De bewonersvereniging Haaldersbroek stelt stevige voorwaarden aan het plan om de Zaanse Schans af te sluiten voor toeristen zonder kaartje. Voor de bewoners betekent dit plan een grote verandering van hun leefomgeving. Ze eisen vrije toegang, geen extra parkeerdruk en veilige fietsroutes.
Gisteren – 22 april – spraken de Haaldersbroekers met de gemeente over hun zorgen. Ze wonen namelijk direct naast de Schans en voelen de gevolgen van het plan als geen ander. Op 13 mei ligt het voorstel bij de gemeenteraad.
Toegang
De belangrijkste eis van de bewoners is dat zij en hun gasten 24 uur per dag gratis toegang houden tot de Zaanse Schans, ook als het gebied straks wordt afgesloten met hekken. Dat is nodig omdat Zaanstad vanaf 2026 een toegangsprijs voor toeristen wil invoeren (€ 17,50), bedoeld om het toerisme te reguleren en inkomsten te genereren. Maar voor de bewoners draait het om meer dan regulering:
‘De historische echte Zaanse Schans is Haaldersbroek, en wij voelen ons verbonden met de Zaanse Schans en het erfgoed en willen meewerken aan beperken van het toeristenaantal op de best mogelijke manier, maar daarbij niet onze achtertuin verliezen.’
Parkeren
De gemeente wil extra parkeerplekken aan de zuidkant van de Leeghwaterweg, maar daar zijn de bewoners sterk op tegen. Zij willen dat alle toeristenauto’s en bussen aan de noordzijde van de Leeghwaterweg blijven, zoals ze ook al in eerdere mobiliteitsplannen hebben voorgesteld. Volgens hen staan de toegangswegen aan de zuidkant bij drukte helemaal vast, waardoor niemand er nog door kan. En dat is een probleem als je naar je werk moet of als er een ambulance langs moet.
Als alternatief stellen ze opnieuw voor om een parkeergarage achter het Zaans Museum te bouwen, een plan dat al langer rondgaat. Ook het parkeerterrein bij de Burger King langs de A7 komt weer op tafel. Vanaf daar kunnen bezoekers met busjes naar de Schans worden gebracht. Met een reserveringssysteem en een ‘vol = vol’-regeling blijft het verkeer beheersbaar en blijft hun wijk bereikbaar.
Kalverringdijk
De Kalverringdijk zal als fietsroute verdwijnen zodra de Zaanse Schans wordt afgesloten voor publiek. Dat betekent dat fietsers straks niet meer over de Schans kunnen rijden. Zolang het nieuwe fietspad er nog niet ligt, willen de bewoners dat de alternatieve route via de Engewormerweg eerst veilig wordt gemaakt.
Volgens hen is fietsen daar nu levensgevaarlijk: de fietsstroken zijn zo slecht dat je op de rijbaan moet rijden, wat opnieuw voor gevaarlijke situaties zorgt. Ze pleiten voor spoedreparatie en stellen voor om er een ‘auto te gast’-situatie van te maken, zoals achter het Zaans Medisch Centrum.
Daarnaast vragen ze betrokken te worden bij de aanleg van het nieuwe fietspad, omdat de drukte op de route zal verdubbelen als straks alle fietsers om de Schans heen moeten: ‘De nieuwe fietsroute wordt twee keer zo druk.’ Ook willen ze dat fietsers voorrang krijgen op de rotonde bij de Schans en dat de snelheid op de Leeghwaterweg omlaag gaat naar 50 km/u, tot voorbij het laatste huis op de Haaldersbroekerdwarsstraat.
Leefbaarheid
De bewoners benadrukken dat ze het reguleren van toerisme ondersteunen. Zaanstad verwacht met de nieuwe toegangsregeling € 1,8 miljoen betalende bezoekers per jaar, waar het er nu nog € 2,6 miljoen zijn. Maar de Haaldersbroekers willen wel dat hun leefbaarheid wordt beschermd:
‘Ook wij zien voor- en nadelen in dit plan tot beteugeling van ongebreidelde groei van toerisme, zodat wij als bestuur onze bewonersleden zullen aansporen tot constructief overleg en medewerking, daar waar het de belangen van de bewoners of Haaldersbroek zelf als Rijksmonument niet schaadt.’
Lees ook:
- Station Zaanse Schans: duizenden toeristen, één kaartjesautomaat
- Paas-bonnen bij Zaanse Schans
- Klompenmaker Zaanse Schans fel tegen afsluiting
- Zaanse Schans in 2026 afgesloten
Door: Nick Boeske. Info: Raadsinformatiesysteem Zaanstad en eerdere artikelen. Foto: Rick Nieborg.
En naar restaurant D’Swarte Walvis met een bootje?
Kunnen we het stadhuis niet afsluiten en groot hek eromheen en alle communicatie afsluiten zodat er geen onzin meer over de stad wordt uitgestort?
Als ik het Parool stukje van even terug goed las wilden de diverse (blijkbaar) strijdende partijen op de Schans dat de Gemeente de regie nam.
En je ziet gelijk allerlei clubjes die ageren want owee het wordt nu wel serieus.
Het zal wat afwachten worden maar ergens zal er geld van rechts naar links op de Schans moeten. Die Linkerkant zal toch onderhouden moeten worden of de Zaanstedeling kiest voor een functie als Pinautomaat voor onderhoud en dat anderen de revenuen van die donatie incasseren
Gewoon vol bouwen . Mooie huizen van 2 miljoen .Voor de doorstroming.Wegwezen met die weilanden ,natuur. En op naar 1 grote stad .Het is toch zo tegenstrijdig als D66 Vliegtuig Robbie .Natuur dit zus zo ,maar ondertussen op naar de 25 miljoen inwoners.
Een bedrijf wilde de gemeente helpen door parkeerplaatsen aan te bieden en zo het parkeer probleem op te lossen maar daar heeft de gemeente geen luisterend oor naar zodat het met grote drukte nog steeds een drama is gemeente Zaanstad luister eens naar de problemen en maak gebruik ervan.
De rutte-doctrine is volledig omarmd door gemeentebestuur Zaanstad. Geen enkel overleg met of verantwoording naar de burger. Slechts rücksichtlos invoeren van eigen ideeën. Arrogantie ten top.
17,50 als entree heeft alleen maar als gevolg een verandering van bezoekers, namelijk de 'rijkere' bezoekers blijven komen. Voor jan-met-de-pet is het niet meer te betalen, zeker nier voor een gezin van 4.
Het verminderen van de toerismestroom is een illusie. Een japanse tourist is echt niet bezig met de lokale parkeerproblematiek.
De enige oplossing is een flinke parkeergelegenheid ten noorden van de Leeghwaterweg. De parkeeroverlast voor Zaandijk, Haaldersbroek en het Kalf is dan over. Én er is een prima aansluiting met de snelweg, een bijna ideale oplossing.
We willen groen zijn tot we euro's ruiken. Zaanstad wil geld zien en doet dat door wat eens van ons allemaal was af te sluiten.
Groen is als je toeristen niet helpt met uitbreiden van parkeerplaatsen. Toerisme is geen voordeel voor de bewoners en sloopt alleen het milieu met extra vervuiling, gereden kilometers en extra vluchten.
Leg maar eens uit of dit toerisme een serieus aantal hoogwaardige banen oplevert. Het is vooral een warboel van laagbetaald seizoenswerk.
Links zou zich moeten verzetten, ook vanwege veiligheid voor fietsers, maar ook om de slechte kwaliteit van het werk. Winst is blijkbaar het doel en niet de zogenaamde bestaanszekerheid.
en Groen... Melkert blijkbaar mee met de belofte dat er meer inkomen voor Zaanstad is.
Wormerland draagt ook de gevolgen en wordt niet betrokken.
Is Zaanstad zo groot dat het maling kan hebben aan de kleine buren?
ik weet zeker er komt straks geen hond meer naar de Zaanse schans
Wat maakt de Haaldersbroekers anders dan oud Saendijckers of Koogers als omwonenden gekeken naar parkeerdruk en toeristenbewegingen?
Ik denk dat de HB wens breder getrokken moet worden dan alleen bewoners HB, en misschien nog wel breder dan alleen direct omwonenden.
voor Zaankanters blijft het gratis stond in de krant. dus kunnen de haalderbroekers hun hart ophalen.
een nieuwe melkkoe! En de bewoners rond de schans ( ook Oud Zaandijk) zijn de dupe.
In Kenia betalen eigen inwoners een veel lagere entreeprijs voor de wildparken. De toerist betaald daar de hoofdprijs. Natuurlijk er zijn inkomensverschillen tussen de meeste Kenianen en de toeristen. Soort van discriminatie zo zie ik Zaanse Schans probleem ook. Gemeente eigen inwoners eerst/gratis entree. Hoe te regelen/controleren? Bezint eer gij begint met uw foute denkwijze en ondertussen allerlei gemeentelijke belastingen klakkeloos verhogen. Wat een beleid voor een eens zo'n linkse Zaanstreek.
Te gek voor woorden hoe en wie bedenkt dit ga kijken of je het geld op een andere manier kan binnen halen en niet door afsluiting dat inderdaad de mensen die er vlakbij wonen en de fietsers wandelaar kinderen die naar school gaan langs deze weg dat onmogelijk wordt gemaakt.
Wie verzinnen dit???? Achter een bureau??
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het ronduit BELÁCHELIJK! dat er entree gevraagd gaat worden.
Je ontneemt op deze manier een heleboel Zaankanters de mogelijkheid een ommetje te maken op de Schans, vind ik gewoon onvergeeflijk, GROTE! SCHANDE! GEMEEN!te Zaanstad!🤬🤬👎🏽🤢🤮
Er zijn , volgens mij , genoeg grote parkeerterreinen waar op bepaalde tijden geen auto staat. Denk hierbij aan bedrijfsparkeerterreinen etc. Maak daar( tijdelijke ) parkeerplaatsen van tegen betaling van een vast bedrag en laat kleine Elektrische pendelbusjes heen en weer rijden.
Voorbeeld : Op het terrein achter AH gebouw etc. Zelfs het terrein bij Duyvis zou geschikt zijn. Zo zijn er zat terreinen in Zaanstad te vinden lijkt mij. Net zoals op Schiphol, pendelen dus.
Er zijn daar vier parkeerterreinen. Duyvis heeft zeer duidelijk aangegeven dat ze niet willen. Van Egdom wil wel maar mag niet van de gemeente. De voormalige Zakkenhandel is van de Zaanse Schans zelf en is vroeger wel gebruikt als 'overloop' maar nu niet meer - onduidelijk waarom. Schoemaker zou ook optie zijn, maar slechts tijdelijk omdat daar een plan voor woningbouw is (die mensen zitten dan overigens midden in de verkeerschaos als er niks geregeld gaat worden).
Waarom kunnen de bewoners niet wat geld betalen om hun voertuig op het terrein van Van Egmond te mogen parkeren. Dan is het parkeerprobleem voor hen opgelost. Waarschijnlijk is dat toch de toekomst van de Randstad, dat je (deel)auto aan de rand van je woonwijk geparkeerd staat. Dat is in A'Dam Zuidoost ook al vaak zo.
je kan niet zomaar van bedrijfsterrein parkeerplekken voor de zaanse schans gaan maken. denk eens aan de kosten bv verzekering, beveiliging en de pendelbussen etc.
Er zit geen bedrijf op te wachten, dus bedenk met zijn allen een permanente passende oplossing.
zo dicht mogelijk bij de schans en aangezien de toeristen een behoorlijke entree wordt gevraagt kun je deze opbrengst prima gebruiken om dit te realiseren.
Precies! Bouw een ondergrondse parkeergarage, dan wordt het uitzicht ook niet verstoord.