Fred Teeven – voormalig staatssecretaris, buschauffeur, serie-lobbyist en nu voorzitter van de Vereniging Busvervoer Nederland – wil geen entreegeld betalen voor toeristen die per touringcar naar de Zaanse Schans komen. In een brief aan de gemeenteraad van Zaanstad pleit hij bovendien voor gratis parkeren voor bussen.
Zaanstad wil het gebied per april 2026 deels afsluiten en € 17,50 entree heffen. Dat is nodig, vindt de gemeente, om het erfgoed te beschermen en de enorme toeristenstroom beter te reguleren.
Teeven vindt het juist een slecht idee. Volgens hem jaagt het touringcarbedrijven weg en worden groepsreizen naar de Schans ‘disproportioneel duur’. Hij wil dat de toegang gratis blijft en dat ook het parkeertarief van € 55 per bus wordt afgeschaft, omdat bussen volgens hem bijdragen aan schonere lucht en minder verkeersdrukte.
Vanavond en aankomende donderdag komt dossier Zaanse Schans aan de orde in de gemeenteraad. Druk wordt het sowieso: maar liefst 22 insprekers hebben zich gemeld. De bus van Teeven blijft waarschijnlijk in de remise: hij deed per brief een duit in het zakje.
Door: Merel Kan. Informatie brief Teeven aan de raad en Orkaan-dossier.
vrij simpel op te lossen door vvZaandijk te verhuizen naar de Fortuinweg en de Hup lui druk een punt club van de Kraaien lekker laten zitten waar ze nu zitten.
Zaandijk verhuizen dan komt er een parkeerterrein van 3 voetbalvelden
Of de Kraaien naar de Fortuinweg, dan mag vvZaandijk gratis hun oude terrein hebben
Met grote belangstelling volgen wij als oud-Zaankanters deze hele materie. Cultureel erfgoed moet je koesteren en zuinig op zijn. Dus laat de toeristen gewoon betalen. En Zaankanters, wees zuinig op wat er nog over is van de Zaanstreek. Er is al heel wat moois vernield en verdwenen. Schijnt een trend te zijn daar in De Zaanstreek.
parkeren gewoon zo laten. iedereen vind dat er teveel toerisme is laten we dat gewoon reguleren dat kan met een tijdslot tegen een betaalbaar tarief geen 17.50 per persoon. Dan pas heb je redelijk de controle o er de hoeveelheid toeristen...
Voor busmaatschappijen een gereduceerd tarief aanbieden bij de aankoop van bijvoorbeeld 35plus kaartjes.. dus ipv 17,50 12,50 ... dus en parkeren betalen en gereduceerd tarief per goed gevulde bus...
Dit is weer een typisch geval van “Wij van WC-Eend pleiten voor WC-Eend”. Dit gelobby is niet serieus te nemen. Laat toeristen maar betalen. De voorzieningen zijn namelijk ook niet gratis.
Als voorbeeld voor het gratis mogen parkeren van een touringcar geeft de Hr. Teeven in zijn schrijven de Keukenhof, hij vergeet daarbij even te vermelden dat de 50 passagiers in de touringcar pp 20 euro (tarief in de voorverkoop, anders 25 euro) toegang betalen voor het bezoeken van de Keukenhof.
Ik vind de foto bij het artikel erg goed.
Typische reactie van een politicus die het met de financiën niet zo nauw nam. hoeven passagiers in zijn bus ook niet te betalen?????
Goed idee
Dus de touringcar en taxi ook gratis voor ons allemaal. Rare Fred.
De heer Teeven wil gratis parkeren omdat hij het parkeerbonnetje altijd kwijt raakt.
Dat van die schonere lucht en minder verkeersdrukte daar zit wel wat in.
En dat 'erfgoed' gratis moet blijven dat ook.
Ik vind dat het erfgoed gratis moet blijven. Ik vind ook dat er een betere manier van monetiseren moet zijn dan het nu is.
Dat gezegd hebbende is dit pleidooi lariekoek. De bustoeristen komen met de bus of ze komen helemaal niet. Het is niet zo dat ze zonder de bus ineens allemaal een auto gaan huren en daarmee in de straten van Zaandijk gaan parkeren. In het geval dat ze wél komen, nemen ze waarschijnlijk de trein - een pendeldienst tussen de Schans en het station zou dit al kunnen stimuleren - en dat reduceert de verkeersdrukte en is schoner dan de bus.
In een touringcar kunnen 50 of 60 personen. Laten we zeggen dat ze niet altijd vol zijn en er gemiddeld 40 in zitten. Dat is dan €1,37 om te parkeren per persoon. Als dat ineens 0 is, zal dat nagenoeg geen verschil maken in het aantal bussen, maar als het een verschil maakt dan zal het aantal bussen stijgen en dus ook de verkeersdrukte toenemen.
Plus, als schone lucht en verkeersdrukte dan een relevant argument is, dan lijkt me relevanter dat het schoonste vervoersmiddel - de fiets - door dit plan getroffen wordt omdat een prima fietspad/fietsroute voor toeristen die schoon (en gezond) bezig zijn het slachtoffer wordt van dit plan