Begin deze maand was het een waar gekkenhuis op Schiphol, met lange rijen wachtenden dankzij de mei-vakantie. Een ’topmaand’? De mei-cijfers zijn nog niet binnen.

De cijfers van april wel. Ook een drukke vakantiemaand. Uit de cijfers blijkt dat die maand de drukste was sinds februari 2020. En dat was de laatste maand voor corona.

In april van 2020 werden er ruim 33.000 vluchten van en naar Schiphol geregistreerd. En ruim twee keer zoveel als in april van 2021 en bijna acht maal zoveel als in april 2020 toen het vliegverkeer vrijwel stil was gevallen. In april 2019 waren er bijna 42.000 vluchten (dus meer dan in de afgelopen maand).

De eerste vier maanden van 2022 zijn aanzienlijk drukker geweest dan de vergelijkbare periodes in 2020 en 2021. Het niveau van 2019 is nog niet bereikt.

In 2019 (en ook in 2018) eindigde Schiphol met 500.000 vluchten, en dat was het maximum dat afgesproken was tot eind 2020. Maar dat jaar was dankzij corona een dieptepunt voor het aantal vliegbewegingen (227.000), in 2021 lag het aantal op 267.000.

Draconische maatregelen

Die 500.000 is het maximum waar Schiphol graag vanaf wil. De luchthaven zou met instemming van het kabinet tot 540.000 vluchten willen doorgroeien, maar dan moeten er wel maatregelen genomen worden om de overlast te beperken. De luchtvaartsector denkt die onder meer te vinden in stillere vliegtuigen en slimmere navigatie, maar of die daadwerkelijk tot minder geluidshinder zullen leiden, is een onderwerp van discussie.

Groei (‘ontwikkelruimte’) is waarschijnlijk onmogelijk op korte termijn. Schiphol heeft een natuurvergunning nodig in verband met de forse stikstof-uitstoot van de luchthaven, en met 500.000 vluchtbewegingen is dat uitgesloten zonder ‘draconische maatregelen’.

Boven het aantal vluchten vanaf het begin van de corona-pandemie: maart 2020 t/m april 2022 (achtergrondfoto: vliegtuigen boven Zaandam).

Onder het aantal vliegbewegingen per maand vanaf 2019.