Stil op de Symfonie, ruimte op de Rapsodie, kalm aan de Cantate. En Wals, Fanfarehof, Harmoniehof, Mazurka, Aria, Serenade stralen uit wat hun naam al doet vermoeden: een serene rust zonder zoekende automobilisten, rondrijdende auto’s en verstopte straten.
Met ingang van 1 oktober is in deze straten van de Muziekbuurt betaald parkeren ingevoerd. De rest was al gezegend met deze maatregel. Er zit weer muziek in de buurt maar dan zonder claxons. Volgens de ‘wet van het waterbed’ zal zich elders wel weer een probleem voordoen, maar dat is van later zorg. Nu bewegen de bewoners van dit deel van Westerwatering zich nog in een parkeerluwe buurt.
Inge Dunki Jacobs en Bert Doets reageerden onder oproep van bewoners van de Dammenbuurt (die de rekening gaan betalen van de recente invoering):
‘1 oktober 2025 ochtend. Wat een rust. De meeste auto’s in onze buurt zijn als met de Noorderzon vertrokken. Het lijkt wel weer 1 juli 1995 toen we hier op ons rustige pleintje kwamen wonen. Het is alsof Tijl Uilenspiegel een wonder heeft verricht met dank aan de Gemeente Zaanstad. Om ons heen tel ik sinds vanmorgen zeker zo’n 40 à 50 lege parkeervakken’.
We vroegen Bert om foto’s en we stuurden onze jongste bediende Marijn (die in 1995 nog lang niet geboren was) de buurt in om de eerste scanauto te betrappen. Dat laatste lukte niet – Zaanstad is kennelijk coulant de eerste periode – maar hij legde wel de kersverse parkeerautomaten en talrijke open plekken vast.
Onder de slideshow met zes foto’s (klik of swipe)
Door Piet Bakker met foto’s van Bert Doets en Marijn Kerkhoven.






Wij hebben een vrije parkeerplek gevonden! Mijn vrouw is daar gaan liggen en ik ben nu een auto aan het kopen.
Dat wordt dus op de fiets naar de binnenstad om daar de aankopen te doen ipv met de auto en vol bepakt weer de terugweg aanvaarden, het is wat het is zucht !!!.
De volgende buurt is aan de beurt, over het bruggetje bij de Max Havelaarstraat, Ina Dammanstr etc.....jullie kunnen binnenkort een enquete verwachten of jullie betaald parkeren willen. Het 'probleem', veroorzaakt door flats te bouwen zonder parkeerplekken is nu dus weer een wijkje opgeschoven! 35 jaar gewoon kunnen parkeren (dit is niet het centrum laten we wel wezen, we wonen in principe in een buitenwijk) tot er vele vele flats gebouwd werden. Nog een probleem is dat er maar 1 parkeervergunning gekocht kan worden per huis (met oprit, anders mag je er 2 kopen) Veel volwasssen kinderen wonen noodgedwongen nog of weer thuis omdat ze geen huis kunnen krijgen, wel hebben zij vaak een eigen auto ivm werk. Dus te weinig parkeervergunningen per huishouden, dus gaat men de resterende auto's zonder vergunning in het volgende wijkje zetten.
Maak dan de hele wijk meteen betaald parkeren. Het slaat nergens op om het stukje bij beetje te doen. Deze manier wekt alleen maar irritatie op.
Uiteraard zijn er nu in de muziekbuurt lege parkeervakken.
Al deze auto's staan idd nu in de schrijvers buurt, ik woon in de Pieter Basstraat en mag blij zijn als ik een plekkie heb.
Hoogstwaarschijnlijk zijn het zelfs de bewoners van de muziek buurt die hun auto nu bij ons parkeren, op degene na die een eigen oprit/garage hebben.
Dus zal het idd niet lang duren dat ook betaald parkeren in de schrijvers buurt komt
De welbekende olievlek van de gemeente om hun begroting sluitend/vergrotend maken, middels de melkkoe genaamd auto.
"Hoogstwaarschijnlijk zijn het zelfs de bewoners van de muziek buurt die hun auto nu bij ons parkeren, op degene na die een eigen oprit/garage hebben". Dat lijkt mij sterk Marco.
Ik heb gisteren- en eergisterenavond even bij Wals en Mazurka gekeken, maar daar waren alle parkeerplaatsen bezet. Alleen op de Musical waren nog plaatsen.
De meeste bewoners hebben gewoon een parkeervergunning aangevraagd.
Melkkoe auto. Alsof t niks kost : wegen aanleggen, de openbare ruimte gebruiken om je vehikel neer te zetten. Dat krijg je allemaal als bestuurder van zo n ding omdat we de auto heilig verklaard hebben
nee openbaar vervoer is een stuk beter...... veel geld betalen, vervolgens tegen een ander aan moeten leunen omdat alle zitplaatsen vol zijn, regelmatig telaat of zelfs uitvallen van vervoer, op plekken moeten opstappen en uitstappen waar je niet wilt zijn, s'avonds onveilig staan wachten op vervoer, lekker realistisch. De gene die de auto heilige koe verklaren hebben zelf de auto niet nodig voor hun transport naar werk. De werkelijke daders van dit probleem zijn de project ontwikkelaars die onder het mom van groenblauwe gesteund door de regeltjes van de gemeente met hun 0.2 auto per huisnummer de grachtengordel woonstede willen brengen naar een arbeiders dorp. succes met je vervoer naar je bedrijven terrein.... lekker thuis werken als je machines moet bedienen.
het is niet de auto dat het probleem is het is het systeem van ons werkproces wat het probleem is..
dichter bij je werk wonen? haha vind maar een huis. nee dit betaald parkeren invoeren is management regulering.
niks met milieu of zo te maken. puur geld genereren.( ze weten dondersgoed dat 90% van de auto's niet weg kunnen omdat ze nodig zijn.)
exact
Het OV rijdt ook over de wegen, net als al het overige verkeer.
Automobilisten zouden het vermoedelijk fijn gevonden hebben als Zaanstad had afgedwongen dat onder nieuwe woonblokken parkeergarages verplicht zouden zijn. Het is dus Zaanstad die de openbare ruimte gebruikt voor die auto's.
Wegen aanleggen en onderhouden is niet goedkoop. De automobilist betaald het allemaal en ook nog de subsidie op de kaartjes voor het openbaar vervoer. Als het echt zou lukken de mensen uit de auto te krijgen zal de overheid fietsbelasting moeten invoeren om de trein en bus een beetje betaalbaar te houden. Dat los van het fijt dat al die mensen niet op het fietspad of in de trein passen.
Zo lang de overheid kan auto-pesten, hoeven ze in ieder geval de echte problemen zoals woningnood niet op te lossen. Dat scheelt weer.
tuurlijk is het daar nu wel stil.aar na de blauwe brug staan de auto's in een rij. en kunnen wij onze auto niet meer parkeren. omdat de mensen van voor de brug nu ba de brug gaan staan. dat noemen we het probleem verplaatsen. tot ze straks heel de wijk betaald parkeren hebben
huizen bouwen zonder parkeerplaatsen ook zo een goede zet van Zaanstad. deze personen parkeren hun auto in de wijk aan onze kant. stappen op hun vouwfietsje om naar huis te fietsen. top geregeld hoor.
Totdat betaald parkeren uiteindelijk ook in Westerkoog wordt ingevoerd.
Zo ging het ook in Amsterdam. Betaald parkeren werd ingevoerd in de binnenstad. Kantoor lag net op de grens. Er was in die buurt ineens geen parkeerplaats meer te vinden. Mensen parkeerden daar en stapten dan op de tram. Totdat ook in die buurt betaald parkeren werd ingevoerd. Volgens de gemeente uiteraard op verzoek van de bewoners.
De volgende buurt, over het bruggetje bij de Max Havelaarstraat, Ina Dammanstr etc.....jullie kunnen binnenkort een enquete verwachten of jullie betaald parkeren willen. Het 'probleem', veroorzaakt door flats te bouwen zonder parkeerplekken is nu dus weer een wijkje opgeschoven! 35 jaar gewoon kunnen parkeren (dit is niet het centrum laten we wel wezen, we wonen in principe in een buitenwijk) tot er vele vele flats gebouwd werden.
Heerlijk rustig in Westerwatering...
Het is maar hoe je het bekijkt. Gisteravond 1 oktober was het in de Max Havelaar straat en omliggende straten een stuk drukker dan normaal. In de straat waar ik zelf woon, waren alle parkeervakken bezet en er staan nu ineens autos die ik hier nog nooit heb gezien. Bedankt Zaanstad. (maar niet heus)
Ik ben wel benieuwd of de mensen uit de muziekwijk er blij mee zijn. Ik neem aan dat ze voor een vergunning hebben moeten betalen; of ze waar voorhun geld gekregen hebben.
Ik woon in een huurcomplex met 200 woningen. In de parkeergarage plek voor 80 auto's. Stond niets over in het huurcontract. Op de wachtlijst bij de verhuurder en ik kan geen parkeervergunning aanvragen voor mijn adres om op straat te parkeren bij de gemeente. Ziek van!
Ja, had veel eerder moeten gebeuren.
Wel moet de gemeente zorg dragen voor parkeerplaatsen voor ov-reizigers en werknemers die naar Zaandam komen.
Dat kan best op braakliggende terreinen aan de Aris van Broekweg, het beoogde Ikeaterrein e.a.
En stoppen met wensdenken.
Meer inwoners=meer auto’s.
Meer toeristen=meer auto’s.
Ja we zijn er blij mee net als toen we 32 jaar hier kwamen wonen.
En ja we betalen ervoor maar ja dat is de keer zijde hiervan.
Alles volbouwen zonder parkeer plaats en Bedrijfsbussen en auto’s met buitenlands kenteken weken stil voor de deur van bewoners Murano en Burano werd je niet vrolijk van en overdag nog van Talland college
Ja zeker, heel blij voor € 120,- per jaar, oftewel, teruggerekend, nog geen 50 eurocent per dag en een hoop ergernis minder 😀
Let op de Halo in de hemel op foto 7. Alles zal goed komen in Westerwatering.
ja betalen moeten we maar het hofje is nu weer beachikbaar voor de bewoners.
Deze situatie hebben wij jaren lang op de opera gehad. Gemeente Zaanstad laat je gewoon in je hemd staan. Ja nu betaald parkeren. Eindelijk rust. Wat doet de gemeente NU???? Krijgen een brief binnen dat we 1 vergunning krijgen als je de garage gebruikt. Anders gaan ze je oprit gebruiken als parkeerplek. Ik heb in 1991 bewust een huis gekocht met garage. Wat gebeurt er als ik mijn huis verkoop ? Een huis met garage waar parkeerplek voor staat?? in Ze zijn hier helemaal gek geworden bij de gemeente. Verkopen en verhuren appartementen zonder parkeerplek. ik heb zo'n idee dat ze straks de opera gaan gebruiken als plek voor de appartementen