De NS gaat er vanuit dat de ‘regionale’ staking van treinpersoneel in Utrecht uit zal lopen op een totale treinstop: ‘geen NS-treinen door het hele land door een staking’ wordt via de informatieborden aan reizigers gemeld.
Ook via een mail aan de vaste klanten gaat de NS uit van het volledig stilleggen van het treinverkeer:
‘Op vrijdag 6 juni rijden er in het hele land geen NS-treinen. Dit is een gevolg van een staking in Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden. Deze staking raakt het hart van onze operatie. Een groot deel van de treinen rijdt door de provincie Utrecht. Ook wordt vanuit Utrecht het landelijke NS-treinverkeer aangestuurd. Hierdoor rijden er in het hele land geen treinen. De internationale treinen rijden wel.’
Personeel van de NS staakt op vrijdag 6 juni in de ‘regio Midden’ aldus de vakbond. Verdere acties volgen in andere regio’s. Op 10 juni Regio West, op 12 juni Regio Noord-West en Oost en op 16 juni Regio Noord en Zuid. Als de directie van de NS dan nog niet over de brug is gekomen, volgt er een landelijke staking, waarschijnlijk op 17 juni.
De Zaanstreek zal volgende week vooral geraakt worden door de staking op 12 juni in ‘Noord-West’, dat zijn de NS-standplaatsen Den Helder, Alkmaar, Enkhuizen, Hoorn, Amsterdam en Haarlem.
Herstel van koopkracht
De FNV schrijft: ‘de NS laat het op stakingen aankomen en kiest ervoor de reizigers te duperen. NS wil graag voor een appel en een ei een erg goedkope cao afsluiten. Het lijkt erop dat de directie vindt dat hun loyale personeel het openbaar vervoer zelf maar moet financieren.’
De aangeboden loonsverhoging van 2,55 procent ligt volgens de vakbond ‘ruim achter de inflatie, terwijl de cao lonen vanaf 2019 al ruim 5 procent achter lopen op de inflatie’. Het NS-personeel maakt zich volgens de FNV ‘extra boos omdat de Raad van Bestuursleden in 2024 een loonsverhoging van ruim € 20.000 per jaar heeft behaald. Het lijkt erop dat wie het dichtst bij het vuur zit, zich het best warmt’.
Ouderwetse vakbondstaal dus. De bond eist ‘herstel van koopkracht en een fatsoenlijke zwaarwerkregeling voor personeel in zware en onregelmatige diensten. Ook willen we dat het aantal gegarandeerde verlofdagen wordt uitgebreid’. Per 1 maart 2025 en nogmaals per 1 maart 2026 moeten de lonen volgens de eis van het FNV met 4 procent worden verhoogd, ook wil de bond er voor iedereen € 120 bruto bij.
Door Piet Bakker op basis van nieuwsbericht op FNV-website, mail en informatie van ns.nl en berichten op NS Community. Foto: Zoë Neeft.
Slechte reclame voor wie dacht dat een vakantie met de trein een goed idee is. Je zult je hotelletje maar al geboekt hebben.
Weet u het nog, die tv-reclame ? "Waar zouden we zijn zonder de trein ? "
Prorail/NS , het is niet bepaald de eerste keer dat ze staken. Uit België overgewaaid ? Onze excuses voor het ongemak.
Dat hoor je vaak, daardoor nietszeggend, zelfs wat vilein. Of zou het zijn dat het FNV op deze manier het ledental wil opkrikken ?
Ik ontzeg niemand het recht om te staken voor een hoger salaris. Maar bij de NS lijkt het om Rupjes Nooitgenoeg te gaan. In 2022 kreeg men er 9,25% bij (plus tweemaal € 1000), en in 2024 nog eens 6,6%. Ik kreeg er in die periode nauwelijks 2,5% per jaar bij. Er zijn ongetwijfeld beroepsgroepen die het nog slechter hebben getroffen. En nu wil men er voor dit jaar 4% bij, en volgend jaar nog eens zoveel? Als dat doorgaat wordt dat zeker doorberekend in de ticketprijs. Ben benieuwd hoeveel reizigers er op den duur over blijven.
Die FNV mag van mij bestempeld worden als een criminele organisatie want het zijn legale dieven.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik niet afhankelijk ben van het openbaar vervoer maar hoeveel mensen zijn dat wel en hoeveel mensen worden er met deze staking gedupeerd?
Het treinkaartje,dat in Nederland al relatief duur is, zal alleen maar duurder worden.
Zo te horen was u dik en dik tevreden met de 2,5% die u heeft gekregen. Ik kan me goed voorstellen dat er in bedrijfstakken waar de vakbond nog goed vertegenwoordigd is dit soort percentages weggelachen worden. Ik sta verder los van de NS maar ik sta achter de staking.
Helemaal eens met de ludieke stelling 'Rupjes Nooitgenoeg' wat voor nog een aantal 'dienstverlenende' beroepsgroepen geldt in tegenstelling tot anderen die hierin achterblijven. Dit leidt tot een loon-prijsspiraal die uiteindelijk toch weer door anderen én dus ook de reiziger betaald gaat worden 🤢🤮🤑