16 verkeersdrempels Enge Wormer

enge wormer uitgelicht

De dijk langs de Enge Wormer is een tijdje dicht geweest. Nu weer open, maar racen is er – gelukkig – niet meer bij.

Dat laat je wel uit je hoofd met 16 verkeersdrempels over 2,3 kilometer.

De nieuwe weg is voorzien van bredere fietsstroken, een extra versmalling bij de afslag naar de Zaanse Schans en maar liefst 16 nieuwe verkeersdrempels (het kunnen er ook 15 of 17 geweest zijn trouwens – we raakten de tel een beetje kwijt door het gehobbel).

Het tracé dat is aangepakt, is op onderstaand kaartje (Google Earth) te zien. Het is het stuk tussen de Bartelsluis en de brug bij Manege Veld.

enge wormer

En hoe dat ongeveer voelt is op onderstaand Orkaan-filmpje te zien (wij doen alles voor het nieuws).

7 Reacties op 16 verkeersdrempels Enge Wormer

  1. Marco Kerkhoven says:

    Beetje raar dat er op een onderbond maar 11 ‘hobbels’ worden aangegeven. Ze hadden het wegdek ook zo kunnen weglaten dit is niet leuk meer om te rijden. En ik hield mij aan de max 60km.

  2. De Orkaan says:

    Dat is het bord dat het aantal hobbels tussen de afslag Zaanse Schans en Manege Veld aangeeft. Op het stuk tussen de afslag en de Bartelsluis telden wij er nog eens 5. Vandaar.

  3. Eline Kleibrink says:

    Volgens de verkeersborden moet je vanaf de kruising Leegwaterweg – Westerdijk via de Julianabrug richting Wormer en dat is niet voor niets. De Enge Wormer wordt gebruikt om zogenaamd snel van de snelweg naar Wormer te komen met de auto, en daar zouden ze eens wat aan moeten doen door de Enge Wormer alleen open te stellen voor bestemmingsverkeer, zodat er meer van genoten kan worden door wandelaars en fietsers. Ondanks de hobbels is het nog steeds een gevaarlijke dijk om te fietsen omdat veel automobilisten de vouwen uit je legging rijden.

    • Marietje says:

      Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat menig fietser ondertussen al zadelpijn heeft opgelopen van dit sneue ontmoedigingsbeleid.

      Voor de rest een korte (en dus minder milieubelastende) route met de auto

  4. sonja Puhl says:

    Mooi en veiliger voor fietsers nu. Misschien door zeze inrichting ook minder auto’s. Sluipverkeer naar de A7

  5. Martijn says:

    Nu scheur ik uit purmerend maar met 100 door jisp.. veel veiliger lol

  6. Wietse says:

    Woonachtig in centrum Wormer, en werkzaam in centrum Amsterdam, maak ik iedere dag gebruik van deze weg voor mijn woon-werk verkeer.

    Daar de Clausbrug flink omrijden is, de Zaanbrug een onvoorspelbare factor is in mijn reistijd, Plein 13 iedere morgen vast staat, is de Engewormer vooral in de spits, voor mij de meest logische weg naar de A7.

    Wat ik begreep gaan er per dag 4000 auto’s over die dijk, waarvan ongetwijfeld een hoop forensen zoals ik, die hem 2x rijden.

    In mijn werkzame leven heb ik die dijk zien veranderen van een 80 kilometerweg, in een zone 60, met drempels, en later stoplichten. Men ging steeds een stukje verder in het ontmoedigen van deze route, met nu als voorlopig sluitstuk een voertuig en rug slopend drempelfeest.

    Alternatieve oplossingen voor fietser en recreanten (onder in de dijk) worden door bewoners, recreanten, fietsersbond etc. afgeschoten.

    Natuurlijk begrijp ik dat recreanten en bewoners graag zien dat die dijk autoluw wordt, en al noemen ze mij sluipverkeer, ik gun ze het van harte.

    Maar hoe zit het met al die andere belanghebbenden?
    Hulpdiensten, forensen, bewoners op de route Plein 13 die straks de auto’s uit de Engewormer mogen verwerken?

    Er zitten doorgaans meerdere kanten aan een verhaal.
    Ik heb een beetje de indruk dat er een iets overbelicht is geweest bij het nemen van dit besluit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>