Wethouder Gerard Slegers (verkeer, CDA) zet fors aan in de brief aan de raad waarin hij de consequenties van het afschieten van de parkeervisie op een rijtje zet.

Volgens Slegers was de parkeervisie ‘een belangrijk instrument om op de veranderende mobiliteitsbehoeften te kunnen sturen’. Nu de visie verworpen is, maakt Slegers en de rest van het college zich zorgen over de ‘leefbaarheid van de stad en de veiligheid en gezondheid van onze inwoners’.

Vastlopen

Het niet aannemen van de parkeervisie heeft gevolgen voor de ‘mobiliteitstransitie en de kwalitatieve groei binnen de gemeentegrenzen’ aldus het college: ‘Immers, de auto neemt openbare ruimte in die niet voor andere functies kan worden gebruikt’. Woningbouw, groen, sport, bedrijven, winkels en maatschappelijke voorzieningen kunnen daar last van krijgen.

‘Ook zal de stad eerder ‘vastlopen’ als niet tijdig ‘de overgang wordt gemaakt naar relatief minder autogebruik en -bezit ten gunste van meer lopen, fietsen, OV en deelautogebruik.’

Het belangrijkste is wel dat er minder gebouwd kan worden:

‘De corporaties hebben aangegeven dat, door het niet aannemen van de parkeervisie, zij in nieuwbouwprojecten meer geld zullen moeten investeren in parkeerplaatsen, wat ten koste zal gaan van het aantal woningen, de kwaliteit van die woningen en/of de schaarse ruimte die nodig is voor een kwalitatief leefbare stad.’

Alle projecten waar de bouw nog niet van is gestart, ondervinden hinder van het niet vaststellen van de parkeervisie aldus de Raadsinformatiebrief. Zaanstad wil de komende jaren 16.000 woningen realiseren. Dat gaat om ongeveer 90 projecten die in de ‘dynamische planvoorraad’ zijn opgenomen. Een deel van die projecten is al in een vergevorderd stadium, maar:

‘Bij het niet aannemen van de parkeervisie treden in meer en mindere mate knelpunten op bij ongeveer 53 projecten met in totaal 9.400 woningen.’

Vertragen

Problemen gaan zich voordoen in Zaandam Oost (Poelenburg), Kogerveldwijk, Zaandam-centrum, Oostzijderpark, Hondemansstraat, Hembrugterrein, Achtersluispolder en Zuiderhout Noord en het Gasfabriekterrein in Wormerveer.

‘Het ontbreken van een duidelijke parkeervisie kan de voortgang van deze projecten vertragen of zelfs onmogelijk maken.’

Bij de 9.400 woningen waar knelpunten worden verwacht, wordt voor een deel gebruik gemaakt van subsidies van het Rijk, en ‘niet of niet volledig nakomen van de afspraken met het Rijk en andere overheden kan ertoe leiden dat Zaanstad subsidies moet terugbetalen.’

Verkiezingen

Parkeren en bouwen worden speerpunten bij de raadsverkiezingen van 2026. Het college neemt een duidelijk standpunt in: zonder strakkere parkeernormen komt het bouwen in gevaar. De parkeervisie waarin dat werd voorgesteld is overigens afgeschoten onder leiding van coalitiepartij VVD die werd gesteund voor coalitiegenoten POV en CDA. Ook DZ, LZ, Groep Lassooy, PVV en DENK stemden tegen de visie.

D66 gaat een tegenactie beginnen. De partij maakt zich ‘grote zorgen en gaat actie ondernemen om de raad in beweging te krijgen’. Bij het Zaanstad Beraad van 8 mei worden wethouder Slegers door Flip Hoedemaeker aan de tand gevoeld, het college kan best ingrijpen volgens hem:

‘Het instellen van ruimere of striktere parkeernormen is volgens antwoorden op onze technische vragen een collegebevoegdheid, dus wij begrijpen niet goed waarom het College niet in ieder geval de woningbouwcorporaties uit de brand helpt door de normen uit 2024 van het CROW te hanteren. Dit kan niet wachten tot na de verkiezingen van volgend jaar, dit College en deze coalitie moet hier actie op ondernemen.’

Door Piet Bakker op basis van Raadsinformatiebrief ‘Gevolgen niet aannemen parkeervisie auto- en fietsparkeren 2024’. Foto: bouwterrein Hondemanstraat, Zaandam (De Orkaan).