Wachten voor een stoplicht, een oversteek, een zebrapad, een veerpont… Iedereen staat daar korter of langer voor een paal, een geliefd object voor plakkers, stickeraars, activisten, guerilla-marketeers…
Wij letten de komende tijd (elke donderdag) niet op het langsrazende verkeer maar op de paal zelf, een cultuurhistorische verkenning van de Zaanse wildplakpraktijk. Vandaag een paal die in de weg staat…
Deze paal staat in de weg! Een actie van de Zaanse Fietsersbond. Hier (Czaar Peterstraat, Zaandam) en op diverse andere plekken zijn deze stickers aangebracht. Deze paal staat op een vreemde chicane in het fietspad. Dat is door Zaanstad zo ingericht om het onlogisch en onaangenaam maken van deze route. Op zichzelf al bijzonder: een gemeente die z’n (m/v) best doet om routes ‘onlogisch en onaangenaam’ te maken (in plaats van, we noemen maar iets: ‘een beetje mooier’). Het resultaat is hier overigens dat brommers vanuit de Jasykofstraat de stoep in plaats van het fietspad nemen, wat de zaak natuurlijk vooral onaangenaam voor wandelaars maakt.
Sta je ook wel eens voor paal en wil je dat met ons delen? Mail de foto met beschrijving naar info@deorkaan.nl.
Op deze manier wordt de route niet alleen onlogisch en onaangenaam gemaakt, maar ook nog eens heel gevaarlijk. Deze paal is totaal niet volgens de geldende richtlijnen ingericht.
De uitgevoerde maatregelen hebben effect. Veel minder racende pizza scooters. Met de door u voorgestelde controles, die onbetaalbaar zijn , hadden wij nog steeds de voorbij racende scooters gehad. Of had u zelf nog een flinke zak met geld liggen om de verkeerscontroles te betalen.
Racende brommers, snorfietsen en ebikes zijn ook heel gevaarlijk op een woonerf waar de maximumsnelheid slechts 15 km per uur is.
Hoeveel zal deze straat ondertussen de gemeenschap gekost hebben ??
De laatste keer 100.000 Euro, voor wat ??
Je wordt er gek van de verkeersborden, poller etc.
Wel zelf door andermans straten rijden, maar niet bij mij.
Slopen die handel, tot aan de Rozengracht.
Afsluiten voor doorgaand verkeer is goedkoper dan slopen en herhuisvesten. Tevens raad ik dhr Smit aan zijn huis midden op de A8 te zetten voor meer genot van het verkeer.
Deze paal is in overleg met de bewoners van de Czaar Peterstraat geplaatst om de straat inderdaad onvriendelijker te maken voor brommers en fietsers die de straat (een woonerf!) gebruiken als racebaan in de Oost-West route tussen Provinciale Weg en Wilheminabrug. De door de gemeente gewenste route is via de Rozengracht of de Vinkenstraat. Alleen met marktdagen zou de route via de Czaar Peterstraat moeten lopen. Dit zou dan alleen voor fietsers en snorfietsen zijn, aangezien de 'slinger' in de straat bij de Marktsteeg verboden doorgang is voor brommers. Dit wordt evenwel door iedereen genegeerd terwijl handhaving hier niet handhaaft en brommers hier op (soms meer dan) volle snelheid rijden terwijl de maximale snelheid 15 km/u is.