Zaanstad voert met gezwinde spoed de 30 km in: veiliger voor fietsers en voetgangers. Daar wordt natuurlijk lang over nagedacht. Maar niet altijd lang genoeg.
Op dit stukje Noordervaartdijk in Krommenie, tussen de Nassaukade en Kruisstraat mag je twee dingen tegelijkertijd die normaal gesproken onmogelijk met elkaar te combineren zijn: maximaal 30 rijden en harder dan 30 rijden. Later we het een uitdaging noemen.

Door Piet Bakker met een foto van Arie Pronk
ben toch erg benieuwd wanneer die bordambtenaar de 30km borden (terug)plaatst op hoogstraat in koog. bij de renovatie al aangegeven maar ja de borden moesten per 50m in zaandam geplaatst schijnbaar. alle nieuwe andere borden zijn van karton dus moeten om de haverklap vervangen doordat hier nog steeds kneppels van tankauto's door de straat moeten?
Bord even omdraaien, probleem opgelost!
dat bord maximum snelheid 30 km is volgens mij te hoog dus geld het volgens de wet niet
Kortom na het zone bord, gewoon 50 rijden....................daar is die weg prima geschikt voor.
Het ziet er gek uit, maar is dat niet. Je verlaat een 30 km/h zone. Dan mag je normaal gesproken dus 50 km/h rijden (binnen de bebouwde kom). Het bord 30 geeft nu aan dat de maximum snelheid 30 km/h is.
In een 30 km/h zone staat alleen bij binnenkomen en verlaten van de zone een bord. Als je buiten deze zone bent moet na elke kruising een bord 30km/h staan. Daarom dat er zoveel van die 30 km/h borden met rode rand zijn geplaatst. Staat er geen bord na de kruising dan is de snelheid 50 km/h binnen de bebouwde kom en 80 km/h buiten de bebouwde kom.
https://itheorie.nl/auto/theorie-leren/b-7-2-werking-verkeersborden
Gezien het voornamelijk verwarring oplevert, en ik begrijp je punt, kun je beter duiden door het geel omrande frame een andere plek te geven, namelijk bij de brug. Scheelt ook weer kosten voor het plaatsen van extra borden. Als je 30 borden plaatsen in een niet 30-km-zone, sla je de plank mis. Vooral de hoeveelheid is een idioot geheel, en dit terwijl binnen de 30-km-zone nog niet eens de snelheid wordt gehandhaafd.
het verleggen van de 30km-zone is een eenvoudigere en overzichtelijkere ingreep zonder verwarring.
Totaal zinloos en op de verkeerde plekken neergezet, of nu zichtbaar zinloos of qua weginrichting. Een weg met een gescheiden fietsstrook aan weerszijde kan prima 50 kmpu zijn. Bovendien zijn er verder geen snelheidverlagende middelen toegepast waardoor het alsnog gewoon een racebaan is.