April drukste maand Schiphol sinds corona

Begin deze maand was het een waar gekkenhuis op Schiphol, met lange rijen wachtenden dankzij de mei-vakantie. Een ’topmaand’? De mei-cijfers zijn nog niet binnen.

De cijfers van april wel. Ook een drukke vakantiemaand. Uit de cijfers blijkt dat die maand de drukste was sinds februari 2020. En dat was de laatste maand voor corona.

In april van 2020 werden er ruim 33.000 vluchten van en naar Schiphol geregistreerd. En ruim twee keer zoveel als in april van 2021 en bijna acht maal zoveel als in april 2020 toen het vliegverkeer vrijwel stil was gevallen. In april 2019 waren er bijna 42.000 vluchten (dus meer dan in de afgelopen maand).

De eerste vier maanden van 2022 zijn aanzienlijk drukker geweest dan de vergelijkbare periodes in 2020 en 2021. Het niveau van 2019 is nog niet bereikt.

In 2019 (en ook in 2018) eindigde Schiphol met 500.000 vluchten, en dat was het maximum dat afgesproken was tot eind 2020. Maar dat jaar was dankzij corona een dieptepunt voor het aantal vliegbewegingen (227.000), in 2021 lag het aantal op 267.000.

Draconische maatregelen

Die 500.000 is het maximum waar Schiphol graag vanaf wil. De luchthaven zou met instemming van het kabinet tot 540.000 vluchten willen doorgroeien, maar dan moeten er wel maatregelen genomen worden om de overlast te beperken. De luchtvaartsector denkt die onder meer te vinden in stillere vliegtuigen en slimmere navigatie, maar of die daadwerkelijk tot minder geluidshinder zullen leiden, is een onderwerp van discussie.

Groei (‘ontwikkelruimte’) is waarschijnlijk onmogelijk op korte termijn. Schiphol heeft een natuurvergunning nodig in verband met de forse stikstof-uitstoot van de luchthaven, en met 500.000 vluchtbewegingen is dat uitgesloten zonder ‘draconische maatregelen’.

Boven het aantal vluchten vanaf het begin van de corona-pandemie: maart 2020 t/m april 2022 (achtergrondfoto: vliegtuigen boven Zaandam).

Onder het aantal vliegbewegingen per maand vanaf 2019.

Deel dit artikel:

6 reacties

  • Er wordt alleen maar gekeken naar meer en hoe omzeilen we de regels mbt geluidsoverlast en vervuiling.
    Er wordt niet in oplossingen gedacht welke andere mogelijkheden er zijn.
    Bijv. Heel Schiphol verplaatsen in zee waar ruimte is voor windturbines en zonnepanelen , scheepvaart,en een treinverbinding eventueel in samenwerking met Engeland.
    Geen overlast meer over bewoond gebied. Of wat minder radicaal, transitvluchten verbannen naar landen waar meer ruimte is en de overlast niet direct voelbaar omdat er over woonkernen geland moet worden.
    Gisteren in Assendelft non stop van 6.45 uur tot 22.00 uur elke 90 seconden een dalend vliegtuig op 700 meter over de huizen heen.
    Wat denk je dat dat met mensen doet.
    Schiphol hoort als toonaangevend bedrijf van Nederland een voorbeeld functie te vervullen. Nu kan ik alleen een zeer beschamende functie vaststellen.

  • Nico Kuilman

    Je ķunt ook de aanvliegroutes bewoners vrij maken dus in het voorbeeld Assendelft tegen de vlakte gooien en de bewoners ergens anders huisvesten waar zij geen last hebben van vliegtuigen. De vrij gekomen ruimte dan gebruiken voor iets anders speelparken recreatie ruimte enz.probleem opgelost.

  • Henk Visser

    Ik ga ervan uit dat de reactie van Nico als satire bedoeld is. Althans, dat hoop ik oprecht. Zo weet ik er ook nog wel een. Vraag Putin of hij wat raketten op Schiphol wil afvuren. Niet nucleair natuurlijk. Probleem ook voor een tijd opgelost.

    Alle gekheid op een landing/startbaan gestapeld, aardig dat de redactie de ondertekening van het omstreden VNO/NCW manifest door burgemeester Hamming niet is vergeten (Groei, ‘ontwikkelruimte’) Het lag in de lijn der verwachting dat de vakantievliegers weer massaal zouden afstormen op de enclave binnen Nederland dat vrijgesteld is van zelfs grondwettelijke rechten. De ongereguleerde groei van de luchtvaart binnen speldenprik groot Holland in de afgelopen decennia is symbolisch voor het globalistisch narcistisch opereren van de rijks overheid. Symbolisch voor de abjecte minachting voor staatsburgers die te lijden hebben onder de luchtvaart terreur. Veel bewoners die zelf niet het besef hebben dat hun leven met wat jaren wordt ingekort door de uitstoot van giftige stoffen door straalmotoren. Zich verwonderlijk afvragen waarom de vensterbanken, de waslijn en de was zo smerig zijn. En de volgende dag naar Schiphol gaan voor hun vlucht naar een paar dagen zon. Of om gewoon te shoppen. Want wie kan een ticket van 35 Euro naar Barcelona weerstaan? Deze onbezonnen landgenoten parasiteren op het belastinggeld van mede Nederlanders.
    Die ze een week later, uitgedost in vol oranje op een feest, weer ontmoeten.

    Leuke vakantie gehad? Ja! En jij? Nou, een dagje naar het strand met de kids. Meer zat er niet in met mijn uitkering. Maar fijn dat ik heb mogen meebetalen aan jouw vakantie naar Spanje. Mijn weekend Egmond aan Zee was nog duurder.

    Het ontwikkelen, produceren en testen van grote vliegtuigen kosten honderden miljoenen. De commerciële luchtvaart is nà de ruimtevaart industrie de meest dure vorm van transport. En toch blijven de ticket prijzen betaalbaar. Terwijl we elke dag meer voor benzine betalen. De belasting die daarop geheven wordt vloeit o.a. door naar Schiphol en de KLM.
    Of het nu uit uw accijnsbelasting aan de pomp, uw verplichte jaarlijkse belasting afdracht, de 21% BTW op levensbehoefdigde consumptie goederen wordt getrokken, in elke schaal betaald u mee aan het immorele systeem dat slachtoffers van de luchtvaart een paar jaar van hun leven kost.
    Een paar jaar minder genieten van spelen met de kleinkinderen.

    Dit is geen satire. Dit is wetenschappelijk gefundeerde realiteit.
    Vliegen is een zwaar gesubsidieerde luxe. Waarbij de ene Nederlander zijn landgenoot overmatig het leven zuur maakt. Die er zelf ongewild aan meebetaald. Meebetaald aan de verkorting van zijn en haar leven,
    Een paar jaar minder vreugde en plezier met de kleinkinderen, spelend in de achtertuin.
    Wat blijft is een familiefoto. Wat grauw door de verbrande kerosine aanslag.

  • hans van rheenen

    Langzaam omdenken …

    Het idee om via de officiële kanalen de overlast ooit te kunnen reduceren door vraagtekens te zetten bij de vlieggewoontes die ooit tussen onze oren is geïmplanteerd, zullen we op een andere manier moeten gaan bestrijden.

    Vergeleken met de jarenlange acties tegen het roken hiermee vergeleken, wèten we, dat dit lange wegen kunnen zijn om te gaan. Misschien is ook hier de betere aanpak, om artsen meer ruimte te geven tot verklaringen dan de politiek, dat het om economische redenen goed is … dat we ziek worden en eerder dood gaan. Dat is toch absurd. Waar zijn we eigenlijk mee bezig:

    1 – het invriezen van de huidige overlast (is dus géén reducering)
    2 – verplaatsen van de geplande vakantievluchten naar een ander deel van het land
    3 – niet accepteren dat enorme subsidies de broek van de KLM hooghoudt
    4 – een enorm gebied door overlast aan leef- en economische waarde ontnomen is
    5 – bestuurders van gemeentes tegen de interesses van hun inwoners ageren
    6 – zèlfs betrokkene burgers gebruik maken van vakantievluchten … !!

    Thema’s: Vliegschaamte? Vliegen wordt a-sociaal? Woonkwaliteit alleen mogelijk door te verhuizen? Export door goederen uit te vliegen? Schipholbanen op de tocht?

    We hebben dringend woonruimte nodig en werknemers … Schiphol is een prima bron.

  • P. Hoogkamer

    Precies .
    Satire? naast deze prachtige Colum een advertentie van een UITVAARTZORG onderneming.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.