Eens in de zoveel tijd ontvangen de raadsleden van de gemeente Zaanstad een uitnodiging voor een uitstapje. Zo nodigde de Vervoerregio Amsterdam ze uit voor exclusieve vroege toegang tot een busverbinding. Dat zou gister -10 oktober- om 14.00 uur moeten beginnen. Jammer, maar helaas voor de raadsleden: de rit ging niet door.
Het gaat om een gloednieuwe metrobus die zou gaan rijden tussen station Kogerveld in Zaandam en metrostation Noorderpark in Amsterdam. Een metrobus rijdt, anders dan de naam doet vermoeden, niet onder de grond. Het metro-gedeelte in de naam slaat erop dat de bus op een eigen busbaan rijdt, alleen voor de bus zelf. Daarom zou deze betrouwbaar en snel zijn.
Deze verbinding moest er komen omdat er in dit gebied voor 2050 vijftigduizend nieuwe woningen gepland zijn. Er komt een stedelijk gebied, bestaande uit Zaandam en Amsterdam-Noord, en daar horen ook betere openbaarvervoerverbindingen bij.
Wat nodig is, heet een OV-systeemsprong. Volgens het team dat dit ontwikkelt — HOV ZaanIJ, wat Hoogwaardige Openbaarvervoerverbinding tussen de Zaan en het IJ betekent — is dat nodig om aan de toegenomen vraag tegemoet te komen. OV-systeemsprong is een term die speciaal voor dit project lijkt te zijn uitgevonden. Het betekent iets als: het verhogen van de capaciteit door het systeem van vervoer te veranderen, in plaats van meer ritten.
Exclusief
Eind 2025 wordt er door de gemeenteraad besloten of deze verbinding er zal komen. Om alvast een voorproefje te geven van wat de rit moet gaan worden, nodigde het team de gemeenteraad uit om alvast een proefrit te maken. De rit van Kogerveld naar het Noorderpark zou tweeënhalf uur duren, en er zou gereisd worden ‘met onze eigen bus van EBS, exclusief voor dit programma’.
Helaas krijgt de raad niet het privilege om met deze exclusieve EBS-bus te reizen. Waarom de rit is uitgesteld, is niet bekend, maar de raad zal eind dit jaar — misschien wel zonder het aan den lijve te hebben ondervonden — over de toekomst van de metrobus moeten beslissen.
Door Marijn Kerkhoven op basis van het Werkbezoek van de raad van Zaanstad en bijbehorende bijlages. Foto boven is gemaakt met Adobe Firefly en ChatGPT AI (de redacteur doet nadrukkelijk afstand van het gebruik van deze foto – maar de hoofdredactie heeft daar maling aan)
Ga met de trein naar Amsterdam CS en pak de metro naar Amsterdam Noord? Kost je 20 min? Wat is de meerwaarde van deze lijn?!?!
Het ontlast de toch al drukke trein. En in de bus heb je daardoor een grotere kans op een zitplaats.
Bouw gewoon een normale metro die aansluit op de Noord Zuid lijn op pilaren net als in Rotterdam zuid. Want hoe wil je vrije busbanen creëren in de Zaanstreek?
Waar wil je die pilaren neerzetten dan? Midden op de weg?
Tja, nu hebben de raadsleden zelf kunnen ervaren hoe betrouwbaar EBS is. Sinds EBS het van Connexxion heeft overgenomen hebben heel wat mensen uren staan wachten op de bus die niet kwam opdagen!
Aan de raadsleden die zich hadden aangemeld is het volgen de bericht gestuurd:
"Helaas hebben we maar weinig aanmeldingen ontvangen. Omdat ook de besluitvorming over de HOV ZaanIJ wordt verplaatst naar 26 januari 2026 hebben we besloten het raadsbezoek HOV ZaanIJ te verplaatsen."
Van 8 fracties hadden zich 11 mensen aangemeld.
Aha, dus daar ligt het aan.
De mensen die gaan over de aanbesteding van het OV, gaan dus nooit met de bus. Zelfs niet op uitnodiging. En nee, "het" ritje van Kogerveld naar Noorderpark, duurt geen 2,5 uur mensen. Het ging om " dit" ritje, wat niet doorging omdat er geen animo voor was.
Daar gaat niemand mee als het zo lang duurt.
''De rit van Kogerveld naar het Noorderpark zou tweeënhalf uur duren'' Ik weet niet of dit puur de rit van station Kogerveld naar de bushalte Noorderpark is, maar de huidige rit is volgens 9292ov ongeveer 37 minuten... Dit zou dan een behoorlijke achteruitgang zijn lijkt me