Op de rotonde aan de Fortuinweg in Zaandijk is maandagmiddag – 11 augustus – een fietser aangereden door een auto. Het ongeluk gebeurde rond 12.00 uur.
De fietser kwam vanaf de kant van het politiebureau en wilde de rotonde oprijden richting het spoor. Een automobilist in een Hyundai zag de fietser vermoedelijk niet of te laat. De auto en de elektrische mountainbike botsten hard op elkaar, waarbij de fietser ten val kwam.
Politie en ambulance spoedden zich naar het ongeval. De fietser is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. De Fortuinweg was tijdelijk gedeeltelijk afgesloten, maar is inmiddels weer vrijgegeven.
Onder een slideshow met zes foto’s (klik op pijltjes of swipe):
Onveilige plek
De rotonde in Zaandijk staat bij buurtbewoners bekend als een ‘onveilige plek’. We krijgen met enige regelmaat berichten van buurtbewoners. In februari van dit jaar schreven we ‘Hoe veilig (gevaarlijk) is kruispunt Guisweg-Fortuinweg?’ Fietsers en bromfietsers komen van alle kanten, er kruist ook een parallelweg (de Mulderstraat) en er liggen twee rotondes achter elkaar. Samen levert dat blijkbaar een onoverzichtelijke situatie op. De situatie is nog steeds onveranderd en ongelukken blijven gebeuren.
Door Michel Schermer.

Vanochtend nog op dezelfde rotonde. Nu ga ik er altijd van uit dat de automobilist(e) mij níet ziet, ik kom tenslotte van rechts en dat verwacht men niet. Ik stond al stil, de automobiliste keek al rijdend naar rechts en schrok vreselijk, al excuses komend. Als ik was doorgereden had mijn vrouw dit berichtje geplaatst met íets andere inhoud.....
Voor de gemiddelde fietser zijn eenvoudige regels als "Niet fietsen met een telefoon in de hand" al te moeilijk. Een meer complexe regel als "Je hebt voorrang maar mag het niet nemen, je moet het krijgen " gaat hem (m/v) ver boven de pet.
Beter geef je de voorrang weer aan het snellere verkeer. Die hebben er veel meer aan.
Veel van die door jou genoemde fietsers zie ik met die telefoon in de hand in de auto zitten. En in deze was het juist een automobilist die voorrang nam.
En dat "Die hebben er veel meer aan." mag je uitleggen, want volgens mij raakt dat kant noch wal.
Een automobilist kan veel sneller doorrijden dan een fietser,die toch maar met max 25 kph voortkachelt. Niet voor niets maakte de wet lange tijd onderscheid tussen snelverkeer en langzaamverkeer.
Dat snelverkeer voorrang heeft op langzaam verkeer is in 2001 afgeschaft. Een herhalingscursusje?
Ik ken deze rotonde ook goed. Fiets er regelmatig. De situatie is hartstikke overzichtelijk. Al je als fietser en automobilist de rotonde langzaam nadert, is er niks aan de hand. Maar het is weer “effe snel” de rotonde over.
In dit geval is het de automobilist die geen voorrang heeft verleend. Dus hou op met victim shaming.
Sterkte voor het slachtoffer en een spoedig herstel gewenst.
Misschien moeten we eens ophouden met kwalificaties als "victim shaming" en "koekblikrijders". Het is zinloos en irritant.
De meeste -niet alle- automobilisten zijn van goede wil, maar zijn ook slechts feilbare mensen. Daarom is het belangrijk om rekening met elkaar te houden, met elkaars beperkingen. De WegenVerkeerswet vraagt dat ook van je. Voorrang héb je niet, maar moet je geven of moet je gegeven worden.
Er zijn wat plekken in de Zaanstreek waar het mensen erg moeilijk gemaakt wordt om alle verkeersstromen tegelijkertijd in de gaten te houden. Zeker als verkeer uit een onverwachte richting komt of wanneer je, door oponthoud, niet meer kunt vertrouwen op een eerdere waarneming.
Een plek waar ik dat zelf lastig vind is waar je de ringweg van Westerkoog naar rechts oprijdt, komend van het politiebureau. Je hebt daar twee zebrapaden, fietsers van voren en van achteren, auto's voor je die onverwacht kunnen remmen, auto's die het zicht op van voren aankomende fietsers soms belemmeren en een enkele keer ook verkeer dat van links komt.
Dan kun je als e-biker of scooterrijder daar wel met hoge snelheid rijden, maar dan maak je de complexiteit groter dan nodig. Als het dan misgaat dan is doorgaans de automobilist fout, maar jij hebt vermoedelijk de meeste schade en bent soms niet vrij van blaam.
Overigens heb ik de indruk dat automobilisten zich niet vaker misdragen dan bestuurders van tweewielers. Die laatsten lijken soms voor de Darwin Award te gaan, rijdend met een hoofdtelefoon op met noisecancelling, kijkend op een schermpje, gekleed in het zwart, zonder verlichting, op een regenachtige en donkere avond en komend uit een onverwachte richting. Overdrijf ik? Nee, want buiten de zomermaanden kun je zulke fietsers regelmatig tegenkomen. Als je hen al opmerkt.
Het tijdig aangeven van richting lijkt nog door een minderheid te gebeuren. Bloedirritant is dat, staan wachten op zo'n eikel die dan plots afslaat of vóór je ineens flink gaat remmen zonder eerst richting aan te geven. Ik denk dan met weemoed terug aan een onverwoestbare Nekaf (jeep) met volstalen bumpers.
Overigens ben ik zowel fietser als automibilist en ik haat ALLE overige weggebruikers 😎
Volgens mij is een rotonde rond. Wat is er eigenlijk op tegen om de fietsers rechts over de rotonde te laten rijden. In het slechtste geval moet de fietser dan driekwart van de rotonde nemen. Maar diens veiligheid neemt daardoor wel toe. Als automobilist kun je dan volstaan met alleen naar rechts te kijken. Nu kom je ogen te kort.
Zo te lezen ken je de rotonde niet. Als de fietsers rechtsom moeten kruizen ze 2* de hoofdweg . Denk dat veel koekblikkers daar helemaal niet op zitten te wachten.
Ik ken deze rotonde ook goed. Woon in Rooswijk. Kom er iedere dag. Zowel op de fiets als met de auto. In dat laatste geval is het een stuk minder overzichtelijk. Komt mede door het hoge onkruid dat er staat wat je het zicht ontneemt. Als automobilist moet je 6 verschillende verkeersstromen in de gaten houden als je uit Rooswijk komt. Ik rij daar dus altijd heel rustig en kijk zeker drie keer voordat ik de rotonde oprijdt. Als fietser kijk ik ook heel goed uit want ik snap dat niet iedere automobilist alles ziet! Het is ook geen gemeengoed meer dat fietsers altijd hun hand uitsteken om te laten zien waar ze heen gaan (en dan heb ik het niet alleen over de jeugd)dus dat maakt het extra lastig. En dan is deze rotonde ook nog eens de enige weg om uit Rooswijk te komen.
Wilfred, ik ben het helemaal eens. Het onkruid is heel te hoog. Vorige week met een vriendin daar gewandeld en bij het zebrapad overgestoken waar een auto ons op tijd zag. Maar viel me op hoe slecht het zicht was. Ook een hand uitsteken zie ik bijna niemand doen op de fiets en inderdaad dat zijn ook heel vaak oudere. Maar ook in de auto is het tegenwoordig ook niet meer gebruikelijk om een richtingaanwijzer te gebruiken, helaas. Als iedereen de tijd neemt en de verkeersregels in acht neemt dan kunnen we misschien dit soort ongelukken voorkomen. Ik wens de fietser beterschap en hoop dat de automobilist niet te erg geschrokken is want lijkt me toch erg naar om mee te maken.
Wilfred, je kan ook nog via de Oud Heinstraat Rooswijk verlaten.....
De vaste anti rotonde tijgers zijn al weer aan bod gekomen om fietsen meer te beperken. Het is daar en ook elders gewoon zo dat de koekblikcoureurs vergeten de voet van het rechterpedaal te halen op het moment dat ze rotonde of kruispunt naderen.
Maar ik weet het goed gemaakt een kruispunt met verkeerslichten met 75% groen voor de groene brigade op hun fiets blijft er 10% voor de koekers over
Eerder waren daar stoplichten inderdaad en werkte het veel beter. Wat ook niet helpt is is dat het overige verkeer zoals (elec.)fietsers, fatbikers en brommers van alle kanten komt en vaak niet inhouden of aangeven waar ze naar toe gaan, het ouderwetse hand uitsteken bestaat niet bijna meer voor alle generaties.
Als de scholen weer beginnen is er een nieuwe lichting, dan is het nog vaker raak op rotondes ben ik bang.
electrische mountain bike...was er niet bij dus kan niet beoordelen of hij met hoge snelheid de bocht nam. Nadeel is als je van uit westerkoog komt op de fiets je binnen 1 meter van rechtdoor naar op de rotonde zit als fietser. ik vermoed dat veel fietsers niet door hebben dat de A-stylen van de nieuwe auto's zo dik zijn dat je als fietser er in weg kan vallen. en omdat je tegenwoordig door electrische ondersteuning ook 25/30km haalt zonder zweet is die blindevlek een seconden lange plek om in te verdwijnen.
ik heb daar met rotondes veel last van omdat je nu eenmaal niet seconden lang kan kijken naar 1 kant.. ik probeer met vroeg kijken ( wat bemoeilijkt word door hoge struiken en andere begroeien) of heen en weer bewegen in de auto dat te voorkomen .
dus misschien moet een fietser net als ik als automobilist even afremmen om gezamenlijk tot communicatie te komen. ja ik zie je en ik rem... zo niet gewoon even wachten de " ik had voorrang" heb je niks aan met hersenletsel of gebroken botten.
andersom geef ik vaak voorrang dat ze niet hebben bij de route westzaan rotonde naar krommenie. veel fietsers houden in en ik maak met handgebaar duidelijk dat ze voorlangs kunnen. ( kleine vertraging voor mij en de fietser kan snelheid houden.) maar helaas zijn er ook fietsers die het nemen. ook als je niet kan ankeren omdat er iemand achter je zit. en als je dan iemand achterop hebt is de fietser verdwenen.
hoevaak ik niet van rechts kom en voorrang heb maar moet stoppen omdat een fietser totaal mij negeert en gewoon door fietst, als ik daar 10tje voor krijg had ik al met pensioen kunnen gaan. rotondes zijn in principe top als iedereen en ik bedoel alle verkeersdeelnemers de frase "Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden" hanteren. en bedankjes of handsignalen wat je wilt of waarnaartoe maken het ook een stuk gezelliger.
Rijd dagelijks deze rotonde, een stuk beter dan de stoplichten die er ooit stonden. Belangrijkste obstakel zijn elektrische fietsen, wat ik lees nu ook weer. Hun snelheid is niet in te schatten (geldt op meer plekken). Auto's doen meestal echt hun best om goed te kijken en geven fietsers voorrang. Het zou al helpen als fietsers richting zouden aangeven maar vooral als ze vaart minderen. Misschien fietsdrempels? Werkt in Amsterdam ook, als je ze maar hoog genoeg maakt. Daarbij is het in de ochtend een drama als de scholen weer beginnen (vooral richting Michael). Een stroom fietsers en de auto's staan tot aan de volgende rotonde in Rooswijk vast tussen 8 en 8.30 uur.
Welke rotonde is er, behalve het Prins Bernhardplein, nu wel veilig?
Op bijna alle rotondes heb je geen of nauwelijks overzicht door hoge bulten grond met beplanting.
Maak het middengedeelte even hoog als de rest en zaai het in met gras of zet er lage beplanting in.
Het enige wat je als fietser kunt doen is een rotonde rustig benaderen en goed kijken.
Helaas zijn er nog veel te veel fietsers die voorrang nemen terwijl dat verleend moet worden.
Natuurlijk moeten automobilisten ook goed opletten maar als fietser ben je nu éénmaal een zwakke verkeersdeelnemer.
En aangezien iedereen tegenwoordig haast heeft gebeuren er veel te veel ongelukken op rotondes.
Als ik afgelopen zaterdag op precies ditzelfde punt, fietsend vanuit dezelfde richting, een automobilist zonder afremmen aan zie komen rijden, dan had zij mij ook moeten zien. Behalve als je alleen naar links kijkt. Heeft dus niets met begroeiing te maken, of met het als fietser nemen van voorrang. Kom teveel automobilisten tegen die proberen er nog wel even, zonder te remmen, voorlangs te rijden.
Het zou ook helpen als we fietsers op de rotondes weer 1 kant op laten fietsen. Ook in wijken als Seandelft gebeuren er veel ongelukken doordat fietsers van 2 kanten komen. Eveneens door inderdaad hoge beplanting zoals de rotonde bij het station Assendelft.
Dat kan op deze rotonde niet. Wat wel zou helpen is een verkeerskussen op de rijbaan voor een remmend effect voor de auto's. Dat werkt prima bij rotonde Assendelft Dorpstraat-Noorderveenweg.
En daar hebben we weer iemand van die vervelende fietsersbond die alles door een fietsersbril bekijkt!
Ik heb een auto en rij op de fiets en ik zie wat er gebeurd.
Oorzaken van ongevallen zijn in de mee
Haast is een belangrijke oorzaak en de onoverzichtelijkheid op de meeste rotondes staat op 2.
Maar Zaanstad heeft een wethouder die niets onderneemt en alleen maar kijkt naar statistieken en begrijpt niet dat elk ongeval er 1 teveel is.
Om rotondes veilig te krijgen is niet alleen de mening van de fietsersbond nodig maar een dialoog tussen de diverse belanghebbenden!
Rotondes moeten overzichtelijker worden, draai de voorrangssituatie om en zorg voor snelheidsbeperkingen maatregelen, ook voor fietsers!
Bert,
Als jij zo'n voorstander van een dialoog bent, mijdt dan termen als "vervelende fietsersbond"; nu lijkt het net als je juist één van de partijen de mond wilt snoeren.
En, ik heb je dat al eerder gezegd, de voorrangsituatie omdraaien is toegeven aan onbekwame automobilisten.
@ R.van Delft.
Bij de eerste rijlessen leer je : stoppen, goed kijken naar links (want daar komt in Nederland meestal het verkeer vandaan op de rotonde), daarna naar rechts om te checken of er voetgangers of fietsers oversteken, en pas dan rustig de rotonde oprijden.
Het probleem met die “rollende stop” is dat mensen zichzelf én anderen in gevaar brengen. Vaak is het een combinatie van haast en onderschatten hoe snel een voertuig op de rotonde kan naderen. In feite bespaar je misschien één seconde, maar het risico is vele malen groter.
Eigenlijk zouden meer bestuurders zichzelf af en toe moeten afvragen:
“Rijd ik nu zo als ik het mijn rijinstructeur had durven laten zien?”
Op die manier houd je het verkeer niet alleen veiliger, maar ook veel prettiger voor iedereen.
Ik ben het met je eens dat we beter moeten kijken en minder gehaast moeten zijn. Een rotonde overzichtelijker maken en geen fietsers van 2 kanten kan een heel stuk helpen. Dat is goed te merken als je bijvoorbeeld in Heemskerk rijd. Niet dat daar geen ongelukken gebeuren maar het is wel een stuk overzichtelijker als de fietsers maar van 1 kant komen. Alle beetjes helpen.
Tijd om daar eens goed naar te kijken. Wordt weer te weinig gesnoeid. Idem de rotondes in Westerkoog voor de busbrug en na de busbrug. Wie dit heeft verzonnen heeft echt nul verstand van verkeer. Als kruispunt met stoplichten functioneerde het prima. Maar goed.
snoeien? rij over het Freek Engelpad daar groeien de struiken tot het midden gemeente zegt dat is niet aan ons.