Zaandam krijgt weer nieuwe plekken voor Greenwheels-autodate. Vier stuks ditmaal in Zaandam: op de Herengracht, Lucy Stonestraat, Ebbehout en Rustenburg. Het is de ‘bedoeling’ dat er uitsluitend elektrische deelauto’s kunnen parkeren. Op drie van de vier locaties stonden al laadpalen. Op het Rustenburg komt een nieuwe laadinfrastructuur.
Begin deze maand schreven we al over een set nieuwe autodatelocaties in de gemeente. Nu komen er dus nog vier bij in Zaandam. Het is de bedoeling dat het elektrische auto’s betreft, maar het is de vraag of Greenwheels die kan leveren. Eerder bleek dit niet mogelijk, volgens Zaanstad omdat slechts twintig procent van het wagenpark van Greenwheels elektrisch is.
Een woordvoerder van de gemeente laat ons weten:
‘De bedoeling is dat er elektrische deelauto’s komen te staan. De vorige keer lukte dat helaas nog niet, maar dat blijft wel het uitgangspunt. Een elektrische deelauto is namelijk dubbel duurzaam: minder auto’s én minder uitstoot.’
In het officiële verkeersbesluit staat dat ‘de bruikbaarheid van deze plaats voor elektrische auto gewaarborgd wordt’. Lijkt toch wel een beetje verplicht.
Op de Herengracht, Lucy Stonestraat en Ebbehout zijn al laadpalen. Daar komt één plek voor deelauto’s, de andere is voor algemeen gebruik (van elektrische auto’s). Op het Rustenburg zal deze voorziening nog worden geplaatst.

Door: Rick Nieborg, info: woordvoering Zaanstad, gemeenteblad Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan, foto’s: Rick Nieborg (locatie Rustenburg.)
Dus er wordt op drie locaties een laadplek ontnomen van het aantal algemene laadplekken en op één lokatie komt er één laadplek voor Autodate en één voor algemeen laden bij....
Het is in sommige wijken af en toe al dringen bij de laadpalen.
Gaat het om een ideële achtergrond of extra in komen voor de gemeente?
Het is gewoon een. ieuwe vorm van openbaar vervoer. Wie het kan en wilt betalen, mag er gebruik van maken. Ik zelf zit momenteel in een deeltrein :-)
Het verschil tussen deel-, leen- en huurauto's is mij niet meer duidelijk op deze manier. Er lijkt mij sprake van commerciële taalverloedering.
Mijn idee is dat een
- deelauto gezamenlijk bezit is van de gebruikers en een ideële achtergrond heeft
- leenauto met goedvinden van de eigenaar tijdelijk gebruikt wordt zonder commercieel doel
- huurauto bezit is van een commerciële verhuurder en tegen betaling kan worden gebruikt
(de "definities" zijn van mij)
Dus om wat voor auto's gaat het hier nu? Huurauto's toch?
Of is hier sprake van een vierde categorie?