De parkeeroverlast bij de Houthavenkade is door Zaanstad aangepakt door paaltjes, extra handhaving, gele strepen en het vernieuwen van het parkeerverbod. Honderd meter verderop, op het Spiekeroog (de weg naar het Zaaneiland), gaat het ook niet helemaal goed met het parkeren.
Ook daar wordt gewerkt, Marinapark Houthaven krijgt vorm: havenlodges, nieuwe woonschepen, horeca. Er wordt al maanden geparkeerd op de stoep en half op de rijbaan aan de havenkant, maar nu dus ook aan de kant van de Havenstraat. En niet alleen door werkbusjes maar ook volop door personenauto’s.
De weg heeft een stopverbod aan beide kanten (zie foto boven), het is deze week ook de omrijd- en omlooproute tussen Provincialeweg / Havenstraat en het centrum van Zaandam vanwege werkzaamheden aan de Kippebrug.
Voetgangers moeten de autoweg op, voor rollators, kinderwagens en scootmobiels is deze route inmiddels een echte ‘uitdaging geworden. Fietsers laveren tussen het autoverkeer door.

Door Dorine Kat. Foto’s: De Orkaan.

en nu wachten of de nieuwe bewoners autovrij zijn zoals
de bedoeling was.
Hypocriet parkeerbeleid van de Gemeente Zaanstad over het Kippebrugtje rijdt Parkeerbeheer met de scanauto de klinkers uit de straat, en hier is het parkeer wild west. Afgezien van wat hierboven beschreven, staat tegenwoordig, wat over is van het uitrenveldje ook vol bouwbussen zodat je hond er niet meer kan schijten omdat voor de bouw alles moet wijken. Daarnaast hebben de havenbaasjes al jaren speciale parkeerprivileges, parkeren op de stoep, zonder te stekkeren op de laadplek gaan staan of naast het kippehok parkeren.
Welkom in de wereld van de mobiliteit. We willem allemaal luxer, mooier, beter wonen en recreeren. Deze "overlast" is tijdelijk. Werklui hebben nu eenmaal werkbusjes en gereedschappen nodig. Op het trottoir parkeren is niet netjes, maar hoeveel rollators en rolstoelen rijden daar nu per dag...? Ik denk 0. In mijn optiek zou Zaanstad daar een tijdelijke aanpassing moeten creeren. Bijvoorbeeld een groot drijvend ponton, waar de bouwers hun voertuigen kwijt kunnen. Op de totale kosten van een miljoenenproject zullen die extra kosten niet veel uitmaken.
Het is voor veel kinderen de route naar school en van school naar de naschoolse opvang op het eiland. Verder wonen er in de flat op het eiland veel ouderen. Die kunnen natuurlijk ook met de rollator de William Pontbrug route nemen. Echter voor de mensen in de Oude Haven is, nu het Kippebruggetje tijdelijk dicht is, Spiekeroog wel de enige route die nog beschikbaar is. De route langs de Provinciale weg is al meer dan een jaar geleden afgesloten en half gesloopt door de Ten Brinke bouwers. En aan de andere kant van de Provinciale weg is er geen trottoir. Aangezien het openbaar vervoer sinds Meerplus op zicht laat wachten, is omlopen via de Joop den Uylbrug nog een optie.
We hebben er dan maar even een foto bijgezet, de trottoirs zijn vaak over de hele breedte volgezet - en niet alleen door busjes.
Het blijft structueel dweilen met de kraan open, overal waar gebouwd wordt, is er klaarblijkelijk géén plan binnen de vergunningen waar voertuigen en bouwmateriaal gestalt kunnen/ moeten worden.
PS. Misschien met vergunningen tegen betaling ipv met boetes!?