Natasja* las de ervaringen van Bewonersbelang Gagarinstraat en Van Allenstraat met de ontruiming van de gemeenschappelijke ruimten in de flats. Die bevestigden wat haar en andere huurders slapeloze nachten bezorgt. Huurders die vastlopen in de onwil van Parteon is volgens haar een structureel probleem.
Natasja heeft met haar ervaringen de openbaarheid gezocht om bewustzijn te creëren: hoe komen beleid en handelen over op huurders en hoe moeten huurders daarmee omgaan?
‘Het gevoel overheerst dat Parteon zijn zin doordrukt, ongeacht de gevolgen voor de huurders. Bewoners voelen zich onveilig, ongehoord en machteloos. Ik heb sinds 2024 mijn gelijk alleen kunnen halen via de rechter in hoger beroep bij de Huurcommissie. Ik heb ook klachten ingediend bij de interne klachtencommissie van Parteon, de Woonbond, de Geschillencommissie. Tot nu toe zonder structureel resultaat. Binnenkort ga ik bij de Stichting !Woon een klacht indienen.’
Natasja heeft tijdens zittingen ervaren dat Parteon slordig is in de administratie. ‘Er zijn veel onwaarheden verteld, waardoor het leek of ik ongelijk had.’
Dossier huurder flat Zaandam
Nieuwe voordeur
Vorig jaar is in een beroepszaak de klacht van Natasja gehonoreerd. Parteon heeft toen bij alle huurders de voordeur en een keukenraam vervangen.
‘Voor mij persoonlijk was dat heel belangrijk, omdat mijn voordeur al lange tijd niet goed sloot. Het heeft me enorm veel inspanning gekost om dat voor elkaar te krijgen. Het was ook een kromme situatie, want sommige buren hadden wel een nieuwe deur gekregen. Anderen, waaronder ik, niet. Volgens Parteon was er geen geld meer om in deuren te investeren.’
Toegangsdeuren
‘De toegangsdeur naar onze flat is zo strak afgesteld dat je je twee handen moet gebruiken om binnen te komen. Voor ouderen, mensen met een beperking of bewoners met boodschappen is dit onmogelijk. Zelf kan ik mijn woning regelmatig niet in.’
Parteon zou deze ervaringen wegwuiven onder het mom van ‘veiligheid’ met als gevolg dat de sloten steeds gesloopt worden:
‘De klachten liggen er al jaren. Met foto’s en video’s als bewijs. In plaats van oplossingen te zoeken, stuurde Parteon persoonlijke dreigbrieven naar alle huurders. Veel bewoners voelen zich geïntimideerd. Excuses zijn nooit gekomen. De problemen bestaan nog steeds. Terwijl Parteon in haar missie de huurders een veilige basis wil bieden.’
Galerijschade
Na werkzaamheden heeft Parteon een schoonmaakbedrijf ingeschakeld die de galerij zou schoonmaken. Dat is gedaan met hogedrukspuiten waardoor de verf is losgekomen. Die schade is nooit hersteld, wat wel beloofd is. Bewoners lopen nu verf naar binnen en kinderen spelen in de schilfers. Niemand durft het schoon te maken, omdat het dan erger wordt. De huurster is hiervoor binnenkort aanwezig bij een zitting van de Huurderscommissie.
Deurbellen
De intercom werkt al jaren niet goed. Hierdoor blijven de toegangsdeuren vaak openstaan. In plaats van te investeren in een nieuwe installatie, wordt de schuld bij de bewoners gelegd:
‘Ik zou de hoorn niet goed terugleggen. Uiteindelijk bleek er beneden een printplaat kapot te zijn, maar voordat die vervangen was bleven de deuren dicht, miste ik pakketten en bezoek.’
Aanmaningen
Tijdens lopende zaken bij de Huurcommissie heeft Parteon Natasja aanmaningen gestuurd en in 2024 zelfs een deurwaarder ingezet:
‘Ik heb een advocaat moeten inschakelen om dit recht te zetten. Dit jaar loopt er weer een zaak bij de Huurcommissie. Hopelijk is na alle mails het kwartje gevallen dat er geen deurwaarders mogen worden ingeschakeld als er een procedure loopt.’
Handtekeningenactie
De huurster is naar aanleiding van haar klachten een handtekeningenactie begonnen om steun van andere bewoners te krijgen. Dat leverde naast de klachten van Natasja ook meldingen op over schimmel, slechte isolatie en het gebrek aan woongenot. Wel wordt er schilderwerk uitgevoerd dat weinig lijkt toe te voegen. Helaas zijn deze bewoners niet in beweging gekomen door tijdgebrek, taalproblemen of digitale onwetendheid.
Natasja heeft de Geschillencommissie aangeschreven maar die verwees haar naar de Huurcommissie, omdat het een geschil met de corporatie is over de huur. Zij heeft de interne klachtencommissie van Parteon twee keer ingeschakeld, maar haar klachten zijn telkens afgehandeld zonder oplossing. Zij stelt dat haar besluit blijft staan.
Bij het Huurdersplatform van Parteon worden haar klachten besproken in de werkgroep Bewonerscommissies en meegenomen in het volgende overleg met Parteon.
Missie
In de missie van Parteon staat onder meer:
‘Parteon wil mensen een thuis bieden, als fundament onder hun bestaan; een veilige basis om voluit te kunnen leven. Zodat mensen – voor wie dit niet altijd vanzelfsprekend is – ervaren dat ze ertoe doen, meedoen, en iets te kiezen hebben.’
En:
‘Wij beloven onze huurders: wat er ook gebeurt, je bent thuis bij Parteon.’
Reactie Parteon
‘We weten wat er speelt in dit complex. Als woningcorporatie vinden we het belangrijk dat huurders zich gehoord en veilig voelen. We betreuren het als bewoners dit anders ervaren. Een aantal problemen is opgelost. Voor sommige zaken is meer tijd nodig, maar ook die pakken we op. We blijven hierover in contact met de betrokken huurder en andere bewoners. We doen ons best om, ook in complexe situaties, samen met bewoners tot oplossingen te komen. Dat lukt niet altijd meteen, maar we blijven zoeken naar wat wél werkt.’
* Natasja is een pseudoniem. Haar naam en adres zijn bij de redactie bekend.
Door Jaap de Jong met informatie van Natasja en uit haar dossier, de website van Parteon en contact met hun. Foto van een lukraak gekozen flat van GoogleMaps.
Beste mensen
het is al langer dan twee jaar dat de berging deur van paukenhof in rooswijk stuk is , ik had het ook door gegeven en werd gezegd dat zij op de hoogte van zijn dus vraag ik mij af waarom duurt het zolang mensen gaan steeds in en uit om te kijken waar er toevallig een berging deur opstaan . en het parkeren Van outo,s vlak onder de flat paukenhof dat houd niet op !
groetjes allemaal.
Zo jammer dat Parteon de klachten niet serieus neemt, wij wonen in het Rosariumpark, niets dan lof voor Parteon, we hebben vorig jaar een grote renovatie gehad , nieuwe kozijnen / ramen , mensen die hier weggaan en nog een oude badkamer hadden worden vervangen, bij ons wonen wel mensen van boven de 60 jaar.
klopt als een bus wordt te weinig geluisterd en bij ook aan de voorkant galerij verf die steeds groter wordt keuken die uit elkaar valt en gewoon waarom geen camera's bij de ingang en de lift zeer belangrijk en ook belangrijk schuifdeur beneden altijd defect of ze schoppen 1 x hard en de deur gaat open
is hier wel eerst contact opgenomen met de opzichter van deze complexen? ik weet namelijk dat Jeroen van Breugel heel actief is met de bewoners in zijn wijk vanuit Parteon!
Al 15 jaar ervaar ik ernstige problemen:
De woningen zijn zeer vochtig, met schimmelvorming.
Kozijnen vallen uit elkaar.
Barsten in de muren en woningen die niet recht lopen van hoog naar laag, wat duidt op structurele gebreken.
Deur en lift zijn regelmatig defect, waardoor toegang en veiligheid in het gebouw beperkt zijn.
Ondanks herhaalde meldingen is er tot op heden geen adequate actie ondernomen. Deze situatie is onacceptabel en vormt een risico voor gezondheid en veiligheid.
Parteon werkt met onderaannemers en laat alles aan hen over. Controle op hun werkzaamheden door een eigen opzichter is er niet. Spaart een opzichter uit maar het gevolg is wel dat onderaannemers het gevolg van hun werkzaamheden zoals vervuiling, spatten, niet opgeloste zaken, als gevolg van hun werkzaamheden, bij de huurders neerleggen. Er is immers geen controle, zoals een "oplevering" welke ook bij onderaanneming gebruikelijk is..Gevolg daarvan is dat huurders dan zelf moeten gaan klagen met vaak veel ergenis over wie wat gedaan heeft en wat het gevolg is. Huurders zijn overigens geen partij richting onderaannemers. Dat is Parteon. Voor al dat gedoe, wat veel tijd en vanuit de huurders veel ergenis kost, kun je m.i. beter, als Parteon, een of meerdere opzichter(s) inhuren die het werk van onderaannemers checkt (checken).Ik spreek uit ervaringen met Parteon.
Dat doen alle Woningcorporaties, slechte zaak overgens want je krijgt de grootste beunhazen over de vloer
Ik herken dat er geen opleveringscontrole is na (groot) onderhoud. Op meldingen van zaken die niet goed zijn gegaan wordt idd niet teruggekoppeld.
Gelukkig zijn het in mijn geval 'kleine dingen' waar het mijn woongenot betreft maar voor het in stand houden van de kwaliteit van vastgoed ... hmm, best wel een dingetje.
hier ook het geval bij de zaanstroom..badkamers van meer dan 30 jaar oud die niet gerenoveerd worden ,maar wel huurverhoging ..mijn buurvrouw is recent gevallen over een dorpel in de badkamer en heeft daardoor haar bovenarm gebroken en 4 hechtingen in haar hoofd..er zijn bij andere mensen keukenkastjes geplaats nieuw ... die veel te hoog hangen ,mensen van 80 moeten nu met gevaar voor eigen leven op een keukentrapje staan om er bij te kunnen. .en maar niet reageren ! of een x achter je naam als je mondig bent !.veel achterstallig onderhoud ..maar nu wel warmtepompen willen plaatsen huur met 50 euro per maand verhogen ,en bepalen welk energie bedrijf leverancier word (,en metertjes ). en subsidie ontvangen ..nou eerst maar de badkamers en keukens in orde maken . maar ze luisteren idd niet of je krijgt iemand aan de telefoon die zegt dat je eerst een 5 euro abbonement moet nemen voor onderhoud..
Het enige wat parteon kan is erom heen draaien en liegen en je 14 jaar bezig houden en dan weer opnieuw tot dat de mensen het zat zijn om een klacht of klachten te melden en komen ze er weer mooi weg mee , maar wel miljoenen incasseren van de overheid en zeggen kijk een hoe goed we bezig zijn zijn gewoon criminelen
precies dat wat Johanna zegt, ervaren wij ook in ons complex in Rooswijk. voorbeeldje: Na 30 jaar zouden we recht hebben op vervanging van de badkamers en de keukens. dit jaar konden wij dus een aanvraag voor de.badkamer
de vloer.is. Hij is niet om aan te zien en niet meer goed schoon te krijgen. Nee was het antwoord.
We hebben ons beleid gewijzigd vanwege financiële redenen. We vervangen geen.badkamers meer tenzij er bijvoorbeeld er sprake is van lekkage van de vloer. Er is geen sprake meer van groot onderhoud dus, ook de kunststof kozijnen zijn al meer dan 30.jaar oud. Verhogen van de huur.vinden ze wel normaal, bij opnieuw verhuren wordt de huur zelfs opgehoogd met dik 150 euro!! de zogenaamde huismeester heeft zoveel.complexen in beheer dat je hem nauwelijks ziet. enz enz .
ik heb al sinds 2015 problemen met parteon.
ze kunnen alles maar maken krijgt een grote mond en is alles behalve oplossings gericht.
de huur stijgt terwijl de woningen minder worden.
schande van een woningbouw!
Antwoord van Parteon valt onder het obligate geblaat van grote organisaties die door klantonvriendelijkheid in het nieuws komen. Obligaat geblaat dat alleen maar is bedoeld om tijd te kopen. En jij zit weer in de ellende. Vaak tot Sint Juttemis, waarna weer een volgend statement met obligaat blaatwerk volgt.
Dit soort grote organisaties heeft helaas veel geleerd van het grote voorbeeld voor iedere moloch: Groningen en de Toeslagenaffaire. Tijd rekken in de hoop dat er zoveel mogelijk lastpakken afhaken. Op al dan niet natuurlijke wijze….