De Muziekbuurt in Westerwatering (Zaandam) is over op betaald parkeren. En het wordt ingevoerd bij de Oost-Dorsch, in de Boerenjonkerbuurt, bij de Houthavenkade en op het Zaaneiland. Ook voor oud-Koog en oud-Zaandijk bestaan plannen.

Door Zaanstad wordt veel gedroomd over auto’s. Er zouden er steeds minder komen. Mensen die weinig verdienen hebben sowieso geen auto. Als je in de buurt van een trein- of busstation woont, heb je geen auto nodig. Fietsen kan ook prima. En deelauto’s zorgen er ook voor dat mensen geen auto hebben.

De praktijk is anders. Daarvoor zijn twee redenen. Ten eerste neemt het autobezit nog steeds toe. In de laatste jaren was dat voor heel Nederland bijna 2 procent per jaar meer. In Nederland zijn nu 9,2 miljoen personenauto’s en 1,2 miljoen bedrijfsauto’s.

Het CBS rapporteerde op 1 januari 2024 een aantal van 71.763 geregistreerde personenauto’s in Zaanstad. De woningvoorraad was 70.945. Meer personenauto’s dan huizen dus: 101 per 100 woningen. Omdat er ook nog 8.814 bedrijfsauto’s rondrijden, komt dat neer op 112 auto’s per 100 woningen. En daarbij zitten nog geen leaseauto’s (12 procent van het totaal in Nederland) en auto’s met buitenlandse (Poolse, Bulgaarse, Oekraïense) kentekens. Naar schatting zullen er voor elke 100 woningen zo’n 120 à 125 auto’s willen parkeren in Zaanstad.

Weggesleept op Zaaneiland

Een tweede reden is dat er bij vrijwel alles wat er gebouwd wordt minder parkeerplaatsen dan woningen zijn. In sommige gevallen zelfs geen enkele parkeerplaats. Dat laatste geldt ook voor omzettingen (splitsing, bedrijfsruimte naar woningen, kamerverhuur) en veel kleinschalige bouw.

Gouwpark (Jeffrey Koster)

Die twee zaken samen zorgen voor een groeiend parkeerprobleem. Dat parkeerprobleem wordt ‘opgelost’ door betaald parkeren in te voeren en die ‘oplossing’ leidt weer tot parkeerproblemen op andere plekken. Bij de buren van de Muziekbuurt zien ze het waterbedeffect voor hun neus: rondrijdende auto’s en te weinig beschikbare plekken. Die willen ook betaald parkeren. En dan schuift het verder op.

Houthavenkade (Piet Bakker)

De belangrijkste wapenfeiten in 2025 waren de invoering per 1 oktober van betaald parkeren in de Muziekbuurt in Westerwatering en de aankondiging van de invoering bij de Oost-Dorsch in 2026 en in de Boerenjonkerbuurt en Zaaneiland. Bij die laatste twee gebieden zijn eigen regels voor de invoering van betaald parkeren genegeerd. Bij de Boerenjonkerbuurt is er geen meerderheid voor (wat wel moet) en bij het Zaaneiland is de uitslag van de enquête onjuist geïnterpreteerd.

McDonalds (Jeffrey Koster)

Ondertussen lopen de problemen op. Dat gebeurt bij het Gouwpark, in de Dammenbuurt in Westerwatering, bij de Houthavenkade (waar ook betaald parkeren wordt ingevoerd), bij de Behouden Haven, Diederik Sonoyweg, in Koog en Zaandijk bij grote drukte bij de Zaanse Schans, bij het ZMC (waar McDonald’s foutparkeerders laat wegslepen) en bij de Aldi, waar een tarief van € 75 per dag is ingevoerd.

Aldi (Marga Hille)

Grote bouwprojecten in Zaandam (Paltrok, Oostzijderpark, Hembrugterrein, Catharina, Figaro, Mauritsstraat, Westzijde, Behouden Haven) zullen het probleem alleen maar groter maken.

Door Piet Bakker op basis van eerder nieuws op De Orkaan. Foto boven is van Marijn Kerkhoven (Muziekbuurt).