De Coenbrug in de A8 blijft voorlopig buiten gebruik voor hoge scheepvaart. Bij een verkeersongeluk op 30 november raakte een slagboominstallatie beschadigd. Rijkswaterstaat laat weten dat de slagboom door de aanrijding is ontzet, waardoor de brug niet veilig kan worden bediend.
Omdat de slagboom essentieel is voor het veilig openen en sluiten van de brug, is bediening momenteel niet verantwoord. Daardoor is de doorvaart voor schepen die hoger zijn dan de vaste doorvaarthoogte tot nader order gestremd. Schippers kunnen de actuele doorvaarthoogte en informatie over stremmingen vinden op Vaarweginformatie.
Rijkswaterstaat onderzoekt op dit moment de omvang van de schade en hoe lang de herstelwerkzaamheden zullen duren.
De Coenbrug werd de afgelopen maand al niet bediend vanwege werkzaamheden, waaronder het aanbrengen van geluiddempende beplating. Die werkzaamheden zijn afgerond, maar de geplande geluidsmetingen worden uitgesteld totdat de brug weer volledig in gebruik is.
Door Dorine Kat, met informatie van Rijkswaterstaat en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Matthijs Vrolijk (september 2025)
Jammer voor de automobilist dat dit niet in me of juni is gebeurd.
Nu is het december dus het aantal zeilbootjes dat door de brug moet is minimaal.
Ik snap nog steeds niet waarom de brug met name in de spits geopend moet worden voor een onverlaat die zo nodig op dat tijdstip met zijn zeilbootje er door moet.
Ik ben nog steeds voorstander om de bruggen op bepaalde tijdstippen, bijvoorbeeld tussen 07.00 en 10.00 en tussen 15.00 en 19.00 dicht te houden voor de pleziervaart.
Tussen 2021 en 2025 vonden de bestuurders van deze bootjes ook een alternatieve manier om de brug te passeren.
Een hardwerkende aardappelverkoper op de markt moet noodgedwongen stoppen omdat het een elektrische vrachtwagen moet aanschaffen maar moedwillig lange files op de snelweg creeeren daar heeft de gemeente geen moeite mee, dat kan er bij mij niet in.
En als de gemeente gaat zeggen dat het probleem voor Rijkswaterstaat is dan zijn ze noig hypocriet ook want dan sluit je in de spits de Bernhardbrug en de Julianabrug af voor pleziervaart.
Wat een geluk. Kan niet lang genoeg duren. Bizar de kilometers file voor een enkele boot. Bizar dat dit anno 2025 nog bestaat. Stikstofuitstoot van hier tot Tokyo voor een enkel schip.
Heeft zo zijn voordelen.. Geen 5 km file omdat er een zeilbootje doorheen moet om 3 uur s'middags...
bij rijkswaterstaat moet alles lang duren,in het bedrijfsleven reageer je er direct op en draait het in een week.
Intern alle managers met de juiste competenties wegbezuinigd.
alles voor de overheid duurt langer en is ( veel) duurder
Wat zijn we een derde wereld land geworden.