Er zijn fietsendieven actief bij het station Zaandijk Zaanse Schans. Ombudsjournalist Arne Doornebal zag in korte tijd twee fietsen van hem gestolen worden. Volgens hem gaat het om nietsontziende dieven.
Op foto’s is te zien dat de dieven precies weten wat ze doen om een fiets te jatten. Ook is duidelijk dat de ombudsjournalist niet het enige slachtoffer is. Volgens Doornebal had hij zijn fietsen steeds goed vastgezet met een flinke ketting. Daar schrokken de dieven niet van terug:
‘Aan het aantal sloten en doorgezaagde fietsenrekken te zien gaan ze er volgens mij met een busje en een slijptol langs.’
Hoe dan ook, naast alle toeristen die vanaf het station lopend hun weg vervolgen, loopt nu ook de ombudsjournalist een stukje mee. Voorlopig heet hij bij ons op de redactie Arme Doornebal.

Door Di-Lan Sun. Informatie en foto’s van ombudsjournalist Arne Doornebal.

ik mis tips en ideeën in reacties. ik heb zelf geprobeerd bij de NS een mail te versturen, maar er is geen mailadres voor ideeën!. ik heb een aantal ideeën zoals:
Binnen:
Fietsenstalling waarbij de toegang beveiligd is/wordt met een persoonlijke kaart. De kaart wordt gekoppeld aan een scansticker die op je fiets wordt geplakt, mag ook het framenummer sticker zijn. Bij het in- en uitchecken scan je de kaart en de sticker. als de match bij het in- en uitgaan hetzelfde is dan gaat de poort open. Utrecht stad heeft al heel lang dit principe, echter dit wordt door personeel nog handmatig uitgevoerd (chapeau).
Je kunt ook gezichtsherkenning invoeren, de foto per complete sessie weer verwijderen.
Buiten fietsenstalling onbewaakt (wel uitrusten natuurlijk met cameratoezicht e.d.):
Elk fietsrek uitrusten met een (neerklapbare) fietswiel stang/metalen balk, De stang/balk is uitgerust met een opstaande rand waar een dikke metalen pen met geluid/licht sensor ingeschoven kan worden, de pen is uitgerust met een gecodeerd, inbraakvrij gepersonaliseerde slot.
Dit penslot heb je van tevoren uit een uitgifteloket (conform een flesje/snoep automaat) ontvangen, waarbij de bankpas of OV kaart aan het slot wordt gekoppeld. De sleutel is een streepjescode sleutel. Je steekt de pen in de stang en vergrendel hem met je streepjescode sleutel.
Bij het ophalen van je fiets werp je het slot mbv je kaart weer terug in de automaat. Doe je dit niet dan wordt er een boete gegeven via je betaal kaart.
De vraag is nu waar zit de anti diefstal mogelijkheid in deze buitenfietsstalling? Die zit, los van de standaard vastzetten van je fiets, in de moeilijkheid van het openmaken van de dikke metalen pen zonder dat je dit doen zonder activatie van het geluid/licht en melding naar ...
Als de wil er is, dan is bovenstaand uitvoerbaar en betaalbaar door later een kleine parkeer vergoeding te vragen.
Booby traps maken. Bij stelen een grote knal en een hoop verf in de rondte sproeien.
Fietsen stelen is van alle tijden. Mijn grootvader, die in de wapenfabriek bij de Hembrug werkte, heeft ooit het plan opgevat een scherpe punt met weerhaken in de zadelpen te verwerken. De onverlaat die onbevoegd plaatsnam op zijn heerenrijwiel, zou dan een gevoelige afstraffing ondergaan. Zijn kinderen hebben het uit zijn hoofd gepraat. Niet uit medeleven met de dief, maar meer vreesden zij dat grootvader in een vergeetachting moment zou verzuimen de anti-diefstal installatie op "veilig" te zetten.
Misschien bij elk station een klein fietsenpakhuisje?
Zijn professionele bendes, duurste AXA slot is in 2 seconden open en de dikste ketting binnen 30 sec met een slijptol... En als je fiets niet ergens aan vast zit ligt ie in 5 seconden in een busje. Tis niet anders.. Je bent gewoon verplicht een fietsverzekering af te sluiten.
na 3 jaar bijna geen geld meer van de verzekering
station Alkmaar Noord, met camera bewaakte fietsenstalling...ook daar wordt regelmatig gestolen. politie doet niks... geen mensen voor... https://streekstadcentraal.nl/60198360-in-half-jaar-meer-dan-50-fietsen-gestolen-station-alkmaar-noord-is-hotplace-voor-dieven
Dat camera's iets bewaken of beveiligen is een langdurige misvatting. Hooguit kun je iemand later nog oppakken, maar daar heeft een slachtoffer niks aan.
Het barst ook van de criminaliteit die op camera is vastgelegd, dus kennelijk helpt het niet. Vele daders hebben ook te beperkte verstandelijke vermogens om over consequenties na te denken.
Maar ik kan erg genieten van omstanders die gezamenlijk ingrijpen, want dat beveiligd wél en dat helpt m.i. recidive voorkomen.
Ook een " gewone " fiets klauwen ze mee. Niemand die iets ziet. Maakt niets uit met wat voor een soort slot je fiets vastzet. Dubbele Axa sloten en toch mijn fiets weg. Toevallig ook op station Zaandijk.
Het dieven gilde wordt ook geen strobreed in de weg gelegd. Wat een maatschappij is dit zo langzamerhand. Maar o wee als je er eentje te grazen neemt.
Het kan haast niet anders dan dat voorbijgangers een accuslijper opmerken. Helaas denken veel mensen dat het veiliger is om een andere kant uit te kijken. Persoonlijk vind ik dat niets doen ingeval van diefstal of geweld strafbaar zou moeten zijn. Je kunt minstens 112 bellen en een kenteken oid vastleggen. Ik hoor te vaak over treinwagons, metro's en trams waar niemand een poot uitsteekt. Samen kun je veel.
Anderzijds, wat schiet je ermee op als O.M. en rechter een recidivist nauwelijks weten af te stoppen, dat zulks de politie en burgers demoraliseert en dat jezelf en je spullen verdedigen nu "eigenrichting" wordt genoemd en harder gestraft wordt dat het eigenlijke misdrijf?
Wat voor zin heeft het om een veilig hardstalen fietsslot te gebruiken als je het slot om een fietsenrek moet vastleggen dat van pisbakkenstaal is gemaakt. Een ketting* is zo sterk als de zwakste schakel.
*) Nee, natuurlijk niet die fietsketting
Wat zou er de oorzaak van zijn dat je een bootje vroeger kon vastleggen met een lijntje en je je fiets kon vastzetten met een supereenvoudig ringslotje, terwijl je nu meerdere kostbare sloten moet gebruiken die dan ook nog niet helpen? Anonimiteit, cultuurveranderingen, open grenzen, individualisering, iets anders? Gaat het nog erger worden en zo ja, waarom? Zijn daar grenzen aan? Vragen, vragen.
Ik hoor de laatste tijd ook veel negatieve geluiden over de openbare fietsenstalling op het station. Het komt erop nee dat als je hem een na hutje laat staan hij dan beschadigd is of gestolen. Er is daar ook geen toezicht. Ik was benieuwd of de redactie bereid is daar iets van een onderzoekje naar te doen. En als het inderdaad ook zo blijkt te zijn: wie is dan verantwoordelijk? Ik heb wel eens geklaagd over de hoeveelheid duivenpoep daar bijvoorbeeld en het is volkomen onduidelijk onder wiens verantwoordelijkheid deze stalling nu valt.
Het komt erop nee dat als je hem een na hutje laat staan hij dan beschadigd is of gestolen.
Wat staat hier nu eigenlijk?
Als je een elektrische fiets wilt neem dan een tweede hands, een lelijke met een accu in de bagagedrager die er niet al te nieuw uitziet, dan is de kans groter dat ze de nieuwere fiets die er naast staat meenemen in plaats van de jouwe. Stations zijn altijd al geliefde plekken voor fietsendieven geweest, van mij zijn ooit 2 fietsen gestolen op station (toen nog) Koog-Bloemwijk. Daarna ben ik maar gaan fietsen naar Zaandam waar toen nog een echt bewaakte fietsenstalling was. Als ik nu met de fiets naar Zaandam ga zet ik 'm altijd in het fietsenpakhuis, maar dat is wel lastig als je in Koog-Zaandijk moet zijn natuurlijk zoals Arme.
Gecombineerd AXA slot geeft al wat zekerheid, maar neem de batterij mee als dat kan, en haal het computertje van het stuur. Veel meer kan je niet doen.
Ik hoorde gisteren van iemand die een nieuwe elektrische fiets moest kopen en dat die dingen, als het kwalitatieve zijn, boven de 2000 euro kosten. Dat maakt ze een erg gewild object voor fietsendieven. Nog een extra reden om gewoon de ouderwetse fiets te blijven gebruiken ipv een fiets met elektrische trapondersteuning.
Is er op die fietsen niet een beveiliging aanwezig in de vorm van een sleutel of pasje? Die het onmogelijk maakt om ermee te fietsen in het geval van diefstal?
Hey wordt tijd dat ze fietsendieven weer eens ouderwets (een jaar of 2?) op gaan sluiten, ipv ze te laten schoffelen als taakstraf
ik had altijd een " stations fiets "
De mijne een paar weken terug bij wc Westerkoog.
Het is een georganiseerde bende die dit doen.Mijn electrische fiets is voor de deur gestolen. Een andere keer is mijn fiets batterij gestolen. Aangifte gedaan, tot nu geen enkele reactie. Als ik vrij ben ,laat ik opzettelijk mijn fiets open, dan sta ik de buurt te observeren. Ik luister naar muziek of ik kijk naar filmpjes. Ik wacht zo 3 tot 04 uren,mijn electrische fiets niet op slot.Niemand die het aanraakt. Ik wacht juist dat iemand het meeneemt, dat gebeurd niet .Zo kan je zien dat degene heel goed observeren.
Camera's plaatsen?
Camera's zorgen voor schijnveiligheid. In die moderne zogenaamde beveiligde fietsenstallingen hangt het vol met camera's, maar als je fiets daar wordt gestolen kijken ze niet terug, dat mag of kan niet. Dan heb je dus ook niks aan die camera's. Fietsendiefstal zal een hogere prioriteit moeten krijgen, er gaat meer om in de handel in gestolen fietsen dan in gestolen auto's, terwijl daar een veel hogere prioriteit op staat.
Accuslijptol gaat door de dikste ketting, niet te beveiligen! Vond laatst nog een doorgeslepen schakel van 12mm dik van een kettingslot bij een stalling. Niets houd ze tegen.
Zeker een elektrische fiets is nergens meer veilig
Misschien dat een chip in het frame helpt?
Chip helpt niet tegen diefstal maar de fiets kun je wel opsporen middels GPS.
Helaas heeft de politie meestal andere prioriteiten dan het ophalen van een gelokaliseerde gestolen fiets. Zelfs een motorfiets blijkt teveel werk. En vaak mag je die fiets niet zelf even terugpakken (eigen richting) al is dat wel héél verleidelijk en logisch.
Voormalig minister BiZa JH Donner in een radiointerview: "de politie is er niet om mensen te beschermen". En dat klopt, want het doel is het overeind houden van de staat. Fietsendiefstal kan dan alleen een prioriteit worden ingeval van maatschappelijke onrust.
Zouden verzekeraars en/of producenten van sloten die diefstallen en vernielingen laten plegen? Want zonder dat verzekeren mensen hun spullen niet meer en kopen minder dure sloten. Da's slecht voor de economie (wie dat ook mag zijn) 😎😄
Tikkie off topic, maar verwant:
Ooit een gevalletje van mensen die de kapotte voorruit van hun auto lieten vervangen door een garagist die dat voor een véél lager bedrag deed dan de concurrentie. De verzekeraars hadden echter een probleem met die lage prijs, want voor dat bedrag zou je die voorruit niet meer verzekeren en zij deden dus moeilijk over de betaling. Verzekeraars en de BOVAG zijn dikke vrindjes.