Vanaf maandag 21 juli tot en met zondag 7 september 2025 is de Twiskebrug, de directe verbinding tussen De Haal in Oostzaan en de Oostzanerrijweg richting Purmerland, volledig afgesloten vanwege groot onderhoud. Gedurende deze periode is de brug niet toegankelijk voor auto’s, fietsers én voetgangers. De verbinding gaat daarmee tijdelijk terug naar de situatie van vóór 1884: er is geen directe doorgang meer.

De afsluiting, aangekondigd door de gemeente Landsmeer, treft vooral forenzen richting Purmerend en Oostzaan (Meijn, Ruig e.a.) en landbouwverkeer uit de regio. Voor loonwerkers zoals Van Vuuren, Groeneveld en Lust wordt het omrijden via de A7/A8 een dagelijkse belemmering. Meneer Lust van het loonbedrijf ziet de periode met angst en beven tegemoet. Hij heeft contact gelegd met Landsmeer maar kreeg daar weinig positiefs te horen: 

‘Wij kunnen, omdat onze machines zo breed zijn, echt alleen maar die kant op en niet door het dorp. We laten ze liever niet aan de andere kant van het water staan, en dat lost ook niet echt iets op, omdat de brug ook is afgesloten voor voetgangers. Zes weken sluiten kunnen wij ons niet veroorloven.’ 

Ook Roy Groeneweg van zijn collega-bedrijf was onprettig verrast door het nieuws:

‘Dit zou onder ‘ondernemersrisico’ vallen vertelde een ambtenaar. Iedereen moet zijn werk doen, maar dit zal ons behoorlijk veel overlast bezorgen. Daarbij hebben wij een aantal jaar terug brand gehad. De brandweer kwam toen bij ons via de Landsmeer-kant. Wat als er iets soortgelijks gebeurt in die zes weken?’

De ondernemers ‘vernamen’ het nieuws via een bord bij de brug. Ze hebben contact gezocht met gemeente Landsmeer en daar is een gesprek geweest:

‘Wij denken dat het sowieso sneller kan. Het blijkt dat ze van plan zijn het huidige brugdek ergens op lokatie op te lappen en te plakken. Het zou veel tijd schelen als ze een nieuw deel maken dat ze er ter plekke in plaatsen.’

Bewoners van De Haal profiteren mogelijk van de rust, maar voor velen betekent het vooral extra reistijd en verkeersdruk.

Op vragen van inwoners, waaronder Jan Heitlager, liet de gemeente Landsmeer weten dat de brug begin dit jaar is overgedragen aan het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Hoewel het onderhoud al voorbereid was, is het nooit uitgevoerd. De gemeente erkent de impact van de afsluiting, maar noemt een tijdelijke noodbrug of alternatieve route ‘niet haalbaar’ vanwege de aard en schaal van de werkzaamheden.

Een voorgeschreven omleidingsroute ‘achten wij niet noodzakelijk’, laat de projectcoördinator van de gemeente Landsmeer weten:

‘Het betreft voornamelijk lokaal verkeer. Iedereen beschikt tegenwoordig over een smartphone met navigatie.’ 

De communicatie over de afsluiting verloopt via de gemeentelijke website, Facebook en een digitale nieuwsbrief. Heitlager pleit echter voor bredere communicatie, ook buiten sociale media, en vraagt zich af waarom een tijdelijke fietsverbinding, zoals eerder gerealiseerd door Oostzaan bij het Otterbospad, hier niet mogelijk is.

De brug wordt gerenoveerd om de veiligheid en levensduur te waarborgen. Tot die tijd geldt: wie van Oostzaan naar Purmerland wil, zal flink moeten omrijden.

Door Merel Kan, met informatie van Jan Heitlager en gesprekken met loonbedrijven Groeneveld en Lust. De foto boven is een screenshot van Google Streetview.