In de nacht van zaterdag op zondag – 14 december – is rond 01.45 uur een voetgangster aangereden op het Zuideinde in Koog aan de Zaan.
Een brommobiel reed vanaf de kant van de Leliestraat richting de Raadhuisstraat. Ter hoogte van De Kogge stak een voetgangster over en werd daarbij geschept. De vrouw belandde op de motorkop en voorruit en viel vervolgens hard op het wegdek.
Politie en een ambulance kwamen naar het ongeval. De voetgangster is met onbekende verwondingen door een ambulance naar het Zaans Medisch Centrum gebracht.
De twee vrouwen die in de brommobiel zaten bleven ongedeerd. De bestuurster is aangehouden op verdenking van rijden onder invloed van alcohol en is overgebracht naar het politiebureau in Zaandijk. Een agent heeft de brommobiel op het terrein van De Kogge geparkeerd. De eigenaresse zal er later zelf voor moeten zorgen dat deze bij een garage komt.
Onder een slideshow met vier foto’s (klik op pijltjes of swipe):
Door Michel Schermer.




dit is een 'motion mirage', een gehandicaptenvoertuig en geen brommobiel.
Er komen veel te veel van die alternatieve karretje,en veel hebben hebben geen inzicht in het drukke verkeer, en geen rijbewijs.
dit is geen brommobiel maar een scootmobiel
Dit is geen brommobiel, maar een gehandicaptenvoertuig.
Als je dan een bericht plaatst, geef dan wel de juiste informatie.
Bij het ongeluk was een Birò betrokken. Dat is in Nederland officieel een brommobiel (categorie L6e) en geen gehandicaptenvoertuig.
Dit is 100% geen Birò...
Zoek het verschil maar eens op...
het afgebeelde voertuig is in de verste verte geen Biro maar wel degelijk een gehandicapten brommobiel .
Ze hebben mij wel eens verteld dat het "Westzaanse Tesla's" zijn. En inderdaad, er rijden er daar heel wat van rond.
Laat me raden, druk met elkaar bezig geweest en met de telefoon in de klauwen......Jah dan heb je geen ogen meer voor het overige verkeer. De trend van vandaag de dag!
Er is een verschil tussen een brommobiel en een gehandicaptenvoertuig. Een gehandicaptenvoertuig is maximaal 1.10 m breed, er is geen rijbewijs voor nodig en je mag er overal mee rijden. Je hoeft er niet invalide voor te zijn. Voor een brommobiel is wel degelijk een (scooter-)rijbewijs benodigd, en je mag er ook niet mee op de stoep. Volgens mij is het voertuig uit het artikel een gehandicaptenvoertuig.
Deze Canta achtige voertuigen (max 1,1m breed) worden nu ook door een hele andere doelgroep gebruikt dan waar deze voortuigen voor zijn gebouwd. Deze voertuigen zijn bijna 4 x zwaarder dan een brommer of scooter en rijden, zonder (brommer)rijbewijs, met 30 tot 45 km per uur over fietspaden en door de fietstunnels. Best gevaarlijk. Hoop dat er snel een regelgeving komt, zodat alleen personen met een beperking hierin mogen rijden.
Net zo hard als de gemiddelde elektrische fiets en fatbike dus waar hebben we het over.
En de voetganger was degene die zomaar overstak terwijl ietsjes verderop een voetganger oversteekplaats is met verkeerslicht.
En dan is er nog eens een verschil tussen de verdenking van rijden onder invloed en daadwerkelijk bewezen onder invloed gereden hebben. gewoon uit je doppen kijken als je oversteekt wil ook nog eens helpen.
Hey Michel, deze keer geen merk en type er bij gezet? Ik moest helemaal zoeken..
Blijkbaar worden dit soort karretjes verkocht als "rijbewijsvrij" en waarmee je "overal" mag rijden (op het fietspad en de stoep) omdat het geclassificeerd is als "gehandicaptenvoertuig".
Had je het idee dat de bestuurder eigenlijk wel gehandicapt was? Of is dit gewoon een leuk karretje om met een glas op voetgangers ondersteboven te rijden?