Over één jaar kan je niet meer als toerist zonder kaartje de Zaanse Schans bezoeken. Met ingang van het toeristisch seizoen 2026 – dat begint in april van dat jaar – moet de Zaanse Schans aan de openbaarheid zijn onttrokken.
Inwoners van Zaanstad en Wormerland, bewoners en hun gasten, mensen die op de Schans werken, leden van De Zaansche Molen, leveranciers en horecagasten met een reservering krijgen ontheffing.
Zaanstad rekent op 1,8 miljoen betalende bezoekers per jaar. Dat is minder dan de 2,6 miljoen bezoekers die er nu zijn. Een deel van de toeristen moet dus afgeschrikt worden door de toegangsprijs, Zaanstad heeft het over het ‘reguleren van het aantal bezoeken (ongeremde groei tegengaan)’. Maar in totaal is er een positief saldo:
‘De grote interesse vanuit internationale bezoekers voor het gebied geeft een unieke kans om inkomsten te genereren van en voor de Zaanse Schans’.
Kaartje: € 17,50
Die 1,8 miljoen toeristen moeten € 17,50 voor een ticket (volwassenen) betalen. Kaarten voor kinderen en groepskaarten worden goedkoper. Als er gemiddeld € 15 per kaartje wordt betaald betekent dat een totale opbrengt van € 27 miljoen (schatting van De Orkaan – zie kader hieronder). De aanloopkosten die Zaanstad moet maken zijn begroot op € 1,9 miljoen. Maar voor alle andere maatregelen is ook geld nodig.
RECTIFICATIE: in de stukken wordt uitgegaan van een gemiddelde opbrengst van € 10,50 per bezoeker doordat bezoekers met een kinderkaart, groepskaart, Museumjaarkaart, lidmaatschap Zaanse Molen, iAmsterdam en andere kortingskaarten of gratis toegang minder opleveren. Dat zou dus samen om € 19 miljoen uitkomen.
Of alle opbrengsten naar de Zaanse Schans gaan is nog niet geheel duidelijk, Zaanstad ziet voor zichzelf een bezuiniging ‘doordat uitgaven en (ambtelijke) inzet ten behoeve van de Zaanse Schans uit het duurzaam exploitatiemodel worden gefinancierd’.
De investeringen zijn volgens de gemeente nodig voor ‘veiligheid, drukteregulering, leefbaarheid, behoud erfgoed, bereikbaarheid, renovatie en verduurzaming van de molens/(monumentale) panden en infrastructuur’. Met de inkomsten worden ook een bewonersfonds en een ondernemersfonds gevuld.
Kalverringdijk
Het verkeer moet dus ook anders rijden en lopen omdat het geen openbare weg meer is. De fietsroute over de Kalverringdijk gaat verlegd worden. Maar dat geldt ook voor de route over de Zaanse Schans (langs De Walvis).
Het verleggen van de fietsroute zal niet binnen een jaar lukken, Zaanstad gaat het verleggen van het traject van de ‘regionale doorfietsroute Kalverringdijk’ voorbereiden. Hoe dat in de praktijk geregeld wordt in 2026 is niet duidelijk. De Kalverringdijk is namelijk nu een doorgaande fietsroute, zelfs met knooppunten voor toeristen.
De gemeenteraad van Zaanstad moet de plannen nog goedkeuren.

Door Piet Bakker op basis van ‘Toekomstbestendige Zaanse Schans’ van wethouder Wessel Breunesse. Foto’s: De Orkaan.
Niks doen is geen optie meer.
Het verhaal van gemeente Zaanstad is duidelijk. De dagelijkse gang van zaken bij de Zaanse Schans wordt zo langzamerhand onhoudbaar. Te druk met toeristen, gedoe met auto-parkeren rond de Schans en in woonwijken, fietspad Julianabrug en fietspad Kalverringrijk door wandelaars overlopen. En ik vind de voorgestelde besluiten echt niet onredelijk. Komen er minder toeristen, dan is dat ook een oplossing. Al zal Amsterdam daar niet blij mee zijn.
Overigens vind ik dat veel reacties bol staan van wantrouwen en het gevoel dat ons iets ergs wordt aangedaan. Neem de moeite om je te (laten) informeren over wat Zaanstad er over schrijft aan de raad. Volg de link naar uit de reactie van Rien Spiekstra.
https://zaanstad.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Item/9d4af5f5-e8a3-44ea-84d0-af64edc03c7a
Ik fietste net door oud koogen oud zaandijk.
50+ buitenlandse auto's geparkeerd her en der in de buurt. Daar mag ook wat aan gebeuren.
We gaan ze voor u opstapelen.
Ik heb al heel veel jaren niet meer gefotografeerd bij de molens van Kinderdijk. Ik heb via de satellietbeelden van Google Maps, stand 2025 dus recent, gecontroleerd of ik op alle 3 ingangen van de fietspaden slagbomen of hekken zie. Niets van te zien, want er loopt een offieciële fietsroute langs. Knooppunten 2 en 19. Aan het kroos op de sloten is te zien dat het zomer is. Ga je dan op zoek naar lopende of fietsende toeristen, dan moet je goed zoeken. Zou het echt zo stil zijn geweest op die mooie zomerse dag. De schaduwen zijn kort, dus opnametijd rond het middaguur. Het gebied is heel groot dus verspreid de drukte zich. Als het klopt wat ik nu zeg, dan kun je dus best een totaal-toegangskaart vragen zonder een gebied af te sluiten. De website zegt niets over afsluiting, alleen de toegang tot 2 molens, een gemaal, een boottochtje voor degene die niet willen lopen. Er is ook nog een informatie-app. Even digitaal zoeken naar bezoekers aantallen. Een positief bericht meldt 11% stijging in de bezoekers in 2024 naar het aantal van 370.000 betalende bezoekers. (bron de erfgoedstem). Hoe Zaanstad dan hoopt op 1.800.000 betalende bezoekers, kan alleen bereikt worden via de methode "betaal of ik schiet"
ik lach me te pletter als er volgend jaar maar 55 mensen een kaartje kopen
Goed, ondertussen mijn buik vol hebbend van het Zaanse Schans gedoe orienteer ik me maar eens op een andere toeristische molen topic: Kinderdijk, -daik op zijn goed Zaans. Na 200 km heen en terug per auto kom ik in de buurt van die molens. Nu effe kaike waar de parkerrplaatsen zijn, etc, etc.
Om een lang verhaal kort te maken: Ook Kinderdijk is niet vrij toegankelijk. Toegangsprijs, je raadt het nooit: € 17,50……
Dan toch maar de Zaanse Schans. Bespaart 200 km autostress want het is mooi fietsen vanuit Oostzaan. En voor degenen die gratis een molen willen zien is er de Twiskemolen. En in de buurt van Alkmaar staan er zelfs zes. Op een rij. En ook gratis voorbij te rijden……
Kinderdijk is wel degelijk gratis toegankelijk - het fietspad en de paden zijn openbare weg, net als op de Zaanse Schans, alleen als je de molens en andere bezienswaardigheden wilt bezoeken moet je een ticket kopen.
Louis, de Twiskemolen staat op grondgebied van Landsmeer en je vergeet molen De Vlijt die notabene in je dorp staat!
Maar Westzaan heeft 3 molens, Zaandam 2, Nauerna 1, Koog aan de Zaan 1, Wormer 1 en Zaandijk ook nog 1.
Dan heb je nog De Woudaap die officieel in Uitgeest staat maar wel tot de Zaanse molens wordt gerekend.
Allemaal molens waar je gratis langs kunt lopen/ rijden.
Maar het gaat er om dat je niet zomaar een openbare weg met officiele straten met postcodes kunt afsluiten.
De gemeente Zaanstad denk er, zoals gewoonlijk, veel te makkelijk over.
Als het voor de gemeente tegenzit kan dit nog heel lang duren!
Hoi Bert, Even je optelsom opnieuw maken!
Uiteraard, Bert, heb je volkomen gelijk. Maar er staat echt nergens in mijn tegel dat de molen in Oostzaan staat. Er zijn wel twee andere molens in Oostzaan. Als eerste de door jouw genoemde steenbikmolen aan de Dr. Keijzerstraat op een eilandje in de Ringvaart. Als tweede staat er langs de A7, vlak over het viaduct over de spoorlijn rechts een mooie poldermolentje. De molenaar heeft de begroeiing het afgelopen jaar sterk ingekort zodat de molen goed zichtbaar is. Maar alleen de Twiskemolen aan de Westplas staat aan de openbare weg en die kunnen de toeristen dan ook bijna aanraken. Trouwens een mooi stekkie bij de uitslag van die molen in de Westplas. Daar wordt nog wel eens een leuk stukje eetbare zoetwatervis uit het water gehaald....
De Neckermolen staat op het grondgebied van Wormerland, op de grens van Uitgeest en Assendelft wordt de Waterdief gebouwd. Nog meer keus dus.
Als de politiek zich in zaken begeeft met het oog om miljoenen te gaan verdienen, dan kost het juist veel geld. Ondertussen meer bepalingen en wetten en regels voor dat gebied en dus beperking “vrijheden”
Voor de toekomstige ondernemer die er aan wil verdienen. Met een roeiboot, of klein motortje, voor €5,00 mensen overzetten. of gaan er ook hekken komen langs de waterkant?. Kan de Walvis ook regelen. Met de boot overvaren naar de achterdeur op terras en dan na koffie en wat lekkers door de voordeur de Schans op.
Is de beste oplossing niet gewoon om de Zaanse Schans op te breken en te verhuizen naar Arnhem, naar het Openluchtmuseum? Dan kan er in Zaandam een mooie moderne woonwijk komen op deze plek.
Bestaat dat dan, een mooie moderne woonwijk? Mooi noem ik de oude steden van bijvoorbeeld Medemblik, Hoorn, Amsterdam, Haarlem, Weesp, Alkmaar enz. Mijn smaak dan hè
Er wordt dan wel gezegd dat je bijvoorbeeld voor Artis ook moet betalen maar de Zaanse Schans is dus geen museum hè.
wat dacht je van een openlucht museum?
Vooral veel kritiek want men leest Gemeente Zaanstad en menigeen weet dan te melden dat het wel niet zal deugen.
Maar waar niemand het eigenlijk over heeft is dat de Gemeente Zaanstad voor dat erfgoed kosten moet maken en aangezien de bedrijven die er ook zitten dat niet willen betalen zal er wat anders gedaan moeten worden.
De Politiek kan natuurlijk ook tegen die molenbazen zeggen, houdt jullie eigen broek maar op en zie maar hoe je voldoende geld krijgt. Of al die bedrijven schokken dit bedrag , En mocht Wormerland klagerig worden dan mogen ze ook bijdragen .
En aangezien de Politiek in Zaanstad en elders al jaren klaagt dat de lasten voor de Burgers te hoog worden zal voor dit schip van bijleg dan toch een kostendekkende entreeprijs moeten worden opgemaakt. En hoe de toegang voor burgers uit deze gemeente er uit komt te zien zal de toekomst uitwijzen maar er is heel wat mogelijk met een pasje of telefoon. Evenals dat je een afspraak maakt bij het restaurant op de Schans, bij je reservering zit dan een code die je bij binnenkomst intoetst en de deur gaat open
De ondernemers willen zeker wel meebetalen en hebben dit in het verleden ook meermaals gedaan, maar al decennialang wordt ieder gesprek hierover eenzijdig afgehouden door de Stichting Zaanse Schans. Daarnaast betalen de ondernemers ook voor hun eigen panden en het onderhoud ervan, de ambachten die zij dagelijks (365 dagen per jaar) gratis openstellen voor publiek en zijn zij juist een stabiele factor en werkgever op de Zaanse Schans en in de Zaanstreek. De ondernemers dragen de Zaanse Schans en al het erfgoed een zeer warm hart toe en gunnen iedereen een sluitende begroting, maar dan moet je er wel zelf iets voor doen in plaats van je hand op te houden. Kortom, de Zaanse Schans kan makkelijk geld opleveren voor alle partijen, het ligt eraan wat je zelf als organisatie met dat geld doet. Ik verwijs u graag naar de (openbare) jaarcijfers van het Zaans Museum, waaruit blijkt dat het aantal bezoekers aan de hoofdlocatie met minder dan 1% is gestegen tussen 2017 en 2023, maar de loonkosten met 116%! Dan zul je het toch moeten zoeken in de uitgaven en niet in de inkomsten...
Wat mij opvalt is dat niemand het heeft over het feit dat dit project de gemeente de komende jaren in totaal €75 (!) miljoen gaat kosten, die de gemeente grotendeels (zo niet volledig) zelf zal moeten voorfinancieren...
en als ik met mijn kano of roeiboot naar de Zaanse Schans ga leg ik hem zo tegen de dijk aan en kom zonder te betalen op de Zaanse Schans of komt er een hek met wachttorens omheen?
Het gaat hier duidelijk om de toeristen. en die komen echt niet in een kano.....
En ik zie u ook niet elke dag met de roeiboot aanleggen... Lees de uitleg van L. Boonstra hij legt het piekfijn uit...
toch mooi om je eigen vraag te beantwoorden
Dan leg je plots bij eenstuk oever aan wat particulier is . En net zoals je niet mag aanmeren bij Tate en Lyle gaat dat dan ook op voor de Schans
Is dit wederom een staaltje van onbenullig bestuur of onbenullig ambtenaaradvies? Als je het bericht leest, zoals in de Orkaan 'afgedrukt' zou je dat wel haast moeten denken. Als je geld wil verdienen aan toeristen, wat overigens geen slechte zaak is, zou het zo moeten zijn dat er eerst voldoende faciliteiten gecréerd dienen te worden. Zoals bv., behoorlijke toiletvoorzieningen langs de route NS station Zaanse Schans....richting en vv. diezelfde Zaanse Schans. Maar wat te denken van behoorlijk parkeerplaatsen met name voor de vele campers. Ik ben op geen enkele wijze betrokken bij HvE Verkeerstechniek aan de D. Sonoyweg, al was de 'oplossing'zoals door dit bedrijf bedacht, wel een stap in de goede richting. Helaas zag Zaanstad dat anders met alle gevolgen van dien voor de omgeving van de Zaanse Schans. Van Rooswijk, via oud-Zaandijk tot in Wormerveer en Koog aan de Zaan en zelfs Zaandam zijn de gevolgen daarvan merkbaar. Dan de entreeprijs; van nihil tot € 17,50 is een reuzestap. Wellicht is enige nuance op zijn plaats en zou een opbouw vanaf bv. € 7,50 beter verkoopbaar zijn. Dat daarmee de exploitatie etc. niet direct gedekt is, is helaas wel zo. Maar nu was er helemaal niets geregeld, dus..... Dan de 'toezegging'van het omleggen van het bestaande openbare fietspad, nota bene tussen twee gemeentes in. De ene gemeente is kennelijk niet gehoord en de andere gemeente besluit zomaar de openbaarheid weg te bnemen, zonder daarvoor een redelijk alternatief te scheppen. En dat laatste zeker niet op voorhand, hetgeen een goed bestuurder nmm. toch zou moeten doen. Dan heb ik het nog niet eens over mogelijke inkomstenderving etc, dat ongetwijfeld gaat voorvloeien uit dit naar mijn de onvoldoende doordacht voorstel. Kortom, heren/dames ambtenaren: terug naar de tekentafel; je locaal voldoende op de hoogte stellen van de misten en maren en dan pas komen tot een goed onderbouwd voorstel. Dat ook voor alle Zaankanters ,inwoners van Wormer daaronder begrepen, acceptabel is. Zowel voor wat betreft het terugdringen van het aantal bezoekers, het parkeren en daaruit voortvloeiende overlast, en het voordien aanpassen van een openbare en doorgaande acceptabele route voor fietsers, wandelaars, hardlopers etc. etc.......
Lang betoog... maar uiteindelijk zijn de bedrijven en Wormerland niet bereidt om mee te betalen aan de poppenkast van molens maar willen er wel van profiteren.
ARTIS kom je ook niet gratis in omdat je amsterdammer bent. De Zaanse Schans kost geld.. En de molens zijn mooi maar kunnen ook niet onderhouden worden door de gratis kijkende toeristen... En parkeren is een luxe kom met de trein of bus stopt vlak voor de deur.
zeker nooit daar in een molen geweest?
voor elke molen moet er flink toegang per persoon worden betaald, behalve e voor de mosterdmolen. die is gratis.
het geld voor toegang gaat geheel naar de molen vereniging De Zaanse Molen.
Het gaat hier duidelijk om de toeristen. en die komen echt niet in een kano.....
En ik zie u ook niet elke dag met de roeiboot aanleggen... Lees de uitleg van L. Boonstra hij legt het piekfijn uit...
En hoe is het dan geregeld als je als Zaankanter voor openingstijd mooie foto’s wil schieten van bv een zonsopgang op de Zaanse Schans of de molens zonder touristen op de plaat wil zetten. Ik had het artikel gedeeld en kreeg al als reactie dat je dan per gezin minimaal 70€ kwijt bent om er alleen maar te mogen zijn en dan heb je nog de entree van de musea en molens apart… er komt straks geen een NL meer naar de Zaanse Schans
inwoners van Zaanstad en wormerland krijgen gratis toegang
Inwoners van Zaanstad en Wormerland, bewoners en hun gasten, mensen die op de Schans werken, leden van De Zaansche Molen, leveranciers en horecagasten met een reservering krijgen ontheffing.
Let vooral op: en hun gasten. Hier zie ik een verdienmodel. Want hoeveel gasten? Ik ga een bus toeristen tot mijn gasten verklaren (nadat ze aan mij 7,50 hebben betaald) en ik loop binnen!
zeker nooit daar in een molen geweest?
voor elke molen moet er flink toegang per persoon worden betaald, behalve e voor de mosterdmolen. die is gratis.
het geld voor toegang gaat geheel naar de molen vereniging De Zaanse Molen.
Tussen theorie en de praktijk ligt vaak een anti-tankgracht. Een klein voorbeeld. Het idee dat men in de molens geen gratis papieren folder meer ging geven, met de gedachte "ze stoppen in hun zak zonder te lezen" heeft bij mij een idee opgeleverd. De Zaansche Molen wilde de rest van de papieren folders voor een euro verkopen, niemand kocht ze en na prijsverlaging tot 50 cent was de verkoop nog steeds bedroevend.
Mijn oplossing was digitale informatie in 32 talen. Scan de QR code met je telefoon en voila informatie. Hoewel voor alle molens beschikbaar heeft alleen de Kat hem in de praktijk getest. Er staat een teller op dus elke dag kan er gekeken worden wie er in informatie geïnteresseerd is. Bij een jaarlijks bezoek zo rond de 200.000 staat de teller na 1 jaar op ruim 16.000. Niet slecht maar wel slechts 7 à 8 % van de bezoekers willen extra informatie naast hun eigen telefoonfoto's en selfies. Dit in gedachte zou je blij moeten zijn met 40% betalende gasten ?
Bekijk de informatie zelf op: https://worldofwindmills.org/infokat/ en de teller op: https://s01.flagcounter.com/more/aDz/
Wij van Democratisch Zaanstad zijn hier in ieder geval absoluut op tegen. Het is nog geen uitgemaakte zaak in de gemeenteraad. Het is een slecht plan om veel geld binnen te harken.
Laten we wel zijn... je kunt ook het museum of artis niet in voor de openingstijd omdat u foto's wil maken zonder de bezoekers. Zelf probeer ik wel eens een foto te maken van een monument, beeld of kerk maar er staat altijd wel een busje in de weg, hangt er een reclamebord, staan er en parasols of lopen er mensen voor langs. En wat de kosten betreft.... voor niets gaat de zon op. En die 17,50 p.p. moet wel op te brengen zijn als je zoiets exclusiefs wilt zien. En zo slecht heeft de NLer het niet... over volle restaurants, terassen, vliegtuigen, theaters, bioscopen, concertkaartjes voor 200 euro...en dan nog van 07.00 tot 10.00 file door W'veer met de meest luxe en nieuwe auto's.. En er is natuurlijk armoede, maar dat kan geen rede zijn om de Schans gratis te houden.... Zelfs niet voor een mooie foto...
Wat doen ze voor mensen die een museum jaarkaart hebben?
Ga het vragen aan het gemeente bestuur.
gezien uw soort antwoorden denk ik dat u zelf zo'n stoffige ambtenaar bent bij de gemeente Zaanstad of er in ieder geval belangen bij heeft.
Beste Astrid ( en anderen)
Zoals in de Raadsvoordracht die aan de gemeenteraad is gestuurd staat, krijgen museumkaarthouders, leden van de Zaanse Molen, bezitters van de Vriendenloterij-VIP kaart gratis toegang. ( Museumkaart en Vriendenloterij betalen overigens een bedrag aan het "museum" waar de bezoeker komt). Ik snap dat u niet alle details terug hebt kunnen vinden. In de Raadsvoordracht (alleen al 15 pagina's) is veel uitgewerkt en uitgelegd. Veel moet ook nog worden uitgewerkt staat er. Eén van die punten is de vraag hoe inwoners van Zaanstad en Wormerland gratis toegang tot het gebied krijgen. Maar er zijn ook 13 bijlagen, waarvan een enkele met 40 of 50 pagina's. Maar als u wilt kunt u alles wat nu is aangekondigd, gepland en berekend lezen via de volgende link:
https://zaanstad.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Item/9d4af5f5-e8a3-44ea-84d0-af64edc03c7a
Of je met de Museumkaart gratis toegang krijgt tot het hele gebied kunnen wij niet echt uit de stukken afleiden.
Als je nu ziet hoe de Zaanse Schans wordt overspoeld door toeristen is een bijdrage vragen niet eens zo gek.Het lijkt mij wel de verkeerde volgorde met het fietsen over de Schans.Leg eerst een ander fietspad aan buiten de Zaanse Schans om.En hoe controleren ze dat dan als ik daar als Zaanse gebruik van maak.Krijgen we pasjes in de brievenbus?
Gemeente doe eerst je huiswerk....
Elk jaar op 1 januari een stempel op je voorhoofd halen bij het gemeentehuis. (al kun je daar ook bijna niet heen fietsen door de toeristen :-) )
Komen er hoge hekken? Informatie over sluiproutes om aan de Schans te komen, zal zich snel verspreiden. Ik telde vandaag 8 campers op het parkeerterrein naast het zwembad in Zaandijk, naast de moskee en aan het station stond het propvol met, vooral Duitse auto's.
maar waar moet dan het fietspad komen te liggen? Er is daar geen enkele andere ruimte
Een zwaar misleidend voorstel.
"er is geen ander alternatief dan entreeheffing", het enige wat geprobeerd is de beruchte pilot waaruit bleek dat slechts 5% van de bezoekers bereid is om deze entreeprijs te betalen. Dat zal ongetwijfeld meer zijn als er geen andere keuze is maar of dit 20, 50 of zoals de gemeente verwacht 75% zal zijn weet niemand. Behalve dat 75% het meest gunstige scenario is. Alles minder dan dat kost niet alleen de gemeente en dus de belastingbetaler geld maar raakt ook de restaurants en winkels op de Schans te hard om op dezelfde manier als nu voort te kunnen bestaan.
Het onderzoek van Motivaction is nog door niemand (buiten de wethouder en ambtenaren dan) ingezien en de uitkomsten van de pilot zijn ook alleen als eigen conclusies door gemeente en erfgoed partijen naar buiten toe gedeeld.
Bovendien worden met de inkomsten niet alleen de kosten voor de Zaanse Schans, maar ook de musea die niet tot de Zaanse Schans behoren (het geweldige Zaans Museum en de andere publiekstrekker, het molenmuseum) financieel ondersteund. Laten die nou net verhoudingsgewijs het meest bijdragen aan het financieel tekort...
Er is niet gekeken naar hoe de stichting Zaanse Schans en andere erfgoedpartijen zelf meer inkomsten kan genereren en minder uitgaven kan doen. Commercie en exploitatie zijn scheldwoorden voor de stichting. Aan de uitgavenkant wordt er flink geïnvesteerd in eigen kantoorruimte en zijn er meerdere directeuren van de erfgoedpartijen waarvan het functioneren op z'n zachtst gezegd twijfelachtig is.
Dat de Zaanse Schans en omgeving last heeft van massatoerisme met alle nadelige gevolgen van dien staat vast. Een tikkie minder zou ook prima zijn en entreeheffing zou hierin een middel kunnen zijn. Een hoge entreeprijs als deze als onomkeerbare maatregel gaat echter andere problemen veroorzaken die niet zo maar op te lossen zijn.
Even voor de duidelijkheid: ik ben als eigenaar van een touroperator natuurlijk gebaat bij geen entreeheffing. Misschien verrassend maar ik ben juist een voorstander van een entreeprijs voor de Zaanse Schans omdat dit meer bijdraagt aan het behoud ervan. Het creëert bovendien een eerlijker speelveld t.o.v. onze concurrenten die niet of nauwelijks betalen voor de molens zoals wij wel doen.
Betaal jij wel voor het parkeren met je bus Bart of gooi je de toeristen er uit onder molen de Dood.,?
goed stuk Bart
Zou gelijk de Lagedijk aan de overkant betaald maken, daar wandelen ook veel toeristen die met het veer overgaan.
Krankzinnig plan, gaat nergens over, ik vertrouw er maar op dat dit niet doorgaat, hoewel tegen beter weten in, dat wel.
hoe zit het dan met het fietspad die er door de zaanse schans gaat waar wij als zaankanters gebruik van maken om lekker te fietsen en genieten van de zaanstreek.
Eerlijk gezegd vind ik dit een hele begrijpelijke stap. We moeten als Zaankanters trots zijn op ons erfgoed, van molens tot musea, van oude bestrating tot de houten panden. En dat onderhoud kost heel, heel veel geld. Wat is er tegen dat toeristen daar aan mee betalen? Nu betaalt de Zaankanter via zijn belastingen fors mee aan een gratis dagje uit voor buitenlandse toeristen.
Ik lees dat Zaankanters wel gratis van de Schans gebruik mogen maken, zoals de leden van de Zaanse Molen, en dat er voor gezorgd gaat worden dat bijvoorbeeld de scholieren van mijn school (Michael) niets gaan betalen. Allemaal een kwestie van uitwerking en dat moet goed geregeld, maar dat volgt nog.
Kortom: een iets rustigere Schans waar Zaankanters gratis meer van kunnen genieten, en geld voor erfgoed dat anders verdwijnt, betaald door welvarende toeristen. En nog steeds miljoenen toeristen die de Schans bezoeken en ondernemers bezoeken.
Mocht het tarief te hoog zijn en mensen afschrikken, dan kun je het alsnog bijstellen. En hopelijk kan het geld ook nog gebruikt worden om de enorme parkeeroverlast rond de Schans te handhaven, een doorn in het oog van veel Orkaanlezers.
Beste Hans Luiten,
Wijze woorden. En nu maar hopen dat er inderdaad wat minder toeristen komen. Want het is heden ten dage wel een gekkenhuis. Toeristenseizoen bestaat eigenlijk niet meer op de Zaanse Schans. Het is het hele jaar druk. ‘s Winters minder dan ‘s zomers. Jou laatste regel is ook zeker van belang want dat zie ik in het artikel van de Orkaan niet zo terug! De parkeeroverlast! En dan niet alleen op Pinksterdrie en de Diederik Sonoyweg maar ook in oud Zaandijk! Veel geparkeerde buitenlandse auto’s en campers staan geparkeerd en overnachten er. En natuurlijk hopen we, tegen beter weten in, dat Gemeente Zaanstad haast maakt met het verleggen van het fietspad!
ja we gaan de leerlingen toch niet het befaamde rondje zaanse schans ontnemen ;) (zeg ik als oud leerling)
U heeft een mooie theorie. Echter de zin: “en dat moet goed geregeld, maar dat volgt nog” geeft mij al voldoende stof om tegen dit hele plan te zijn gezien eerdere ervaringen met gemeente Zaanstad. Maar dat is mijn persoonlijke gedachte.
Zelfs als dit financieel gezien iets zo opleveren (wat ik betwijfel), lijkt mij dit een slecht idee.
Een volstrekt onzinnig idee. Het enige voordeel is wel een 30% reductie in toeristen of zo iets. Plus betalen voor het Zaans museum museum plus parkeren......succes ermee.
Inwomers van Zaanstad uitgezonderd. Hoe gaan ze dat controleren? Altijd je paspoort meenemen?
"Ausweis bitte.."
Is nog niet eens legaal, ID is niet genoeg en paspoort kan verouderd (maar nog wel geldig zijn).
Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat het echt een stelletje minkukels zijn, het feit dat dit serieus overwogen wordt zou al reden zijn om iedereen daar in die keten de laan uit te sturen. Volgende verkiezingen niet stemmen op partijen die nu daar in de raad zitten.
Eindelijk komt de gemeente nu tot bezinning of worden ze wakker en denken ze nu eens aan geld verdienen ipv Sinterklaas te spelen met belastinggeld Helaas heeft het nonchalante gedrag van de gemeente in al die jaren door het ontbreken van een toegangsprijs vele miljoenen gekost!!!!
Als er een toegangsprijs komt om de Schans op te komen zullen ze er bij de Hoop op d'Swarte Walvis ook niet blij mee zijn. En wat ik mij verder afvraag: kan de gemeenteraad dit afsluiten van de, nu, openbare weg niet tegenhouden?
Dat van de Swarte Walvis klopt, kan ik zeggen als mede-eigenaar. De gemeente heeft wel aangegeven dat 'wij er niet slechter van mogen en zullen worden' maar dat is inderdaad nog niet af te leiden uit de stukken en de (magere) details van de uitwerking. We zijn dus in afwachting van hoe dat er uit komt te zien. Het lijkt me echter wel wenselijk om eea te verduidelijken en garanderen voordat eea naar de Raad gaat. Als er 50% minder toeristen komen (lijkt ons meer een reeële schatting) zal dat de economie op en in de omgeving van de Zaanse Schans ernstig schaden.
Voor alle duidelijkheid, nagenoeg alle ondernemers betalen via hun huur mee aan het onderhoud of zijn nb zelf pandeigenaar, en dus altijd verantwoordelijk.
De gemeenteraad moet het totale plan nog goedkeuren. En eigenlijk moet de gemeenteraad van Wormerland er ook wat over zeggen. Het gaat ook over een van hun uitvalswegen. Onze voorspelling: als de raad al akkoord gaat, lukt het omleggen van de route nooit voor april 2026. Maar hoe gaan ze dat dan in de tussentijd doen?
Het was goed geweest als deze nuance ook in de tekst hierboven stond...
hoe kom je als zaankanter dan aan een.onthefging ?krijg je fdan id controle bij de ingang van de schans zal dan ook niet te handhaven zijn kosten plaatje zal te hoogzijn om handhavers in te zetten voor controleop de zaankanters en alle scholieren die ook een ontheffing moeten hebben om nvan en.naar school te gaan
Hoe moeten, de veel al jonge, Scoutingleden Uit Zaandijk , Koog ad Zaan , het Kalf
( haaldersbroek) bij hun vereniging komen ?
Ze zijn helemaal van de pot gerukt in Zaanstad!
Jarenlang lag het aantal toeristen dat de Zaanse Schans bezocht rond de miljoen per jaar en Zaanstad ( en de Zaanse VVV) heeft toen veel geld beschikbaar gesteld om de Zaanse Schans te promoten om meer toeristen te genereren.
Nu weten die toeristen de Schans te vinden en doen ze dit.
Behoorlijk hypocriet.
Maar er zal gegarandeerd geprocedeerd worden tegen dit besluit dus we hoeven niet te verwachten dat het per 1 april 2026 is geregeld.
Dus eerst alles afsluiten (fietsroute) en dan eens kijken hoe we dit gaan oplossen.
Het moet andersom zijn. Dan maar niet in 2026 afsluiten en tickets verkopen. Eerst een goede fietsroute.
Deze Gemeente is helemaal de weg kwijt.
Maar eigenlijk wisten we dat al.
Zaanstad is het spoor bijster beslissingen nemen voor twee gemeente Wormerland en zaandam kan helemaal niet alleen kolder in de kop denken weer een melkkoe te hebben gevonden zo schrikken ze iedereen gewoon af van een dagje zaanse schans toeristen en bewoners ze houden ook geen rekening mee met het verlies aan inkomsten van de middenstand o de zaanse schans belachelijk we beslissingen uit de gemeente raad kunnen zich beter druk maken over de bereikbaarheid van het "stadhuis "
En hoe toon je aan dat je een zaanse onderdaan bent?
Met een QR code, net zoals in de.corona tijden.
complotdenkers, kom er maar in!
Verkeerd rijk rekenen gemerntr Zaanstad, inclusief je naam en bekendheid te grabbel gooien.
Succes met deze historische fout.
Jammer dat er geen duidelijkheid wordt gegeven ten aanzien van de fietsroute over de Zaanse Schans voor jong en oud.
Lost dat probleem zich misschien vanzelf op door een teruggang van het aantal bezoekers a.g.v. het heffen van entree?
Dat zou meteen een andere interessante 'bijvangst' geven: minder auto's en bussen.
Misschien is dit wel een briljant idee.
Als bewoner in de directe omgeving van de Zaanse Schans ervaar ik al jaren de alsmaar grotere overlast : bussen en campers worden voor onze deur geparkeerd, mensen midden op kruising of nabijheid eruit gelaten, bussen en campers worden geparkeerd bij een stopverbod, een steeds grotere parkeerlast voor de bewoners , als dit zo doorgaat kan ik straks voor veel geld een parkeervergunning aanvragen,wat mij betreft mag het allemaal wel wat minder, ik zit niet te wachten op Amsterdamse toestanden, en met die fietspaden zal het heus wel goedkomen
wij als inwoners van Wormer voelen ons gediscrimineerd,alleen afhankelijk van een fiets,naar ,scholen, ziekenhuis, theater, bezoek wordt een mijl op zeven.
Het is wel duidelijk: die wordt 'verlegd'. Wat nog niet duidelijk is hoe Zaanstad dat denkt te gaan doen en wanneer ze dat gerealiseerd denken te hebben. (En hoe dat in de tussentijd gaat: een hek in Wormer?)
Ik ben net 2 x in Zaanse Schan geweest met logee uit Indonesië, het was druk, op eens denk ik aan de toegangskaart die gratis is, ik vraag mij af hoe ze alle kosten kunnen permitteren; de onderhoud enz, de show van klompen maken, vermoed weinig mensen kopen klompen daar, souvenieren zijn hoog duurder dan in Volendam. ik ben er wel mee ens met het idee over toegangskaart, maar € 17,50 inclusief molen bezichtigen of niet is wel te hoog, niet iedereen wil molen van binnen bekijken, vervolgens daar gaan we wat kopen; huisbakerij, dure kaaswinkel, dure souvenier enz.
Partijen die voor dit plan stemmen, daar zal ik uit principe niet meer op stemmen. belachelijk plan. En komt het fietspad dan door het kalverpolder wat ook weer ruimte en verstoring van de natuur met zich mee brengt. En ons stukje mooi over de Zaanse Schans wordt ons ontnomen en ook meer om fietsen naar de Wormer. Verder zal de Zaanse Schans er niet mooier op worden met allemaal hekken.
Verder is de kalverpolder natura 2000 gebied met diersoorten die wij moeten beschermen. Dat ga je niet doen door fietspaden te verleggen met waarschijnlijk weer extra verlichting. Alles rondom 200 meter van de polder wat een verstoring geeft op het natura 2000 gebied moet getoets worden en is externe werking. Veel vleermuizen gebruiken dit stuk ook om over te steken bij de Zaan. Dus zij zullen niet meteen blij zijn met meer verstoring en dat geldt ook voor de weidevogels.
De niet diverse foto van het fietspad toont heel goed hoe gevaarlijk het voor fietsers is. met 4 man naast elkaar.. borden negeren en doen alsof ze gek zijn.