Nog een klein weekje met één Hempont. Daarna – vanaf 12 juli t/m 15 september – varen er twee stuks tussen Zaandam en Amsterdam zodat je elke 10 minuten met de pont mee kan. Als dat maar goed gaat…
De reden is namelijk de afsluiting van de Tweede Coentunnel. Het autoverkeer krijgt als alternatief de extra pont. Maar die pont is dus vooral bedoeld voor verkeer dat niet door de tunnel kan: fietsers, scooters en voetgangers.
In de afgelopen weken haperde de voorrangsregeling voor langzaam verkeer. GVB-personeel leek niet altijd bereid om de hekken zo te verplaatsen dat er een maximale hoeveelheid fietsers meekon. In enkele gevallen werden fietsers achtergelaten ten faveure van auto’s. ‘Niet de bedoeling’ volgens het GVB maar het gebeurde toch.
Vervoerregio
Vorig jaar was dat bij grote drukte ook het geval geweest omdat het personeel zich bedreigd voelde door automobilisten die lang op de overtocht moesten wachten. In de afgelopen weken (en de komende maanden) was en wordt het ook druk.
Bij het GVB heeft men er het personeel op gewezen dat fietsers echt voorgaan, en ook de Fietsersbond heeft er nogmaals op aangedrongen die regel te handhaven. Natascha Stroo, fractievoorzitter van GroenLinks in Zaanstad zal vanavond de zaak in de vergadering van de Vervoerregio Amsterdam aankaarten: ‘de Hempont is een cruciale verbinding voor de doorfietsroute naar Amsterdam’.
Bas Sommeijer maakte gister de overtocht en fotografeerde de pont met de hekken naar binnen geschoven zodat er veel fietsers meekunnen. Zo hoort het dus.
Door Piet Bakker op basis van eerder nieuws op De Orkaan, informatie van GVB, Fietsersbond en Natascha Stroo. Foto: Bas Sommeijer.
Tijd voor een tunnel. Het aantal inwoners stijgt en dus ook de behoefte. Is de optie voor een tunnel bij de Hembrug en Buitenhuizen ooit onderzocht?
Dat hoef je niet te onderzoeken, pas als je een tunnel weet te bouwen die sociaal veilig is kan je zo een onderzoek gaan plegen. En al bouw je een tunnel dan nog zul je ook de aan en afvoer wegen zodanig moeten inrichten dat ook dat geen enge gevoelens geeft.
Als je in de avond/nacht van of naar de Hempont wilt aan de Amsterdamse zijde dan is daar weinig sociale controlle voor een eenzame fietser.
Vandaag woensdag 9 juli op de pont van 16:00 vanaf Amsterdam. De hekken zijn gewoon dichtgeklapt en er is wederom minder ruimte voor fietsers. Het is nu 16:13 en de pont is nog niet weg en heeft dus al een dikke vertraging.
Pont 17:20 vanuit Amsterdam stonden de hekken in de "fiets" positie. Weet niet er afspraken zijn vanaf welke tijd ze in deze positie moeten staan.
Misschien is een oplossing de pont alleen open te stellen voor voetgangers, fietsers en vrachtverkeer (ADR) wat niet door de tunnel mag gaan. Dan moeten privé-auto's maar een andere route zien te vinden. Die bestuurders zitten tenslotte comfortabel, droog en hoeven zich niet in te spannen om een paar kilometer om te rijden.
Auto,s zijn betalend, en de GVB is een NV, wat inhoudt dat bij schulden de NV hiervoor opdraait niet de aandeelhouders. In het geval van het GVB is dat er maar een, de gemeente Amsterdam.
2024 was er 2,5 miljoen euro verlies op een bedrijfsopbrengst van 622,5 miljoen.
Een geldmachine is het GVB dus niet voor de gemeente Amsterdam als enige aandelhouder.
Ik vind het heel begrijpelijk dat de medewerkers van de pont zoveel mogelijk auto's mee willen nemen, als door werkzaamheden elders de verkeersveiligheid in het geding komt doordat wachtende auto's de rotonde blokkeren en er geen kip meer door kan.
Nee, dat is fout. Je gaat geen regels buigen omdat een stel automobilisten denken dat zij boven langzaam rijdend verkeer staan ( waar de pont voor bedoeld en gekomen is) en daarom maar agressief zouden kunnen gaan reageren. Een grote bek geeft je niet meer rechten. Automobilisten gaan maar eerder van huis en zorgen dat ze, eventueel via een alternatieve omrijden route of gewoon langer onderweg, op tijd op hun plaats van bestemming komen. Het is ook nog eens maar voor een niet al te lange periode.
Een doorlopende kabelbaan voor fietsers, scooters, brommers en motorfietsen. Bijvoorbeeld elke 4 minuten om het aantrekkelijk te maken om met de scooter te gaan.(ten minste met mooi weer). Als je ziet dat er meestal maar één persoon in de auto zit, dan kan je met de scooter veel brandstof en dus ook veel geld besparen. En als je maar 4 minuten hoeft te wachten, kan je misschien zelfs sneller op je werk zijn dan met de auto, vooral als er lange files zijn. Waar de kabelbaan is kun je het kanaal iets versmallen door daar een helling van een paar meter aan te leggen wat het ook weer efficiënter maakt voor de kabelbaan.(minder afstand is minder energie). De aanloophelling moet wel erg lang zijn want fietsen zonder versnellingen moeten er tegen op fietsen, zodat het niet te steil wordt.
De pont is voor fietsers en evt ander verkeer dat niet door de tunnel kan of mag.
Er gaat nu een extra pont varen, hopelijk bedoelt voor verstandige automobilisten die besluiten tijdelijk vanwege de situatie met de fiets te gaan indien mogelijk en natuurlijk voor verkeer dat geen keus heeft.
Dat die extra pont de file helpt te verkorten is een illusie, een extra pont scheelt 20 auto's per 10 minuten terwijl de file bestaat uit honderden auto's per 10 minuten.
Kortom het is een druppel op de gloeiende plaat.
Fietsers laten staan is natuurlijk het laatste wat je doet.
Echt Ik snap niet dat mensen (Fietsersbond en GroenLinks) niet normaal om kunnen gaan met een afwijkende situatie.
maar nee, de krijsende fietsers willen dat er maar 4 a 5 auto's per keer mee kunnen, dus staan automobilisten uren in de rij te wachten.
Belangrijke aanvullen: VRACHTWAGENS met ADR(Gevaarlijke Stoffen) kunnen ook niet door de Tunnel, DAT is de reden dat de pont vaart. Zonder Vrachtwagens was de pont al lang weg bezuinigd voor een klein mini bootje. (Of fietsers moeten betalen! een schande voor de zielige fietsers!)
Ik neem ook liever een vrachtwagen vol gevaarlijke stoffen een tunnel in, waar mensen onnodig gaan remmen en ongelukken kunnen veroorzaken. Vóór vrachtwagens invoegen en gaan remmen en dan verongelijkt doen als hun KIA Picanto naar de sloop gaat. Maar nee, niet hun schuld hoor!
Fietsers hoeven niet te betalen voor de pont omdat lang geleden, bij de aanleg van het Noordzeekanaal, is afgesproken dat men gratis het kanaal zou kunnen doorkruisen, omdat het gebied boven het kanaal anders economisch op achterstand zou raken. Men is dus gehouden aan het varen van de ponten.
Er voeren toen trouwens ook heel wat ponten heen en weer, met de Donaupont in reserve.
Later is de redenatie ontstaan dat auto's gratis via de tunnel(s) konden reizen en dat de gratis pontovertocht nog slechts zou gelden voor hen die geen gebruik van die tunnels kunnen maken. Fietsers e.d. dus. Hoe dat zit met het evt. betalen door het vervoer van gevaarlijke stoffen weet ik niet.
Fietsers hoeven nooit voor die pont te betalen, omdat het voor hun de doorgaande en enige weg is.
Leyena van der Laan,
Ik heb de indruk dat jij een mening hebt over iets waar je weinig van af weet en daarbij ook nog eens fors overdrijft. Ben je weleens met de Hempont het kanaal overgestoken? Dan moet je gezien hebben dat er zelfs met de hekken uit nog ruimte is voor veel meer auto's dan de 4 á 5 die jij noemt. En niemand hoeft daar urenlang te wachten. Zeker automobilisten niet, want als die inschatten dat het erg lang gaat duren kunnen zij alsnog besluiten de tunnel te nemen. Die optie hebben fietsers helaas niet.
Daarom zijn er afspraken gemaakt over de prioriteitsvolgorde van overzetten. Die afspraken zijn er juist voor die drukke momenten, waarbij er keuzen gemaakt moeten worden. En precies dát is nu verkeerd gegaan. Het is goed dat partijen als Fietsersbond en GroenLinks dit aan de kaak stellen.
Volgens het GVB was er geen sprake van 'krijsende fietsers' maar van scheldende en dreigende automobilisten.
Fietsersbond is anders aardig aan het jammeren steeds. oh nee "aandringen".
Er is dadelijk gewoon een bijzondere situatie gaande, en dan moet iedereen een beetje "schipperen". Dus de fietsers moeten een beetje ruimte inleveren, en de automobilisten en vrachtwagenchauffeurs uren van hun (vrije) tijd. Want oh nee, de fietser moet 10 minuten langer wachten. schandalig.
En automobilisten moeten ook niet schelden en dreigen. Autobezit mogen ze van mij echt vergunningsplichtig maken.
Leyana, het is heel eenvoudig, automobilisten hebben meerdere alternatief om het Noordzeekanaal over te steken.
En daarom is er een voorrangsregel voor langzaam verkeer, als er bij alle tunnels een buis was gereserveerd was voor langzaam verkeer had u recht van spreken. Voor fietsers is er geen serieus alternatief, de ponten van Buitenhuizen en achter Amsterdam CS liggen op 45 - 60 minuten fietsen (normale fiets, niet elektrisch(.
Beste Leyana, de fietser moest dan 20 minuten wachten. De 10 minuten regel gaat pas 12 Juli in. En auto's die moesten blijven staan moesten dus ook 20 minuten extra wachten. Gelukkig gaat er dus vanaf 12 Juli elke 10 minuten een pont en hoop ik dat de irritatie's en aggressie richting GVB personeel achterwege blijft.
Vorige week 1 uur in de wacht gestaan met de vrachtwagen. 20 minuten zou een droom zijn. Dit zal enkel erger worden volgende week, als de tunnel echt dicht is.
Ik heb nooit Agressie richting GVB personeel, ik ben een beroepschauffeur.
Ik heb wel irritatie aan het feit dat de mensen die Fietsers vertegenwoordigen, koste wat kost niks willen toegeven in een bijzondere situatie!
Tuurlijk is het beste dat iedereen het OV in gaat voor die 2 maanden, maar dat is wensdenken. Automobilisten hebben vaak alternatieven, chauffeurs niet.
Fietsers/langzaam verkeer hebben ook geen alternatieven, dus laat je irritatie berusten op de automobilisten die wel door de tunnel kunnen en laat langzaam verkeer er buiten, die hoeven zich verder niet aan te passen aan deze bijzondere situatie.
fietsersbond komt op voor de belangen van fieters, dan kan je ze niet kwalijk nemen.
TLN komt op voor de belangen van de vervoerssector, laten zij een brief naar het GVB sturen...
De (ANTI)Fiesersbond komt op voor verkapte brommers en al jaren niet voor de eenzame fietser. Wat zij opperen moet je vooral met een kruiwagen zout lezen.
Fietsers zijn die alternatieven. Op een enkele recreant na, zijn dit werknemers (o.a. zorgverleners naar NKI, Sanquin) die samen met jou als vrachtwagenchauffeur het land draaiende moeten houden. Tegen 1 personenauto (met 1 persoon er in) gaan er weer 10 fietsers mee...
Geldt er geen voorrangsregel voor vrachtwagens met gevaarlijke stoffen, vergelijkbaar met die voor fietsers? Ook daarvoor is er immers geen alternatief.
Nee, tot we op het terrein van de pont komen niet. Dus als er een file staat naar de pont, moet je wachten. Vorige week een uur, dan zal dat volgende week nog net wat erger worden.
Misschien dat een stukje geschiedenis het u wat duidelijker maakt. De Amsterdamse Kanaalmaatschappij die het Noordzee kanaal heeft laten graven heeft in 1866 met de gemeente Velsen afgesproken volgens het Canon van Nederland dat fietsers en voetgangers altijd recht hebben op gratis overtocht. Of genoemde fietsers zielig zijn zal sterk van de weersomstandigheden afhangen.
Daarom zei ik al: Kleiner veerbootje.
De rede dat er zo'n grote vaart, is Vrachtverkeer met ADR. Niet omdat iemand iets beloofde in 1866, iets van 20 jaar voor de eerste auto.