Krommenie krijgt vanaf 2027 te maken met files, afsluitingen, wegomleggingen, gesloten bruggen en omrijroutes. De reden: de vervanging van de bruggen in de N203 (Provincialeweg). Dat duurt vier jaar (tot 2030). De vervanging van de zuidelijke brug duurt 1,5 jaar terwijl de Provincie voor de daarop volgende vervanging van de noordelijke brug 2,5 jaar nodig zegt te hebben. Aanvankelijk was het plan om volgend jaar al te beginnen met het werk maar dat is dus uitgesteld.
In die tijd gaat het verkeer door en rond Krommenie (en Assendelft) grotendeels op de schop. Tijdens de inloopbijeenkomst bij Partycentrum De Admiraal (Dorpsstraat 1056) in Assendelft werden omwonenden bijgepraat door deskundigen van de Provincie, Zaanstad en de aannemer.
LZ-steunraadslid Rob Karst was erbij en stuurde De Orkaan een overzicht van de belangrijkste plannen. Voor hem was het geen verrassing, de meeste maatregelen waren al belend gemaakt, maar volgens Karst waren er nogal wat inwoners zeer verrast over de impact. Inwoners die het plan nog niet eerder gezien hadden reageerden vooral verbaasd en een Krommenieër merkte op: ‘We gaan vier jaar op slot!’
Gedurende deze hele periode waarin aan de bruggen gewerkt wordt is geen scheepvaartverkeer door de Nauernasche Vaart mogelijk.
Keerlus
Om de veiligheid op de kruisingen in Krommenie van de N203 voor fietsers en voetgangers te borgen en Krommenieërs de kans te geven het dorp uit te komen met de auto, wordt onderzocht of het autoverkeer op de N203 gedurende de werkzaamheden vanaf de richting Uitgeest over één rijstrook geleid kan worden. De opties die onderzocht worden zijn, of vanaf De Krokodil het verkeer te laten ritsen, of het hele tracé vanaf Uitgeest af te waarderen naar één rijstrook.
Er wordt een nieuwe keerlus voor het autoverkeer op de N203 aangelegd ter hoogte van de inrit van de voetbalvelden van Fortuna Wormerveer voor autoverkeer vanaf Uitgeest richting Amsterdam A8. Deze keerlus is noodzakelijk omdat de huidige linksaffer richting Amsterdam afgesloten wordt. Omdraaien voor verkeer vanaf de N203 richting de A8, wat vorig jaar bij de werkzaamheden aan de noordelijke brug door slimmeriken regelmatig werd gedaan, wordt bij de oprit naar de N246 richting Alkmaar onmogelijk gemaakt.
De afslag naar de Vaartdijk bij FORBO vanaf de N203 wordt tijdens de werkzaamheden afgesloten voor autoverkeer. Ook is het niet mogelijk voor bewoners en ondernemers van de Vaartdijk de oprit bij de N203 te gebruiken. De enige route voor hen om de Vaartdijk te verlaten is via de Watertoren van Assendelft.
Bij de Provincie is ook te lezen dat de zuidelijke brug wordt vervangen door een ophaalbrug die twee keer zo breed is als de huidige brug. Dit maakt het mogelijk om het verkeer van beide richtingen over deze nieuwe brug te laten rijden als de noordelijke brug wordt vervangen. Beide bruggen worden een aantal meters opgeschoven, zodat ze in lijn liggen met de naastgelegen spoorbrug. Schepen kunnen zo eenvoudiger de nieuwe bruggen passeren.
Door Rob Karst. Foto: Orkaan-archief. Zie hier ons dossier over de bruggen.
Behalve wat geweeklaag uit wat dorpjes in het noorden van Zaanstad is er niemand die ook maar wat actie heeft gevoerd tegen deze grote stroom auto's. En Zaanstad werkt nu dus plan X uit en maakt de Communicatieweg- Noorderweg- Noorderveenweg tot aansluiting A8/A9.
En nog steeds blokkeren die Assendelvers en Krommenieers de Provincialeweg en Noorderveenweg niet om druk uit te oefenen is Haarlem of DenHaag. XR laat zien dat de druk op de A12 wel in DenHaag gevoeld wordt.
Maar ja het is eenvoudiger om een huilstukje bij de Orkaan te plaatsen dan om zelf de schoenen aan te trekken om dat verkeer tegen te houden
Misschien ben ik totaal op het verkeerde spoor, maar deze bruggen zijn enkele jaren geleden toch al veevangen, waren er ook omleidingen. Wat hebben ze toen dan voor werkzaamheden verricht aan die beide bruggen?
Graag ook de Vaartbrug ook enkel en alleen toegangkelijk maken voor dorpelingen, dit wordt 1 grote optocht over de padlaan en weverstraat, laat staan de straten die er helemaal niet voor geschikt zijn als Weiver, Zuiderhoofdstraat, Snuiverstraat met het sluipverkeer wat volgt.
Alles is al besloten en met de mening van de inwoners van Krommenie en Assendelft wordt totaal geen rekening gehouden!
Dan moeten we zelf maar de boel op slot zetten als het er op aan komt. Men kan dit niet zomaar door de strot drukken dat half Noord Holland door een dorpje heen gaat gassen.
jawel hoor :)
A8 naar A9 doortrekken on deze moderne tijd.
Gewoon belachelijk dat je van Zuid Europa een snelweg hebt tot Westzaan in Nederland en dan via een piep kleine weg verder moet om op de A9 te komen en moet rijden via het dorp Krommenie.
Gigantische vervuiling al dat optrekkend verkeer.
Neem voorbeeld ondergronds in de Bijlmer in Amsterdam. fantastisch.
Een optie zou nog kunnen zijn, een tijdelijke tweebaans noodbrug of Bailey brug over het kanaal tussen de huidige spoorbrug en beide te vervangen bruggen. Kan net, met een paar lussen en bochten etc. Blijft alle verkeer toch de provinciale weg volgen, is wel een flessenhals maar goed. Daarbij kunnen beide te renoveren bruggen gelijktijdig aangepakt worden.
Snelweg door trekken naar de krokodil
Als er maar rekening wordt gehouden met omleiding van het verkeer via Krommenie!
Kan het dorp niet aan! Is ook niet wenselijk en is onverantwoord!
en assendelft dan? .als er nu al een vrachtwagen langs komt trilt mijn huis. gaat te gemeente hier wat aan doen? en waarom word ik niet geïnformeerd dat er een inloop avond was.
En weer kan ik nergens lezen wat de impact is voor de fietser. 😡😡
Ja precies dat vroeg ik me ook af! Fiets dagelijks van Uitgeest naar Amsterdam 😆
De fietsers ondervinden geen vertraging of hinder volgens mij.