Er heerst ergernis om de parkeersituatie in de Dammenbuurt in Westerwatering in Zaandam. Waar in omliggende buurten sprake van betaald parkeren is en wordt ingevoerd, kunnen auto’s in bijvoorbeeld de Durgerdam- en Edamstraat nog gratis staan. Bewoners van deze straten ervaren daarom parkeerproblemen, één van hen is een handtekeningenactie gestart.
De komst van de Zaanse Helden (de nieuwe appartementencomplexen achter Station Zaandam) hebben het er allemaal niet makkelijk op gemaakt voor de bewoners van de Dammenbuurt en hun parkeerwensen. Een plekje in de straat kan je vaak wel vergeten, zeker ’s avonds moet ver uitgeweken worden. Het feit dat het betaald parkeren in omliggende buurten (bijv. in delen van de Muziekbuurt) wél is ingevoerd, zou daarin ook een rol spelen.
Vanaf 1 oktober wordt betaald parkeren in de Muziekbuurt in Westerwatering uitgebreid tot alle straten. Het geldt van maandag t/m zaterdag van 09.00 uur tot 19.00 uur. Op zon- en feestdagen is het gratis. Het geldt voor de volgende straten: Rapsodie, Wals, Fanfarehof, Harmoniehof, Mazurka, Symfonie, Aria, Serenade en Cantate. In andere delen van de Muziekbuurt was al sinds vorig jaar betaald parkeren.
Betalen!
De bewoner die de handtekeningenactie startte, ziet daarom nog maar één oplossing: betaald parkeren in de Dammenbuurt met een vergunning voor bewoners. Een troost voor de ontevreden bewoners is dat de gemeente zich voorlopig redelijk opstelt. Sterker: gemeente Zaanstad kwam met het plan om de buurt zich te laten verenigen.
Als er genoeg handtekeningen worden verzameld en de bezwaren op papier staan, dan kan de gemeentelijke afdeling die parkeerproblematiek bestrijdt ermee naar B&W van Zaanstad. Wordt de ernst van het probleem daar ook ingezien, dan kunnen concrete besluiten worden genomen.
Geheel ondenkbaar is dat niet. Bij de plannen voor de Muziekbuurt werd al gesteld dat zich een ‘waterbed-effect’ zou kunnen voordoen: de parkeerders zonder vergunning die gratis willen parkeren ‘verhuizen’ naar de naastliggende buurten.
Op de step…
De strijdbare, maar realistische mevrouw achter de actie reageert:
‘Haha, nou… Het is niet zo dat ik enorm veel vertrouwen heb. Maar we willen er in ieder geval alles aan gedaan hebben. En we halen voorlopig veel handtekeningen binnen. Het is gewoon heel vervelend. Sommigen parkeren hier hun auto en pakken er vervolgens een vouwfiets of step uit om naar hun daadwerkelijke bestemming te gaan. Als wij hier daardoor niet kunnen parkeren, gaan we ook weer ergens anders staan… Dus dan verlegt het probleem zich nog verder.’
Door Hugo Heinen. Met behulp van: enkele bewoners Dammenbuurt in Zaandam, waaronder de initiator van de actie en mailverkeer tussen Gemeente Zaanstad en de initiator. Foto boven (betaalpaal in de Muziekbuurt): Sacha Timmerman.
graag betaald parkeren op de hofjes .nu staan ze bij ons en wij bij de aheijn .je durft gewoon niet meer weg met de auto .kom maar op met dat bord .nu fietsje achterin de auto en lekker gauw naar huis richting de nieuwbouw.
1 Oktober 2025 ochtend. Wat een rust. De meeste auto's in onze buurt zijn als met de Noorderzon vertrokken. Het lijkt wel weer 1 juli 1995 toen we hier op ons rustige pleintje kwamen wonen. Het is alsof Tijl Uilenspiegel een wonder heeft verricht met dank aan de Gemeente Zaanstad. Om ons heen tel ik sinds vanmorgen zeker zo'n 40 à 50 lege parkeervakken. Nu maar afwachten wat de toekomst brengen moge.
De parkeeroverlast van aannemer Ten Brinke en alle onderaannemers die bezig zijn bij de houthavenkade word alleen maar erger op de oude haven ,
Bij de snackbar is het zeer onoverzichtelijk geworden vooral als je met de fiets vanaf de volkstuinen nut en genoegen komt of provincialeweg richting houthavenkade of de Oude Haven fietst , Havenstraat en Archangelstraat en de zijstraten staan vol met auto's van deze mensen terwijl ze een parkeerterrein hebben bij de Aldi , paar maanden terug één werknemer aangesproken en door zijn gedrag Ten Brinke in Almelo gebeld maar zegt het is openbare weg dus iedereen mag er parkeren , maar zou het wel gaan bespreken want het is een gedragsverandering om een minuutje verder te lopen richting parkeerterrein bij de Aldi
Ook waar de gele strepen zijn word gewoon geparkeerd en handhaving zie je in geen velden of wegen
De bewoners van de nieuwe woningen op de houthavenkade krijgen geen parkeervergunning en daar word volgend jaar betaald parkeren ingevoerd dus de overlast zal blijven op de haven , dus de volgende stap is dat ook hier betaald parkeren gaat komen.
werkelijk prachtig, de bewoners worden door de overheid in dit geval de gemeente Zaanstad voor het karretje gespannen.
In dit geval om nog meer inkomsten te genereren in de vorm van betaald parkeren.
De ontwikkelaars en bouwers welke geen parkeerplaats realiseren of een te kort aan plekken of onbetaalbaar plekken realiseren verdienen goed en creëren een probleem.
Ook Zaanstad met de veel te krappe parkernorm en de waan ideeën van de groene gekte dat iedereen maar op de fiets moet werkt lekker mee.
De bewoners gaan klagen, stukje bij beetje en overal mag men een vergunning gaan aanvragen en de parkeerproblemen worden hiermee verlegd.
Langzamerhand in heel Zaanstad overal betaald parkeren dat uiteraard elk jaar een beetje duurder wordt
Ook mooi meegenomen voor de exploitanten van de parkeergarages want die pikken natuurlijk ook een extraatje mee!
kansloos.
Mijn idee zou zijn om er ook nog een parkeergarage bij te bouwen in plaats van alleen maar woningen, dan kan iedereen zijn auto in zijn eigen wijk kwijt....
maar die moeten ook gehuurd mogen worden door huurders. en niet alleen voor de kopers van appartementen. want dat gebeurd nu ook. en dan voor ieder huis in principe 1 Parkeerplek. want nu worden er bij sommige nieuwbouw projecten te weinig gerealiseerd. en dan is het parkeerprobleem nog steeds niet opgelost. er is op de Houtveldweg een groot stuk bij de AH dat nog steeds niet bebouwd is. Maak daar een parkeergarage voor de bewoners van de naastliggende flats. Dat zou al een stuk van de overlast in de wijk bij ons kunnen oplossen
Het is idioot om de ruimte onder de woonkolossen niet (ook) te benutten voor parkeerruimte. Er is tenslotte al enkele keren aangedragen dat ruimte beperkt is en dat is juist, denk ik.
Zaanstad laat daar weer steken vallen. Maar ja, kneuzen.
De ruimte onder de hoogspanningsmasten is nu groen. Laat dat svp zo. Benut de ruimte in de straten en ga terug naar 1,5 parkeerplekken per woning. Fiets en OV zijn niet altijd mogelijk en jongvolwassenen vinden meestal eerder werk dan een eigen woning.
Precies,dat kan ook, onder de hoogspanningsmasten is ruimte genoeg.
Parkeerproblemen .Het is wellicht maar een klein neven effect, maar ten dienste van het opladen van electrische voertuigen worden er reguliere parkeervakken onttrokken , omdat de behoefte aan laadpunten zo groot zou zijn.....nu en in de toekomst (aan de mogelijke ontwikkelingen of dat wel zo zeker is gaat men gemakshalve voorbij ), bovendien worden er locaties uitgekozen waar de parkeerdruk al hoog is. Het is toch ook wat krom dat voertuigen die zijn opgeladen van gemeentewege mogen blijven staan als het oplaadproces is beëindigd en het tijdstip van ophalen onaangenaam voor de eigenaar. wordt gevonden. Dat lijkt me een oneigenlijk gebruik van de laadlocatie., het laden is een proces wat overigens nog steeds een eeuwigheid schijnt te moeten duren.
Een zegen zou zijn, snelladen op een laadstation , net zoals je even benzine tankt.
Bij de Zaanse Helden verschenen woonkazernes, aan het toegenomen inwonertal kleven meer behoeften, maar extra voorzieningen parkeren is er één van , waren daarbij kennelijk niet interessant en bleven uit.
Zaanstad wordt onbetaalbaar om te wonen
Er is dus (weer) één bewoner die dit even denkt te regelen omdat hij of zij haar of zijn auto niet voor de deur kan parkeren?
Het probleem is juist het betaald parkeren dat $legers overal invoert waar het niet nodig is en waar het wel nodig is (Oud-Zaandijk en Oud-Koog) doet hij niets!
Met dit onnozele parkeerbeleid breidt het betaald parkeren zich in Westerwatering uit als een olievlek.
Nu de Muziekbuurt, straks de Dammenbuurt en de volgende stap zijn de Broeken- en de Vennenbuurt en daarna de westkant van de Watering waarna de vlek zicht uitbreid naar Westerkoog.
Ik begrijp niet waarom mensen aangeven dat men nu nog de auto "gratis" kan parkeren. We betalen toch gemeentelijke belastingen?
Gaan we straks voor alles wat we doen (bootje varen, auto parkeren, autorijden, fiets parkeren, Zaanse Schans bezoeken, enzovoorts) nóg eens betalen, bovenop die belastingen? Waar houdt dat op?
Nog wat ideeën: tolbruggen en -viaducten, tolwegen, gebruik van winkelstraten, gebruik van parken, plantsoenen en speeltoestellen, gebruik van verkeerslichten met knop of detectie, .... Mijn creativiteit schiet misschien nog tekort.
Ooit zette ik mijn fiets gewoon neer, maar nu heet dat "wildparkeren" en is het een probleem. Ooit zette ik mijn auto neer en dat werd gefinancierd uit de algemene middelen. Straks moet ik voor dat parkeren overal betalen, inclusief de kosten van de dan nodige handhaving. Betaal ik dan minder gemeentelijke belasting? Nee natuurlijk.
Het adagium is dat je moet betalen voor het gebruik van een auto, maar wanneer gebruik ik mijn auto dan NIET?
Ideetje voor Zaanstad: Mensen op de eilanden, Texel Vlieland enz.. moeten altijd met de boot oversteken en zijn daardoor en ook door de monopoliepositie van de middenstand duurder uit dan Nederlanders die niet op een eilan wonen. Dus om deze ongelijkheid op te heffen kan Zaanstad beginnen om Niet-Eilandbewoners-heffing in te voeren.
Tsja het lijkt vreemd, maar het is niet absurder dan het beleid dat Zaanstad nu gebruikt om haar slachtoffers, inwoners dus, uit te persen.
ik heb 4 jr in westerwatering gewoond in woutertje pietersestraat en toen waren die nieuwwe flats er nog niet en in die tijd was parkeren een regel rechte ramp
en nu met het betaald parkeren is het een nog grotere ramp en het zal nooit veranderen
daarna heb ik enkele jaren in de binnenstad van purmerend gewoond
betaald parkeren nooit geen problemen
overdag re werk en 's avonds na 18.00 u ruimte zat behalve met koopavond
dus het is maar hoe je het bekijkt
Betaald parkeren lost het probleem van te weinig parkeerplaatsen niet op.
Betaald parkeren is afpersing en iedereen weet, afpersers komen altijd terug voor meer....
Toen Westerwatering gebouwt werd ging men uit van 1.6 auto's per huishouden.
nu met de Zaanse Helden is dat 0.5 auto per huishouden.
Is er ook een handtekeningen actie om al het betaald parkeren er af te halen??
Het belemmerd mensen in hun vrijheid. Als iemand nu een parkeerplek heeft wilt degene deze graag behouden.
Daarbij is het op nog eens slecht voor het milieu…
Mensen rijden meerdere rondjes totdat ze een parkeerplaats hebben, wat meer uitstoot geeft.
Al deze problemen kan je wegstrepen als je het “gereguleerd” parkeren en volledig af haalt.
Maar dan mist de gemeente natuurlijk weer een inkomstenbron…..
Wat is er mis met betalen voor parkeren. Voor niets gaat alleen de zon op. Discount is niet met Compound verward . Op een compound betalen mensen graag voor alles en hoor je niemand dat de gemiddelde nieuwprijs van een auto nu op 50.000 euro ligt. Dus is het logisch dat Gemeente iets doet en er voor betaald wordt. Als mensen "zeuren" over parkeergeld is misschien tijd om de auto de deur uit te doen. Dat is de facto de gemiddelde leeftijd van een wagen die op 21 jaar ligtl al drie keer is afgeschreven maar vooral volharden in bezit zonder dat dit nog veel rijdt. Vrij parkeren is geen verworven recht, een teken van armoede.
what is wrong with paid parking is cause there's people like me who is a registered resident and they don't provide parking permit? what about now? i have to rent a parking spot? why? if there's places available there? i can go right now there take 2 pictures and show you how empty it is
En aan het eind van de rit betaal je voor een plek die er niet is. Dit is alleen maar het verschuiven van het probleem.
Als de bewoners van de Zaanse Helden nou eens tegen kostprijs (onderhoud, schoonmaak, verlichting) hun auto mochten parkeren in de parkeergarage van hun complex zou dit het probleem van gratis straatparkeren kunnen verminderen.
Dit word ook weer in rap tempo in de media gelanceerd. Er zijn ook veel mensen die er niet op zitten te wachten. Word dat ook gezegd. De gemeente vaart er wel bij en neemt de klacht met een lach op zijn gezicht in ontvangst.
Dat, is wel heel licht gedacht.Dat, gaat uiteraard niet werken. Het heeft niets met wat weder verdiensten te maken. En dat, gaat in deze probleemsituatie niet werken. Dan moet je wel héél véél vertrouwen in je wederpartij schenken. En , jij bent ervan, Willy Andriol, maar dat is niet hoe het in de echte wereld werkt!
Ja, dan ga je problemen verleggen. Dat, is natuurlijk niet de oplossing! Er moet een gestructureerd plan ontstaan voor alle bewoners en gebaseerd op gelijkwaardigheid. Anders blijven dit soort problemen zich voortzetten
En voor je het weet is de hele Westerwatering betaald parkeren......
dat is zeker waar. die garage staat nl altijd half leeg
Dit is helemaal de opzet van Zaanstad. Makkelijk geld binnen harken van de burgers die zich al blauw betalen aan van alles en nog wat.
Wat een populistische uitspraak. Enig idee hoeveel 5m2 grond kost? Dan snap je misschien dat de gemeente (dat zijn wij) dat graag voor nuttiger dingen wil gebruiken dan voor stilstaand blik. Misschien klaagt u er ook over dat uw kinderen geen woning kunnen krijgen. Het is een keuze. Verhuizen naar schubbekutterveen waar het parkeren nog gratis is is ook een optie.
Overigens: heeft u het stuk wel gelezen? De buurt vraagt er zelf om hè.
Wie zegt dat en/of hoeveel zijn dat er? ik zie meer tegen reacties als mensen die ervoor zijn
wellicht beter om niet te oordelen door te lezen van 1 artikel. de zaanse helden mocht van de gemeente niet veel ondergrondse parkeerplaatsen hebben omdat ze de autos willen verminderen. ze willen ons aan het OV. voor meer dan 80 sociale huurwoningen waren er maar 10 parkeerplaatsen op loting 70 euro per maand. daarbuiten zijn er wat parkeerplekken voor bezoekers en die zijn betaald en bijna altijd leeg. de vrije sector heeft ook zo te weinig plek en die betaal 100 per maand. dit is een bewuste strategie om alles eromheen betaald te maken. zelfde geburd in rap tempo in amsterdam. ik moet betaald parkeren om mn ouders te bezoeken of 1.5 uur reizen met Ov ipv 20 minuten met auto. wat ook nog duurder is.m.
voor iemand die woont in een van de armzaligste gemeente van Noord Holland laat u zich wel heel laagdunkend uit over Schuddekutterveen, goed toeven daar , bijkomend voordeel men spreekt er nog Nederlands.
Ik ben benieuwd hoe je die reepjes grond waar auto's op staan "nuttiger" wil gebruiken. Je kunt er lang of kort over praten, maar mensen wonen in huizen en hebben auto's. Die hebben ze zodat ze veilig en vlot naar hun werk kunnen komen (het Nedelandse OV is pet).
En dus hoort er in een wijk per adres één parkeerplaats te zijn, met wat overloop voor bezoek. Aangezien slechts 6% van Nederland bebouwd is, is er ruimte zat voor het bouwen van meer huizen. Als je maar wil.
O, dat is niet zo moeilijk hoor. Parkeerplaatsen zijn niet alleen voor de huisdeur. Groenvoorziening, kinderen laten spelen, ruimere huizen, vul maar aan. Of we kunnen mensen in auto's laten wonen, dat zou nog eens efficiënt zijn :-)
Dat laat niet onverlet dat die ruimte waarde vertegenwoordigd die best door de gebruiker betaald mag worden. Dat doen mensen die een huis kopen met parkeerplaats ook (aan niet geringe bedragen). En ja, de gemeente moet op de een of andere manier harken om aan zijn geld te komen, te meer naarmate de rijksoverheid ze afknijpt. Ze zouden ook de gemeentebelastingen kunnen verhogen. Dat zou de parkeerders wel goed uitkomen, maar niet zo fair zijn naar de mensen die niet parkeren.
Ook hier een keuze. Kies je voor gratis bier dan zul je merken dat de voorzieningen in je gemeente verschralen. Dan niet klagen.
Wellicht ten overvloede: de autogebruiker betaalt al ten volle voor het voorrecht om een auto te mogen bezitten en te rijden. Dus van "gratis bier" is al heel lang geen sprake meer.
Ten volle? Dat valt te bezien als je verborgen kosten als files, milieuschade, ruimtegebruik en infrastructuur mee rekent. Bovendien betaal je die niet direct aan de gemeente. Op het gemeentebudget vanuit de rijksoverheid wordt al geruime tijd (misschien heeft rechts er iets mee van doen ;-)) gekort en dan komt er nog een ravijnjaar aan. Toegenomen kosten van autobezit en -gebruik (heb je zelf invloed op met je autokeuze) lijken niet 1 op 1 bij de gemeente terecht te komen.
De gemeente beschuldigen van graaien is in mijn ogen goedkoop. Koop een parkeerplaats in een parkeergarage bij je woning en je betaalt 25000 euro. Ja, ik snap wel dat je daar graag alle inwoners in zaanstad aan mee wil laten betalen.
Wij van Zaanstad bezorgen u problemen die we tegen betaling weer kunnen wegnemen. Protectiegeld, zeg maar.
Als straks de hele Zaanstreek tot parkeergeld gedwongen is, dan is de situatie weer gewoon terug naar die van vóór de invoering van het parkeergeld, behalve dan dat iedereen dan betaalt. Want die auto's moeten toch ergens staan hè.
Wij van Zaanstad deinzen nergens voor terug, geen probleem is ons te groot om toch voor u te creëren.
Doet u moeilijk? Daar hebben wij van Zaanstad onze enforcers voor.
Rechtmatigheid? Ach, dat is zo'n overschat begrip.
Rekeningrijden is precies hetzelfde: De maatschappij is ingericht op werdagen die beginnen tussen half 8 en 9, en zo tussen half vijf en zes eindigen. Kan je wel mensen laten betalen voor het 'voorrecht' om dan auto te rijden, maar uiteindelijk sta je betaald in de file.
precies 🎯 en die domme egoïstische burgers met hun ikke ikke ikke mentaliteit denken dat ze slim zijn.
zo gaat dat, melkkoetje voor de gemeente.