PvdD-raadslid Melchior Mattens viel van zijn stoel toen hij de Raadsinformatiebrief (RIB) over het nieuwe ofi-alternatief voor de Guisweg las (de Guisweg gewoon onder het spoor door). Vooral omdat iedereen dat volgens hem al aan had kunnen zien komen. Het was een besluit met een hoog I-Told-You-So gehalte’: ‘die ADC zal nooit en te nimmer gehaald worden’. En wat heeft het in de tussentijd allemaal gekost vroeg hij zich af.
De ADC-toets is nodig omdat het project teveel stikstof-emissie zal hebben. Dat mag alleen als er geen alternatieven (A) zijn, er Dwingende reden van groot openbaar belang (D) bestaan en dat uitstoot met Compensatie (C) goedgemaakt wordt. Dat laatste ging minstens acht jaar duren en dan moeten er al 50 procent meer treinen rijden over de Zaanlijn. Want daar gaat het allemaal over.
Ook Flip Hoedemaeker (D66) had altijd al gedacht dat die ADC-toets niet gehaald zou worden: ‘wij willen er uitgebreid over praten’. Dus het niet via een Raadsinformatiebrief meegedeeld krijgen. Hij was niet de enige, ook Hans Kuyper (ROSA), Maikel Kat (DZ), Anna de Groot (SP), Hanneke Veurink (CU) en bijvoorbeeld Marianne de Boer (LZ) wilden het als raad zelf bespreken.
Voorkeursalternatief
Een motie om dat formeel te regelen haalde het echter niet. Er moest daarvoor nog wel een geheim overleg over gehouden worden. Gevolg: het onderzoek naar het ofi-alternatief gaat gewoon door (dat noemen we zo omdat ofi – vroeger Olam – daarvoor terrein moet afstaan, anders lukt die onderdoorgang niet).
Maar waarom moet dat onderzocht worden? Daarover ontstond enige verwarring. Uit de RIB is af te leiden dat vooral het niet op tijd regelen van voldoende stikstof-compensatie de oorzaak is, en dat bovendien ofi geneigd zou zijn over medewerking te praten.
Wethouder Slegers zag het wat luchtiger. Het originele voorkeursalternatief voor de Guisweg (een nieuwe onderdoorgang ter hoogte van de A8, afsluiting van op- en afritten in oud-Koog) was volgens hem nog lang niet van tafel. In tegendeel, dat heette niet voor niks voorkeursalternatief, dat had dus de voorkeur – daarover was al een principebesluit door de raad genomen. Maar in het kader van ADC-toets moest ook even gezocht worden naar alternatieven.
Dat suggereerde dat het onderzoek naar het ofi-alternatief maar bijzaak was, waardoor het oorspronkelijk plan weer in beeld zou komen. Maar daar is tijdige stikstof-compensatie dus onmogelijk.

Door Piet Bakker op basis van Raadsvergadering Zaanstad 15 oktober 2025.
Wat krijgt Ofi voor de verkoop ? geld en wat voor toezeggingen? Ben benieuwd waarom er nu tot een mogelijke verkoop/ uitruil is gekozen door Ofi.
Ik ben enorm benieuwd wat alle onderzoeken rondom de overgang Guisweg tot de dag van vandaag gekost heeft. Is daar eigenlijk duidelijkheid over?
Waarom onderzoekt Zaanstad niet (met als druk de wens van de Provincie en Rijk) de verlenging van de Hemtunnel tot voorbij Assendelft. Provincie, Rijk en Zaanstad en NS moeten allemaal meebetalen. Eerder kan er niet meer treinen rijden op de Zaancorridor.
De NS betaald natuurlijk niets mee, het spoor is van Prorail!
haha, meen je dat nou echt,de Hemspoortunnel verlengen tot voorbij Assendelft!
Dat kan natuurlijk van zijn nooit en zijn never niet, de kosten zullen gigantisch zijn als het al technisch haalbaar is.
Het beste is het spoor te laten zakken na station Koog aan de Zaan en dan voorbij de Guisweg weer te laten stijgen.
Spoor kan in een open tunnelbak zodat er wegen overheen gebouwd kunne verhoogd aan te leggen.
Tussen de Hoornse Lijn en de Mallegatsloot kan het spoor verhoogd worden zodat er een extra ontsluiting voor Westerwatering gemaakt kan worden.
Dat is het beste voor luchtfietsers. Ziet u soms een tandradbaan als oplossing? De tunnel onder het noordzeekanaal heeft al een stijgingspercentage van 2,5. Veel te steil, er stond jarenlang een locomotief stand-by in Zaandam om gestrande goederentreinen uit die tunnel te trekken…
NS betaalt niets omdat ProRail eigenaar van het spoor is.
Ik zal het wel nlet meer meemaken dat er een oplossing komt.
Ik ben bang dat je daar wel eens erg gelijk in zult krijgen……
wat een gezever en geknoei wat dat allemaal weer kost en nog geen stap verder eest was station zaandijk verplaatsen en een fly over net zoals hoornselijn dan weer tunnel had allang klaar kunnen zijn