In Wormerveer gaat deze week de schop de grond in voor Ecohof Noorderveer, een gezamenlijk initiatief van bewonersvereniging Eco aan de Zaan en woningcorporatie Parteon. De officiële start van de bouw wordt op donderdag 28 augustus gevierd met het planten van een boom in aanwezigheid van wethouder René Tuijn, de toekomstige bewoners en betrokken partijen.
Eco aan de Zaan zocht sinds 2013 naar een plek voor een duurzaam ecodorp en vond die in 2017 aan de Tulpstraat 18 in Wormerveer, de locatie van het voormalige schoolgebouw van basisschool De Toermalijn. Na de intentieovereenkomst in 2018 en de koopontwikkelingsovereenkomst in 2022 gaat nu de bouw van start.
Plan
Er komt een ecologisch en sociaal woonhof met in totaal 24 woningen. Het oude schoolgebouw wordt in Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) door de bewonersvereniging herontwikkeld tot twaalf koopwoningen. Op de plek van de gesloopte gymzaal bouwt Parteon een nieuw appartementencomplex van drie verdiepingen met twaalf huurwoningen. Acht daarvan zijn sociale huur en vier vallen in de middenhuur. Van die laatste is er nu nog één beschikbaar, voor zo’n € 1100 per maand.
De bewoners gaan straks samen een binnentuin van ongeveer 1000 m² onderhouden en delen verschillende ruimtes voor gezamenlijke activiteiten. Zo wordt Ecohof Noorderveer een soort stedelijk ecodorp: iedereen woont zelfstandig, maar duurzaamheid en samen dingen doen staan centraal.

Deelauto’s
Er wordt bij dit project radicaal anders naar autobezit gekeken dan in de meeste nieuwbouwprojecten. Het uitgangspunt van de woongemeenschap is dat bewoners geen of zo min mogelijk eigen auto’s hebben. In plaats daarvan investeren de toekomstige bewoners gezamenlijk in zeven elektrische deelauto’s, die zij onderling kunnen reserveren en gebruiken.
Daardoor kan het project volstaan met slechts dertien parkeerplaatsen op eigen terrein, terwijl er volgens de gemeentelijke normen eigenlijk ruim twintig nodig zouden zijn. Een eigen auto is formeel niet verboden, maar wordt sterk ontmoedigd. Simpelweg omdat er nauwelijks parkeerruimte beschikbaar is. Als bewoners toch besluiten een eigen auto te nemen, zal die hoogstwaarschijnlijk in de omliggende straten terechtkomen.

Planning
Ook op andere punten staat duurzaamheid voorop. De huizen worden energiezuinig en grotendeels met biobased materialen gebouwd. Daarnaast komen er groene gevels, pergola’s en systemen om regenwater op te vangen en opnieuw te gebruiken, zodat hittestress en wateroverlast worden beperkt.
De bouw start donderdag 28 augustus en de oplevering staat gepland voor halverwege 2026. Dat is een ambitieus tijdpad; vertraging of uitstel ligt, zoals bij veel projecten, altijd op de loer. Voorlopig wordt met de planning vastgehouden aan dit scenario.
Door Nick Boeske, met informatie van Parteon en het Raadsinformatiesysteem Zaanstad. Foto’s: website en Facebookpagina Ecohof Noorderveer en Bestemmingsplan.
Wat een prachtig initiatief Ecohof …. Chapeau!!
Goedemiddag. Helaas is er onjuiste informatie vermeld in het artikel met betrekking tot het parkeren. De toekomstige bewoners zullen gebruikmaken van de parkeerplaatsen op het terrein zelf en zullen hun auto’s niet in de nabije omgeving parkeren.
Met vriendelijke groet,
Wij zien maar één onjuistheid, en dat is uw opmerking dat er 'onjuiste informatie' in het artikel staat. Het is precies zoals het er staat: bewoners kunnen van alles met elkaar afspreken. Maar een verbod om een auto te bezitten is onmogelijk. Dat kan de gemeente op geen enkele manier afdwingen, en ook de bewoners kunnen dat niet. Dus als er iemand is (of komt) die een eigen auto koopt, parkeert die deze inderdaad in de omringende straten. Zaanstad is hier al eens eerder in de fout gegaan toen er een reparatie van het bestemmingsplan Badhuisweg moest komen waar iets soortgelijks was 'afgesproken': 20 zorgwoningen waar geen parkeerplaats voor nodig was. Een dure grap is dat geworden. En ook daar draaide de buurt voor de parkeerplekken op.
Oftewel hoe draai je als zgn objectief medium een prachtig project als dit toch weer naar negatieve subjectieve berichtgeving!
Jullie pretenderen objectief te zijn maar zijn dat totaal niet en melden zelfs foute berichtgeving met verdraaiing van de feiten!
Zo ook bij Zaanse Schans berichtgeving, Pont berichtgeving en nu ook weer bij dit bericht...
Hou vooral eens op met berichtgeving gefocussed op social media clicks! Als je daar je succes aan afleest dan neem je je zelf zo ongelofelijk in t ootje! En vooral niet serieus.
Okay nu even inhoudelijk:
Er zijn 13 parkeerplekken en er wordt geïnvesteerd in 7 electrische auto's! Waar meerdere huishoudens gebruik van zullen maken! Blijven er nog 5 parkeerplekken over toch?
Dus wie zegt dat extra auto's in eigendom in de buurt geparkeerd zullen gaan worden?
Wellicht dat bij uitzondering visite eens een plekje in de buurt moet zoeken.
Ook het voorbeeld waar aan gerefereerd wordt slaat de plank totaal mis. En de conclusie gebaseerd op aannames!
Echt Orkaan, doe navraag alvorens er conclusies worden getrokken!
En hoe is het mogelijk dat zo'n stemming makend zwart toegevoegd zinnetje in het artikel nu de overhand krijgt?! Echt shameful!
Wat mij betreft even in hoek gaan staan en nadenken over wat hier fout is gegaan. En wellicht nadenken over een rectificatie!
PS. Deze kritiek is niet alleen van mij maar ik hoor veel mensen die afhaken op de op clicks gebaseerde nieuwsfeiten!
Ook iets om over na te denken. Mensen haken af op de Orkaan.
Even voor de clicks (3.458 tot dusver, valt een beetje tegen): vanuit Ecohohof wordt gesteld dat ze niet in de buurt gaan parkeren omdat ze dat met elkaar hebben 'afgesproken'. Maar dat kan dus niet, zulke afspraken zijn niet rechtsgeldig en kunnen niet worden afgedwongen. Dus de mensen die in de 24 woningen gaan wonen, kunnen inderdaad overal parkeren: eigen terrein en in de ernaast liggende straten.
Even rekenen dus: 24 woningen hebben volgens Zaanstad 20 parkeerplekken nodig volgens de parkeernorm. Er komen er geen 20 maar 13, daarvan 7 voor elektrische deelauto's. Dan blijven er 6 plekken over (5 volgens u, maar volgens ons is 13-7 echt 6). Dus 6 plekken voor mensen die een eigen auto hebben of willen. Als dat niet genoeg is (er wonen namelijk 24 gezinnen) gaan die ergens anders parkeren. Zo moeilijk is dat niet.
(Inderdaad 6 zelfs!)
En dat is dus een stemmingmakende aanname.
Want hoezo moet er volgens de parkeernorm gerekend worden?
Grondwaarde van deze groep mensen is toch duurzaam leven en niet alles per huishouden hetzelfde aanschaffen? Als goed is heb je je ingelezen en zou ook duidelijk moeten zijn dat bij dit bouwproject een andere besluitvorming plaatsvindt dan gangbaar. Dus sws niet 1 auto per huishouden... Maar meerdere huishoudens gebruiken 1 auto!
Maar ik begrijp dat er al een rectificatie in de maak is.
Dat zou een professionele opvolgende handeling zijn :-) en jullie sieren...
Wij geven het op... overal in Zaanstad een parkeernorm, overal dezelfde besluitvorming maar in Ecodorp doen ze daar niet aan. Discussie gesloten.
Is dat een nobel voornemen van de bewoners? Want het lijkt me onwaarschijnlijk dat het afgedwongen kan worden en wat is een voornemen dan waard? Zeker als er op enig moment nieuwe bewoners komen die wellicht heel andere voornemens hebben.
Als her artikel onjuist zou zijn dan zie ik graag een correctie plus nadere duiding van De Orkaan, want wie is Pietsje Wijbenga dan wel?
Zo willen de bewoners van de Tulpstraat vanzelf betaald parkeren wel invoeren!!
Handig geregeld door de gemeente.
Is anders zo moeilijk voor elkaar te krijgen.
"Als bewoners toch besluiten een eigen auto te nemen, zal die hoogstwaarschijnlijk in de omliggende straten terechtkomen."
Dus er komen minder parkeerplaatsen dan volgens de norm nodig is en als men dan tekort komt dan mag de rest van de buurt het oplossen? Lekker sociaal. Je eigen plekkie zoveel mogelijk autovrij houden, ten koste van anderen. Komen er allemaal Zaanse politici te wonen misschien? Het past perfect in hun straatje.
Zoals ik al hierboven aangeef is het een simpele rekensom. Er zijn 13 eigen parkeerplaatsen. Er wordt geïnvesteerd in 7 electrische auto's. Blijven er nog 5 parkeerplaatsen over voor visite en overige voertuigen.
Misschien dat bij uitzondering op visite zijnde voertuigen een plekje in de buurt moeten zoeken.
De Orkaan is goed in staat om een mooi project met dit ene zinnetje te torpederen tot een negativiteit waar de honden geen brood van lusten!
Vooropgesteld is deze groep nieuwe bewoners een groep waarmee overleg mogelijk is. En niet zoals u én de Orkaan suggereert dat zij afdwingen een te kort aan P-plekken op te lossen door voertuigen dan maar gemakshalve in de omliggende buurt te parkeren.
Allemaal stemmingmakerij gebaseerd op niets!
Echt zo slecht dit! Doe eerst eens navraag ipv maar te roeptoeteren!
Als men dan ook nog een elektrische auto zou nemen dan kun je (extra) laadplekken laten maken in de nabijgelegen straten en dan ben je aardig op weg om die laad-/parkeerplekken voor jezelf te claimen, ten koste van de bewoners aldaar.
Hee, ik geef maar even een tip hè.