De nachttrein richting Zaandam komt dichterbij. Morgen, donderdag 12 juni, dienen D66, ChristenUnie, Groep De Boer (LZ) en PVV een amendement in om € 30.000 te reserveren voor deelname aan de nachttrein-pilot tussen Alkmaar en Amsterdam.
Het bedrag moet een Zaanse stop mogelijk maken in de lopende proef van NS en gemeente Alkmaar. De trein rijdt nu zonder tussenstop langs Zaandam. Dankzij een nieuwe kosteninschatting, die een extra stop op € 20.000 tot € 30.000 per jaar raamt, lijkt deelname haalbaar.
Het geld komt uit een onderbesteding van €400.000 op het programma ‘kleine infra’. Het voorstel komt niet uit de lucht vallen: in april sprak de gemeenteraad zich al unaniem uit vóór een nachttrein. Nu volgt een concreet financieel initiatief.
De raad moet voor 1 december 2025 een definitief besluit nemen. Voorwaarde is wel dat NS en Alkmaar besluiten de pilot voort te zetten. Dat besluit valt dit najaar.
Door: Merel Kan met informatie van D66, ChristenUnie, Groep De Boer (LZ) en PVV, en uit het Orkaan-archief. De foto boven is van Nunc architecten.
€30.000 ??? wat betaald Alkmasr aan deze nachttrein? betaald Zaanstad dat voor lucht. het spoor ligt er al, de trein en heeft ns ook al. hoevaak rijdt dan die nachttrein? 1 x per nacht? eens per uur. Alk.aar betaald ns?? voor een machinist, en team conducteurs/ veligheidsmensen. de treindiemstleiders zij. ook vast gewoon aanwezig in Amsterdam omdat vanuit daar al nachttreinen rijden! een treinkaartje is geldig tot 4.00 uur in de nacht! ook daarna kan je dan dus een treinkaartje kopen. danwel reizen met je ov chipkaart of bankpas??
ik ben dan wel erg nieuwsgierig waarom het laten stoppen van een bestaande trein zó duur moet zijn. is de nachtwaker die de deuren van het station bediend van goud? en wat kost de verlichting? kostenspecifikatie graag!
Is bij de redactie bekend waarom een stop in Zaandam 30.000 euro kost? Is er een onderbouwde kostenspecificatie?
30.000 euro per jaar om een trein te laten stoppen? Worden de reizigers onthaalt met een fanfare en ontbijt? Ze stappen toch gewoon uit, lopen door het poortje en zijn uit het station?
Help me effe.
Een extra stop gaat zo'n 30.000 per jaar kosten. Dat begrijp ik niet. Dat ding rijdt toch al. Het invoeren ervan kost natuurlijk. Roosters en reistijden moeten worden aangepast, maar als ie eenmaal rijdt dan rijdt ie toch!?
Ik neem aan dat Alkmaar deze verbinding subsidieert (hetgeen nogal logisch zou zijn: het is de vraag of NS met de exploitatie van deze trein uitkomt) is het ook logisch dat Zaanstad (mede profiterend als de trein in Zaandam gaat stoppen) Alkmaar en NS gaat helpen om deze trein in ieder geval kostendekkend te maken.