In februari 2014 kwam De Orkaan online. Aan het eind van dat jaar lieten we voor het eerst het aantal bezoeken meten met Google Analytics: zo’n 10.000 per maand. In 2015 was dat al gestegen tot gemiddeld zo’n 40.000 en in 2017 was het voor het eerst boven de 100.000.

De groei ging door: meer bezoekers die vaker de site bezochten en ook meer pagina’s aanklikken. In 2020 en 2021 was er nog steeds groei, maar wat minder dan in de voorgaande jaren (de Zaanstreek wordt nu eenmaal niet groter).

Maar ook in die jaren, en opnieuw in het eerste kwartaal van 2022 was er groei. We zijn de in de afgelopen maanden meer nieuws gaan plaatsen (zo’n 50 berichten per week) en besteden ook meer aandacht aan 112-nieuws. Dat zorgt allemaal voor groei.

Ook groeiden we omdat meer mensen ons via sociale media volgen of de nieuwsbrief ontvangen. Daarnaast komen meer mensen na een zoekactie op de site, via links op andere sites of ze bezoeken de site direct (bookmarks, favorieten, url intypen).

Boven de cijfers per maand, onder per jaar. Gebruikers zijn eigenlijk ‘apparaten’: wie op smartphone én laptop de site bezoekt, telt twee keer mee; dat cijfer moet dus voorzichtig worden geïnterpreteerd. Ook omdat mensen die cookies verwijderen nadat ze dat gedaan hebben opnieuw als nieuwe gebruiker worden gezien.

Sessies zijn ‘bezoeken’ – één gebruiker kan meerdere bezoeken per maand aan de site brengen. Pageviews zijn het aantal pagina’s dat tijdens die bezoeken is aangeklikt (wie tijdens één bezoek de ‘home’ aanklikt en twee artikelen leest, heeft drie pageviews).

Onder de maandgemiddelden sinds 2014. 2022 gaat over eerste kwartaal. Artikel gaat onder grafiek door.

Facebook (volgers) groeit tot boven de 9.000 aan het eind van april 2022, Twitter tot ruim 5.000 en Instagram tot meer dan 1.500. Het aantal abonnees op ons YouTube-kanaal groeide tot meer dan 1.250 en we hebben 3.500 abonnees op de nieuwsbrief.

Zoekacties zijn goed voor ruim een derde van de bezoeken, 27 procent kwam in 2021 ‘direct’ op de site, Facebook is voor minder dan een kwart van het aantal bezoeken verantwoordelijk. Daarna komen ‘referrals’ (links op andere pagina’s zoals Google News), Twitter en de nieuwsbrief.

Twee derde van de bezoeken is op de smartphone (mobile), dat aandeel groeit nog langzaam, vooral tablet-gebruik neemt af. Bijna een kwart leest De Orkaan op de laptop of pc (desktop).