Na ruim een jaar vertraging gaat drinkwaterbedrijf PWN begin november de leidingen onder de Oostzaanse De Haal aanpakken. De werkzaamheden gaan gepaard met de nodige overlast. Overdag is er voor een periode van zo’n tweeënhalf jaar geen autoverkeer over De Haal mogelijk. Bij de eerdere plannen, waarbij de werkzaamheden afgelopen oktober zouden beginnen, zou de stremming ‘slechts’ 75 weken duren.

Na een jaar vertraging, die voortkomt uit werkzaamheden van Liander in Landsmeer, zal het project ongeveer een jaar langer duren. Dit omdat De Haal alleen afgesloten zal zijn tussen 09.00 uur en 16.00 uur, buiten deze tijden heeft het autoverkeer vrij spel. In het weekend wordt er niet gewerkt en is de weg ook open. De werkzaamheden starten volgens Oostzaan en PWN in de week van 3 november.

We spraken met Dirk Posch, die recreatiewoningen voor tijdelijke bewoning verhuurt aan De Haal. Volgens Posch is hij degene geweest die het idee om De Haal buiten werktijden open te houden heeft aangedragen:

‘Ik begrijp natuurlijk dat de werkzaamheden aan de waterleiding in het algemeen belang zijn, maar waarom moet het dan ook s ’avonds, in het weekend en voor zo’n lange tijd afgesloten zijn? Uiteindelijk heb ik voorgesteld: houd De Haal open tot negen uur ’s ochtends, na vieren ’s middags, en in het weekend, als er toch niet gewerkt wordt. Dat voorstel werd via wat mailverkeer min of meer geaccepteerd.’

Posch hekelt het gebrek aan communicatie vanuit PWN en de gemeente Oostzaan:

‘Daarna hebben we er niets meer over gehoord. Dat was begin dit jaar en inmiddels is het zomer. We hebben geen verdere communicatie ontvangen en dat is lastig. Zeker voor ons als ondernemers, want we moeten onze gasten ook informeren. Iedereen moet gewoon naar het werk kunnen.’

Zowel PWN als de gemeente Oostzaan bevestigen tegenover De Orkaan dat De Haal buiten werktijden open zal zijn. PWN legt uit waarom dit een forse verlenging van het project betekent:

‘Omdat wij onze werkzaamheden tussen 09.00 uur en 16.00 uur doen, moeten we elke dag opnieuw opstarten en alles aan het einde van de dag veilig achterlaten. Dit heeft invloed op de productie en de doorlooptijden.’

PWN zegt daarnaast nog te onderzoeken of de duur van het project kan worden verkort. Het project bestaat uit achttien fases van tachtig meter per fase. Voor de eerste twee fases ‘overlegt’ PWN of het mogelijk is om op particulier terrein te blijven in plaats van onder De Haal zelf. Als dat mogelijk blijkt, is een wegafsluiting niet nodig op deze plekken en zou de overlast voor de omgeving kunnen worden beperkt.

Overlast

Hoe dan ook betekent het waterleidingproject overlast voor een langere periode voor omwonenden en ondernemers aan en nabij De Haal. Voor sommigen begint de periode van overlast al eind volgende maand als de Twiskebrug wordt gesloten voor groot onderhoud. Dat project is overigens de verantwoordelijkheid van de gemeente Landsmeer.

Oostzaan en PWN hebben ervoor gekozen om de waterleiding pas te vervangen als de Twiskebrug weer open is om meer overlast te voorkomen. Ondernemers en omwonenden van De Haal hoeven volgens de gemeente overigens niet op compensatie te rekenen.

‘Bestemmingsverkeer kan er in principe langs. Buiten de afsluiting is de weg toegankelijk (dus voor 9.00 uur en na 16.00 uur). Fietsers en voetgangers kunnen er overdag ook langs. Ondernemers en omwonenden krijgen geen compensatie.’

Door: Rick Nieborg, info: telefoongesprek Dirk Posch, mailverkeer tussen Posch, gemeente Oostzaan en PWN, woordvoering gemeente Oostzaan en PWN en eerder nieuws op De Orkaan, foto: Merel Kan.