‘Ach, het zal wel even wennen zijn dat je hier maar 30 kilometer mag rijden.’ Bedacht ik zondag vergoelijkend toen ik op de Weverstraat werd ingehaald door een automobilist die zijn claxon gebruikte om uiting te geven aan zijn ergernis over mijn slakkengang. Even later stonden we achter elkaar op groen licht te wachten bij de Provincialeweg.
Hij blijkt niet de enige uitzondering op de (verkeers)regel.
In Krommenie is de 30-kilometer-zone uitgebreid met de Iepenstraat, Weverstraat, Badhuislaan en Padlaan. Op de Eikenlaan mocht je al niet harder dan 30 rijden. Uit een niet-representatieve maar wel veelzeggende steekproef van Rob Karst blijkt dat veel automobilisten, maar ook bestuurders van scooters en motorfietsen, een loopje nemen met de nieuwe maximumsnelheid.
‘Vorige week heb ik een half uurtje op de Weverstraat staan kijken. Het is echt ongelooflijk: 1 op de 10 auto’s rijdt rustig. De rest scheurt over de Weverstraat. Tot wel 80 kilometer per uur. De borden met 30 kilometer per uur hebben geen zin als er niet wordt gehandhaafd.’
Moeite
Ook de gemeente lijkt moeite te hebben met de nieuwe situatie. Want als je over de Heiligeweg, Zonnelaan, Snuiverstraat of een van de andere zijstraten naar de Weverstraat rijdt staat er voor de kruising een bord dat het einde van de 30 kilometerzone aangeeft. Dat is onjuiste informatie want als je links- of rechtsom de Weverstraat inslaat, mag je daar niet harder dan 30 rijden. Kijk maar naar het bord dat meteen om de hoek geplaatst is. De Weverstraat en de Iepenstraat maken dan toch deel uit van de wijk waar 30 kilometer geldt?


Aan het einde van de Snuiverstraat houdt volgens dit bord de 30 -kilomerzone op. Meteen om hoek op de Weverstraat is de maximum snelheid 30 kilometer
Door Jaan de Jong. Bron: eigen waarneming, Rob Karst; foto’s Rob Karst. Foto boven Josefien Gigengack.
Het puntenrijbewijs in Duitsland is zeer effectief. Afhankelijk van leeftijd ben je vanaf 3 overtredingen je rijbewijs of bromfiets certificaat voor langere tijd kwijt.
Een goede maatregel die effect sorteert omdat in Duitsland veel gehandhaafd wordt waardoor de pakkans groter is.
Dat moet in Zaanstad toch ook mogelijk zijn!
ik kan Gerrit zijn voorbeeld goed voorstellen. is er een rapport die deze max snelheid op die wegen onderbouwd? is het een verbetering voor de samenleving?
https://swov.nl/nl/factsheet/30kmuur-gebieden hier staat uitgebreide achtergrondinformatie. "Negatief effect op de doorstroming, reistijd en bereikbaarheid" en een "positief effect op de verkeersveiligheid [...] ook op de leefbaarheid".
Het gaat altijd om een zogenaamd "verblijfsgebied". Daar hoef je dus niet hard te rijden want je bent al bijna op je bestemming (of al bijna weer weg, kan ook).
Deze misschien:
"Helsinki geeft Amsterdam gelijk: met 30-kilometerwegen krijgt Finse hoofdstad het aantal verkeersdoden naar nul"
https://www.volkskrant.nl/buitenland/helsinki-geeft-amsterdam-gelijk-met-30-kilometerwegen-krijgt-finse-hoofdstad-het-aantal-verkeersdoden-naar-nul~b89b4813/
Het is gewoon het gebrek aan handhaving. In deze vinden de koekblikkers dat al die geboden niet voor hun gelden. En of er nu 30,50,70 of 100 km/h staat de Nederlander scheurt gewoon voorbij.
Het is toch verbazingwekkend dat als je in Duitsland komt men een weg als de Wandelweg gewoon 30 laat aangeven. En de weggebruiker houdt zich er ook aan.
Daar zijn de boetes vergeleken bij ons een schijntje maar of er nu wel of niet een flitser staat men houdt zich eraan. Wel de stok achter de deur dat bij teveel fotootjes je een aantekening krijgt in je rijbewijs en bij teveel raak je hem kwijt
Afgelopen Zaterdag reed ik met de auto op Padlaan richting vaartbrug, snelheid 30 km.
Algauw werd mijn linker buitenspiegel er bijna afgereden door inhalende scooter.
20 seconden later, werd ik rechts ingehaald door elektrische fiets ,
Vlak voor de brug door nog een, gelukkig moest daarna ik links af.
De auto s hopen zich nu op door de 30 km maatregel en kunnen zich niet meer losrijden, met een iets hogere snelheid.
Handhaving? Zijn we in Nederland niet meer in staat om zelf na te denken over waarom je een maximumsnelheid hebt, waarom het niet handig is om een telefoon vast te houden tijdens het rijden, waarom er een rood stoplicht is, enzovoort? En dat er pas aan wordt gehouden als er een agent met doorgeladen vuurwapen naast je staat?
Borden zijn juist het teken dat men het niet op prijs stelt als verkeersdeelnemers zelf nadenken, want dan kun je op een andere uitkomst komen.
30 km/u is op sommige wegen snel zat en soms rij ik daar langzamer. Op andere wegen is het soms tenenkrommend.
Verder zou ik het als wandelaar, fietser en automobilist op prijs stellen als wat grofstoffelijker reaguurders zich zouden omthouden van kwalificaties als "koekblikkers" en die dan voor het gemak ook nog op één hoop gooien.
Ik woon zelf Heiligeweg tov de BieB dit is ook 30 KM zone maar ook hier komen ze voorbij scheuren erg hard soms ,wel eens handhaving verzoek ingediend via de Gemeente helaas niets, de weg namelijk niet ingericht als 30 KM alleen borden. ook er een gesloten verklaring voor vrachtwagens en bussen ook deze negeren dit gemeente Zaanstad is goed met plaatsen borden maar handhaven ho maar
De Eikenlaan is ingericht als 30 km gebied. Met alleen een bord 30km ben je er niet. Het gaat om de inrichting die het rijgedrag beïnvloedt.