Eén paaltje. Zo eenvoudig kan het soms zijn. De parkeeroverlast bij de Houthavenkade wordt in drie stappen bestreden. Eerst met gele strepen langs de rand van het parkeerterrein, daarna met een paaltje op het fietspad en daarna worden extra borden langs de Houthavenkade geplaatst. Ook wordt er meer gehandhaafd.
Begin deze maand werden extra duidelijke gele strepen aangebracht op het parkeerterrein bij de woonschepen. Bouwvakkers parkeerden langs de binnenrand zodat de reguliere parkeerders slechts moeizaam in en uit konden parkeren. Niet iedereen houdt zich daaraan, maar de overtredingen zijn beperkt.
Ook werd er langs en op het (tijdelijke) fietspad langs de woonschepen geparkeerd. Iedereen die dat deed moest vanaf het Spiekeroog eerst een stuk over het fietspad rijden. Het fietspad was regelmatig deels geblokkeerd. Dat is dus opgelost met een paaltje. Ook dat werkt nog niet 100 procent maar het is een begin.
Borden
Zaanstad laat weten dat het parkeren op de Houthavenkade de aandacht van de gemeente heeft waarbij het doel is overlast voor bewoners en weggebruikers zoveel mogelijk te beperken. Na de gele strepen en het paaltje komen er langs de Houthavenkade ‘binnenkort extra borden vóór de bouwhekken’. Dat is dus deel III van de aanpak. De reguliere borden die een parkeerverbod aangeven zijn kennelijk niet duidelijk.
Bovendien wordt gehandhaafd op foutparkeren bij de Houthavenkade. In de eerste week na de maatregelen op het parkeerterrein werden er meer dan 30 bekeuringen uitgeschreven. Ook kregen 8 personen een waarschuwing, waarna zij hun voertuig gelijk weghaalden.
Ieder kwartaal is er een bewonersoverleg met de bewoners van de Houthavenkade en aannemer Ten Brinke, om snel tot oplossingen te komen bij eventuele overlast.




Door Piet Bakker, extra informatie van Zaanstad.
Ja, hoi. Ik zeur meestal niet en heb niet eens een auto, maar er wordt ook zeer druk geparkeerd op de Havenstraat en op het parkeerterrein van het tuinencomplex achter de Archangelstraat. Op het parkeerterrein bij de Aldi dat is aangelegd voor de harde werkers van oa ten Brinke staat bijna niets. Het is iets verder lopen maar nog steeds te doen. En als je van de Havenbuurt naar het station loopt is er ook geen voetpad meer. Langs de provinciale weg is alleen een fietspad zodat de voetganger genoodzaakt is om door het gras te lopen en bij het fietsverkeerslicht heel snel over te steken anders gebeuren er ongelukken.