Met 233.000 vluchten in het eerste half jaar van 2025 is Schiphol op weg naar een post-corona record. Voor corona werden er bijna 500.000 vluchten per jaar afgewerkt. In de periode 2020 – 2024 lag dat daaronder. In 2024 was het 474.000.
In de eerste zes maanden van 2025 lag het één procent hoger dan in de vergelijkbare periode van 2024. Als die trend zich voortzet, komt Schiphol rond 478.000 uit. En dat is het nieuwe maximum wat het kabinet de luchthaven vanaf november 2025 wil opleggen.
Of dat nieuwe maximum er komt is nog onzeker. Er lopen rechtszaken om die grens te verlagen, onder meer met Zaanse steun. Ook is de natuurvergunning van Schiphol door de rechter vernietigd – Schiphol is in beroep gegaan, en de gevolgen zijn daarom onduidelijk. Maar ook is er druk vanuit luchtvaartmaatschappijen en zelfs vanuit de VS om het maximum aantal te verhogen. Zij willen geen ‘winterkrimp’ zoals die was voorgesteld.
Zaanstad en Wormerland pleitten eerder voor een volledige nachtsluiting van Schiphol tussen 23.00 en 07.00, omdat nachtelijk vliegverkeer volgens hen extra hinder en slaapverstoring veroorzaakt. Cijfers uit de GGD Gezondheidsmonitor onderbouwen dat, met hoge percentages slaapverstoring in onder meer Krommenie en Assendelft.
Plannen
Het kabinet wil het aantal vluchten op Schiphol beperken tot 478.000 per jaar, met een maximum van 27.000 nachtvluchten. Deze maatregel moet vanaf november 2025 ingaan en in 2026 leiden tot 15 procent minder geluidshinder. Tegelijk komen er strengere regels voor lawaaiige vliegtuigen: hogere tarieven, een nachtverbod op de luidste toestellen en stimulering van stillere vlootvernieuwing.
Deze aanpak maakt deel uit van de eerdergenoemde Balanced Approach, een Europese procedure die vereist dat eerst wordt aangetoond dat geluidsreductie niet op andere manieren kan. De Europese Commissie steunt het plan in principe, maar stelde nog enkele vragen – onder meer over privévluchten. Als de procedure vertraging oploopt, gaan de nieuwe grenzen pas in november 2026 in.
Cijfers 2025
In 2024 verwerkte Schiphol 473.814 vluchten en dat is ruim 7 procent meer dan in 2023. In 2025 mag Schiphol nog een klein beetje (1 procent) groeien naar 478.000 vluchten als de plannen bekrachtigd worden (Schiphol en de minister noemen dat zelf overigens ‘krimp’ omdat het minder is dan de 500.000 die als maximum voor corona werd aangehouden).
Het doel van het kabinet is 20 procent minder ernstig gehinderden, maar dat was al op de langere baan geschoven (net als het schrappen van de nachtvluchten). De 478.000 van het kabinet zou voor 15 procent minder gehinderden moeten zorgen.
Onderstaande grafiek laat het aantal vluchten per maand op Schiphol zien sinds begin 2019 (het laatste pre-coronajaar). Vanaf april 2025 gaat het om ruim 40.000 vluchten per maand.

In 2017, 2018 en 2019 eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. In de coronajaren 2020 en 2021 lag dat fors lager. Van 2022 ging dat weer omhoog. In de eerste zes maanden van 2025 werden er bijna 233.000 vluchten afgewerkt.

Ongeveer 4 procent van de vluchten in de afgelopen jaren waren nachtvluchten (aankomend of vertrekkend tussen 23.00 en 06.00 uur), 2 procent viel in de vroege ochtend (aankomend of vertrekkend tussen 06.00 en 07.00 uur).

Lees ook Ons Schiphol-dossier
Door Piet Bakker. Info van Schiphol (Verkeers- en vervoercijfers), NOS, Saense Onderwonenden Schiphol, SchipholWatch. Foto en grafieken: De Orkaan.
Wie zeiden tijdens corona ook weer dat het nooit meer zou worden als vóór corona ?
mooi die cijfers. maar hoeveel inwoner ers van Zaanstad nemen het vliegtuig? zorgen voor cargo vluchtenvan en naar o.a. China voor goedkope online bestellingen? heel die ambtenaren van Zaanstad zitten op vakantie in zon vliegtuig!
In Krommenie verlangen we, op het gebied van geluidsoverlast door vliegtuigen, terug naar de corona periode.
Wát een verademing was die stilte in de lucht!
Nu is het de hele dag weer raak, achter elkaar, met soms minder dan 1 minuut ertussen.
Denderend, gierend en bulderend komen die krengen over, je kan amper buiten een gesprek voeren.
Ook de nachten zijn niet rustig, de vluchten gaan onverminderd door.
Totaal niet vreemd dat mensen hiervan korte lontjes, overspannenheid en gezondheidsklachten krijgen!
En dan hebben we het nog niet eens over de mega uitstoot van fijnstof...
Wat is het toch heerlijk wonen hier in Zaanstad!