Personeel van de NS gaat morgen – dinsdag 10 juni – in grote delen van het land staken. In de praktijk zal dat volgens de NS neerkomen op een landelijke staking, net als de ‘regionale staking’ van afgelopen vrijdag.
Het was aangekondigd als een regionale staking in Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant maar vakbond VVMC heeft ook aangekondigd in Noord-Holland te gaan staken. De NS:
’Doordat er nu in een groter gebied gestaakt wordt, kunnen we geen betrouwbare dienstregeling bieden. Het stakingsgebied is te groot geworden, bijna alle treinen rijden door dit gebied.’
Verdere acties volgen in andere regio’s. Op 12 juni Regio Noord-West en Oost en op 16 juni Regio Noord en Zuid. Als de directie van de NS dan nog niet over de brug is gekomen volgt er een landelijke staking, waarschijnlijk op 17 juni.
De Zaanstreek zal ook grote hinder ondervinden van de staking op 12 juni in ‘Noord-West’, dat zijn de NS-standplaatsen Den Helder, Alkmaar, Enkhuizen, Hoorn, Amsterdam en Haarlem.
Internationale treinen rijden wel en er is beperkt treinverkeer tussen Amsterdam en Schiphol.
Herstel van koopkracht
De FNV schrijft: ‘de NS laat het op stakingen aankomen en kiest ervoor de reizigers te duperen. NS wil graag voor een appel en een ei een erg goedkope cao afsluiten. Het lijkt erop dat de directie vindt dat hun loyale personeel het openbaar vervoer zelf maar moet financieren.’
De aangeboden loonsverhoging van 2,55 procent ligt volgens de vakbond ‘ruim achter de inflatie, terwijl de cao lonen vanaf 2019 al ruim 5 procent achter lopen op de inflatie’. Het NS-personeel maakt zich volgens de FNV ‘extra boos omdat de Raad van Bestuursleden in 2024 een loonsverhoging van ruim € 20.000 per jaar heeft behaald. Het lijkt erop dat wie het dichtst bij het vuur zit, zich het best warmt’.
De bond eist ‘herstel van koopkracht en een fatsoenlijke zwaarwerkregeling voor personeel in zware en onregelmatige diensten. Ook willen we dat het aantal gegarandeerde verlofdagen wordt uitgebreid’. Per 1 maart 2025 en nogmaals per 1 maart 2026 moeten de lonen volgens de eis van het FNV met 4 procent worden verhoogd, ook wil de bond er voor iedereen € 120 bruto bij.
De VVMC (de grootste bond) houdt de deur op een kiertje:
‘Wellicht ten overvloede wijzen we u erop dat u de acties kunt voorkomen door alsnog in te
gaan op onze eisen uit eerdergenoemd ultimatum.’
Door Piet Bakker op basis van informatie op websites van VVMC– en FNV, en ns.nl. Foto: Orkaan-archief.
De activistische vakbond VVMC weet het land weer plat te leggen met hun ongenuanceerde acties. De vakbond waar een gedeelte van de treinmachinisten en conducteurs lid van zijn. De andere vakbonden hoor je niet en zijn zelfs redelijk tevreden met de nieuwe CAO voorstellen.
Als je de jaarcijfers van NS erop naslaat weet je dat het bedrijf de afgelopen jaren diep rode cijfers heeft behaald.
Even de jaarcijfers van NS op een rij:
2021 952 miljoen euro verlies.
2022 421 miljoen verlies.
2023 191 miljoen verlies.
2024 141 miljoen verlies.
Weet, dat als de VVMC haar zin krijgt de reiziger daarvan de rekening mag betalen in de vorm van al maar duurdere treinkaartjes. Wat weer zal leiden tot nog minder reizigers in de trein en nog meer rode jaarcijfers.
Je vergeet even de investeringen van dienjaren uit de winst/ verlies te halen. De gehele jaarrekening vanaf de latste 10 jaar zijn volldig scheefgetrokken door inbesteringskosten die perse in een korte periode afgeschreven moeten worden(terwijl het matetieel gemiddeld 30 jaar meegaat)
Precies NS is nationaal belang, geen markt.
Of de mensen onderbetaald worden weet ik niet.
Niemand hoort onderbetaald te worden.
Heel goed,
blijven staken!
NS moet weer van het rijk worden.
de bestuursleden opdonderen en het personeel waarderen.