De Orkaan hangt van Zaans-alles en Zaans-niets aan elkaar vast, maar over paaltjes schrijven we veel en graag.

Gelukkig krijgen we de lezers die we verdienen, en sommigen nemen zelfs de moeite te schrijven. Maut Boshart uit Krommenie, om maar iets te noemen…

Geniet van zijn dagelijkse soap in vijf delen…

Paaltjesschimmelsoap deel 3

Het waarom van paaltjes

Paaltjes in de openbare ruimte zijn dwangmiddelen, de gemeente Zaanstad geeft door het plaatsen van paaltjes aan dat je (en dan geldt dat ‘je’ meestal een automobilist) ergens niet langs mag, ergens niet mag staan of ergens niet tegenaan mag rijden. Of ‘je’ dat al of niet van plan was doet niet ter zake, een theoretische mogelijkheid bestaat, dus heeft de gemeente wel zoveel vertrouwen in haar burgers dat hen die mogelijkheid bij voorbaat wordt ontnomen. Paaltjes zijn dus in feite onbezoldigde veldwachters van de gemeente. In sommige gevallen kan dat gemeentelijke gevoel nog wel gehonoreerd worden, er zijn potentieel gevaarlijke situaties, waar paaltjes wel degelijk een functie hebben. Maar in heel veel gevallen moeten we ons afvragen: (a) welke vreselijke gemotoriseerde acties door geplaatste paaltjes wel worden voorkomen, (b) of gewenst gedrag ook niet door andere, minder agressief ogende, inrichtingsmaatregelen zou kunnen worden bereikt, (c) of het gebruikte middel niet erger is dan de veronderstelde kwaal (d) of het geplaatste paaltje echt wel functioneel is.

Het plaatsen van paaltjes in de openbare ruimte is voor de diensten die zich bezighouden met de inrichting van die ruimte een automatisme, dat we wel mogen karakteriseren als gemakzucht. Verwacht je een probleem, zet een paaltje (of een serie paaltjes). Dan ben je gelijk van alle noodzaak tot verder nadenken af. Is er wel sprake van functionaliteit? Zijn er geen andere inrichtingsmiddelen mogelijk? In dat soort vragen hoef je je als gemeente dan niet meer te verdiepen. Zoals in de 19e eeuw Haarlemmerolie een oplossing was voor alle medische kwalen: zo koop je voor nog geen veertig euro een oplossing voor alle geconstateerde, verwachte en mogelijke verkeerskwalen in de wijk.