Per 1 november moet de nieuwe grens voor Schiphol ingaan: 478.000 vluchten per jaar. Dat is een fractie hoger dan het aantal vluchten dat in het gebruiksjaar 2025 (november 2024 t/m oktober 2025) is gerealiseerd: 477.058.

Dat nieuwe maximum is lager dan de 500.000 die in 2017, 2018 en 2019 werd gehaald. Luchtvaartmaatschappijen willen overigens wel weer naar 500.000. Dat is de maximale capaciteit van de luchthaven.

Bij de 478.000 vluchten die voor het komende gebruiksjaar zijn ingepland zitten 25.200 nachtcvluchten – dat is iets minder dan het toegestane maximum van 27.000.

478.000

In oktober 2025 werkte Schiphol 42.000 vluchten af. Over de laatste twaalf maanden komt Schiphol dus op ruim 477.000 vluchten uit. Net onder het nieuwe maximum dat per november 2025 ingaat.

Met 403.000 vluchten in de eerste tien maanden van 2025 is Schiphol op weg naar een record. Voor corona werden er bijna 500.000 vluchten per jaar afgewerkt. In de periode 2020 – 2024 lag dat daaronder. In 2024 was het 474.000.

Over het nieuwe maximum lopen overigens nog rechtszaken om die grens te verlagen, en daartegen verzet de luchtvaartindustrie zich dus. Ook is de natuurvergunning van Schiphol door de rechter vernietigd – Schiphol is in beroep gegaan, en de gevolgen zijn daarom onduidelijk.

Zaanstad en Wormerland hebben gepleit voor een volledige nachtsluiting van Schiphol tussen 23.00 en 07.00 uur, omdat nachtelijk vliegverkeer volgens hen extra hinder en slaapverstoring veroorzaakt. Cijfers uit de GGD Gezondheidsmonitor onderbouwen dat, met hoge percentages slaapverstoring in onder meer Krommenie en Assendelft.

Plannen

Het aantal van 478.000 per jaar, met een maximum van 27.000 nachtvluchten zou in 2026 moeten leiden tot 15 procent minder geluidshinder. Tegelijk komen er strengere regels voor lawaaiige vliegtuigen: hogere tarieven, een nachtverbod op de luidste toestellen en stimulering van stillere vlootvernieuwing.

Deze aanpak maakt deel uit van de eerdergenoemde Balanced Approach, een Europese procedure die vereist dat eerst wordt aangetoond dat geluidsreductie niet op andere manieren kan. De Europese Commissie steunt het plan in principe, maar stelde nog enkele vragen – onder meer over privévluchten.

Cijfers 2025

In 2024 verwerkte Schiphol 473.814 vluchten en dat was ruim 7 procent meer dan in 2023. In 2025 mocht Schiphol nog een klein beetje (1 procent) groeien naar 478.000 vluchten (Schiphol en het kabinet noemen dat zelf overigens ‘krimp’ omdat het minder is dan de 500.000 die als maximum voor corona werd aangehouden).

Het doel van het kabinet is 20 procent minder ernstig gehinderden, maar dat was al op de langere baan geschoven (net als het schrappen van de nachtvluchten). De 478.000 van het kabinet zou dus voor 15 procent minder gehinderden moeten zorgen.


Onderstaande grafiek laat het aantal vluchten per maand op Schiphol zien sinds begin 2019 (het laatste pre-coronajaar). Vanaf april 2025 gaat het telkens om meer dan 40.000 vluchten per maand.

In 2017, 2018 en 2019 eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. In de coronajaren 2020 en 2021 lag dat fors lager. In 2022 ging dat weer omhoog. In de eerste tien maanden van 2025 werden ruim 403.000 vluchten afgewerkt.

2025 betreft de periode januari-oktober

Ongeveer 4 procent van de vluchten in de afgelopen jaren waren nachtvluchten (aankomend of vertrekkend tussen 23.00 en 06.00 uur), 2 procent viel in de vroege ochtend (aankomend of vertrekkend tussen 06.00 en 07.00 uur).

De nacht- en vroege ochtendvluchten over 2025 betreffen alleen januari t/m oktober.

Lees ook Ons Schiphol-dossier

Door Piet Bakker. Info van Schiphol (Verkeers- en vervoercijfers), Saense Onderwonenden Schiphol, SchipholWatch, Gebruiksprognose 2026. Foto en grafieken: De Orkaan.