte uit te buigen. Dat voorkomt dat fietsers door wachtende auto’s geblokkeerd worden.
Door Piet Bakker op basis van persbericht Zaanstad en informatie van Fietsersbond Zaanstreek. Foto boven: Siem van Westen. Grotere (en beter leesbare) kaarten van de rondweg zijn op de pagina busbrug de Binding bij Zaanstad te bekijken (bij ‘Documenten’).

De rondweg wordt een GOW30-weg, waar het verkeer op de rondweg voorrang heeft.
Dat wordt dus verplicht met het OV naar je werk als je in rond de Glazenmaker woont en je niet tot nauwelijks in de file op de rondweg naar de A8 kunt aansluiten.
Daarnaast zal de wijk Westerkoog een aantal graden warmer worden, door de kap van de bomen. Om maar te zwijgen van alle extra vervuilende uitstoot veroorzaakt door deze dagelijkse files.
Waarom wil Westerwatering een tweede ontsluiting in de spits ten koste van de leefbaarheid van Westerkoog.
De bewoners van Westerkoog zijn al 50 jaar tevreden met één toegang tot de A8.
Ik krijg het idee dat de bewoners van Westerwatering behoorlijk egocentrisch denken in hun jaren lange wens door Westerkoog de racen en dat de gemeente slechts zoekt naar de goedkoopste oplossing, maar inmiddels wel behoorlijk geld aan het verdienen is aan alle nieuwbouw in beide wijken.
Tweesdracht maakt macht en zolang beide Wijken blijven strijden om hun belangen blijft deze discussie bestaan.
Dus na ruim 40 jaar zou er dan eindelijk een permanente tweede ontsluiting van de Westerwatering komen? Echt? Zien is geloven met die knoeiers van Zaanstad.
En nu krijgen we dus de discussies over de rondweg, die we niet gehad zouden hebben als men de weg midden door had voltooid. Want het talud daarvoor heeft er tijden onafgemaakt gelegen omdat Zaanstad heel doortastend niet kon besluiten, onderzoekjes liet doen, nog eens opnieuw liet doen en de boel toen maar heeft volgebouwd.
Niet besluiten kan ik ook heel goed. Doe ik gratis.
Veertig jaar, het is bijna een werkend leven.
Waarom zou je vanuit WW naar de staart van de file op de A8 willen racen?? Het staat voor de oprit van de A8 al stil, zeker als oprit 2 straks wordt gesloten. Als je in Alkmaar werkt is openstelling van de (bus-)brug wel nuttig natuurlijk.
Hoezo D? Je kunt vanaf Westerkoog toch niet richting Alkmaar de snelweg op? Alleen maar richting Amsterdam volgens mij....
Via Westzaan en dan Krommenie..
Voorlopig is er geen verbinding tussen de A8 en A9 dus van WW via Oostzaan naar Alkmaar is nodeloos omrijden.
gert, die zaanse fietsersbond zijn totaal niet deskundig!
Ze gaan de dialoog niet aan en denken alleen maar aan fietsers.
Ze hebben al zoveel dingen gezegd over in hun ogen gevaarlijke situaties dat ze totaal niet geloofwaardig overkomen.
De rondweg is voor automobilisten en fietsers etc.dus om die veiliger te maken is er veel meer nodig dan war die bond uitkraamt.
Ik fiets zelf ook en als je het fietspad op dezelfde hoogte als de stoep aanlegt en de voetgangersoversteekplaatsen ook op die hoogte maakt zodat die drempels vormen dan wordt de rondweg echt wel veiliger.
Ook is er nog de optie om van de rondweg eenrichtingsverkeer te maken met brede fietspaden maar daar is de halve wijk op tegen omdat degenen die dicht bij de Total wonen een kilometer moeten omrijden
Eigenlijk zou dat nog de beste oplossing zijn van deze legpuzzel. Eenrichtingsverkeer van maken...een soort grote rotonde. maar dat is een voordeel voor de Westerwateringers en een groot nadeel voor de Westerkogers.........Die moeten flink omrijden. Je moet wat als de weg binnendoor niet kan of mag..........
Bert, ik ga niet met je strijden over de deskundigheid van de Fietsersbond. Ik heb daar geen belang bij maar vind wel dat je van een belangenclub mag verwachten dat daar meer gedacht wordt vanuit de behoefte en wensen van degene die zij vertegenwoordigen: de fietsers dus. En nee, dan gaat het niet over de automobilisten als eerste!
Het lijkt mij verstandig dat de plannen in Westerkoog worden ontwikkeld en uitgevoerd primair vanuit de positie van de “zwakste” verkeersdeelnemers: voetgangers en fietsers dus. Als ik zie hoe een flink aantal automobilisten zich op de rondweg gedragen dan hou ik bijna dagelijks mijn hart vast voor de fietsers en voetgangers. En er komen dus heel wat automobilisten uit Westerwatering en omstreken bij binnenkort. Dus hoe meer veiligheidsmaatregelen er in het belang van fietsers worden genomen des te veiliger het voor hen en de voetgangers kan worden. En dan mogen voorstellen van de Fietsersbond serieus genomen worden!
Maar we kunnen zoveel bedenken of het idee nu goed of slecht is, alles valt of staat met het gedrag van de verkeersdeelnemers.
Auto`s rijden vaak te hard en het gedrag van fietsers, en dan vooral die gasten op fatbikes, en scooterrijders, laat ook regelmatig te wensen over.
Een paar weken geleden viel er een oudere vrouw met haar fiets toen ze vanaf het trottoir bij het winkelcentrum thv de Chinees het zebrapad wilde oprijden terwijl er een auto aankwam die niet stopte en ze hard moest remmen waardoor ze viel.
Het liep goed af maar in dit geval eigen schuld, dikke bult.
Maar ook bij de inrit van de parkeerplaats aan de kant van de Vomar zie ik ook regelmatig mensen rare fratsen uithalen zoals even snel voor of achter een manoeuvrerende vrachtwagen langs schieten.
er is een brug, die gebruikt wordt door de bus en alle andere verkeer van en naar westerwatering/westerkoog en die gaat open in 2028, dan is mijn vraag ; is ie nu gesloten?
ik gebruik die brug al jaren, gekke gemeente dat Zaandam
ik geloof er voor de 6x niets van, het zal ook niet gebeuren! Trouwens meer verkeer komt niet door de openstelling van de brug maar door de 1000 extra woningen die in WW gebouwd zijn.
ik schrik er van dan al open?
Na openstelling van de busbrug komt er 3x meer verkeer door Westerkoog minstens, en gelijk maak je er 30 km weg van. In de praktijk zal men veel harder rijden om snel naar de A8 te racen. Ik voorzie de nodige ongelukjes........
En Slegers denkt dit echt?
Slapen doen we `s nachts en deze wethouder doet ons geloven dat hij niet over één nacht ijs gaat.
De Binding open in 2028 zal een utopie blijken te zijn.
Narrige buurtbewoners zullen dit besluit weer bij de rechter aanvechten en het is dus de rechter die bepaald, niet de wethouder.
Tja, en dan weer die fietsersbond, die het zoals zo vaak niet snapt.
Verhoogde fietspaden zijn veiliger omdat dan de rijbaan optisch smaller wordt waardoor automobilisten vanzelf langzamer gaan rijden.
In de huidige situatie wordt het fietspad vaak als rijbaan meegenomen.
Daarnaast is het met belijning ook het één en ander mogelijk om het verkeer langzamer te laten rijden.
En als laatste punt is het noodzakelijk te handhaven want zonder handhaven zal er echt niet langzamer worden gereden als nu het geval is.
Bushaltes zouden bij groenstroken breder gemaakt kunnen worden zodat de bussen niet half op de rijbaan staan.
En als een bestaande bushalte niet een stukje naar achteren geplaatst kan worden dan moet die verplaatst worden naar een plek waar het wel kan.
Op deze manier hoeven de automobilisten niet te wachten en kunnen fietsers gewoon door.
Daarnaast laten fietsers zich niet blokkeren door wachtende automobilisten, die rijden gewoon over de stoep.
Ik denk niet dat fietsstroken persé veiliger worden als deze verhoogd worden aangelegd Bert. Volgens mij waren er kortgeleden problemen met scheidingsranden en verhogingen in het centrum van Zaandam. Deze werden niet bepaald als veiliger voor de fietser ervaren, lijkt mij dan ook geen verstandige keuze voor Westerkoog.
En wat de Fietsersbond betreft: dat is doorgaans een gedegen organisatie die opkomt voor de fietsers en dus ook voor hun veiligheid. Daar zijn kundige en ervaren mensen actief die over fietsen echt wel verstandige dingen kunnen roepen. Beetje makkelijk om dat gelijk af te serveren Bert, je kan ook proberen een zinnige discussie aan te
gaan en op een nog betere oplossing uit zien te komen.
Het gaat er niet uitsluitend om het de automobilisten die graag een kortere en snellere route door Westerkoog willen naar de zin te maken. En niet alles is op te lossen met regeltjes en maatregelen, het gaat er ook om dat de alle verkeersdeelnemers wat meer rekening houden met de ander!