‘Ach, het zal wel even wennen zijn dat je hier maar 30 kilometer mag rijden.’ Bedacht ik zondag vergoelijkend toen ik op de Weverstraat werd ingehaald door een automobilist die zijn claxon gebruikte om uiting te geven aan zijn ergernis over mijn slakkengang. Even later stonden we achter elkaar op groen licht te wachten bij de Provincialeweg.
Hij blijkt niet de enige uitzondering op de (verkeers)regel.
In Krommenie is de 30-kilometer-zone uitgebreid met de Iepenstraat, Weverstraat, Badhuislaan en Padlaan. Op de Eikenlaan mocht je al niet harder dan 30 rijden. Uit een niet-representatieve maar wel veelzeggende steekproef van Rob Karst blijkt dat veel automobilisten, maar ook bestuurders van scooters en motorfietsen, een loopje nemen met de nieuwe maximumsnelheid.
‘Vorige week heb ik een half uurtje op de Weverstraat staan kijken. Het is echt ongelooflijk: 1 op de 10 auto’s rijdt rustig. De rest scheurt over de Weverstraat. Tot wel 80 kilometer per uur. De borden met 30 kilometer per uur hebben geen zin als er niet wordt gehandhaafd.’
Moeite
Ook de gemeente lijkt moeite te hebben met de nieuwe situatie. Want als je over de Heiligeweg, Zonnelaan, Snuiverstraat of een van de andere zijstraten naar de Weverstraat rijdt staat er voor de kruising een bord dat het einde van de 30 kilometerzone aangeeft. Dat is onjuiste informatie want als je links- of rechtsom de Weverstraat inslaat, mag je daar niet harder dan 30 rijden. Kijk maar naar het bord dat meteen om de hoek geplaatst is. De Weverstraat en de Iepenstraat maken dan toch deel uit van de wijk waar 30 kilometer geldt?


Aan het einde van de Snuiverstraat houdt volgens dit bord de 30 -kilomerzone op. Meteen om hoek op de Weverstraat is de maximum snelheid 30 kilometer
Door Jaan de Jong. Bron: eigen waarneming, Rob Karst; foto’s Rob Karst. Foto boven Josefien Gigengack.
Waanzinnige regelgeving. Waarom nu en niet 50 jaar geleden ?
Wie verzint toch al die idioterie ?
Omdat ik zojuist fietsend over de Assendelftse Dorpsstraat meermaals bijna van mijn fiets ge(re)sneden ben door dwazen in dikke bakken, zou ik willen voorstellen dat wij wat 30 km borden overnemen van onze buurgemeente.
Waar blijft het zebrapad trouwens in de Noord? De scholen beginnen weer!
Wanneer men de noodzaak van een maatregel niet inziet zal deze moeilijk nageleefd worden.
Overregulering werkt uiteindelijk averechts, zeker als je op je klompen kunt aanvoelen dat de gebruikte argumentatie voor maatregelen niets anders zijn dan marketing graden zonder werkelijke onderbouwing.
Wat de 30km invoering in Krommenie betreft kijk dan bijvoorbeeld naar de noordervaartdijk, dit is geen woongebied, heeft een apart fietspad en is voorzien van snelheidsbeperkende drempels en daar ga je ook nog iedere 50 meter 30km borden plaatsen? Gaat het om verkeersveiligheid of is gehoorzaamheid het doel? Gelukkig zijn er velen die graag geleid en gestuurd worden in elk aspect van hun leven ;p
Helemaal gelijk Jules je slaat de spijker op z'n kop, ze verzinnen weer een regel op een regel om de meute weer in het gareel te laten lopen. Tendens van de laatste jaren de meerderheid dient zich te conformeren aan de altijd zo zielige minderheid.
Ruimtevaartlaan is samen met de zilverschoonlaan ook een 30km weg geworden, moet eerlijk bekennen dan ik er wel een paar dagen aan moest wennen. en er hangt een overdaad aan 30 borden :) maar ook hier zijn de in en uitritten nog met begin 30 zone en einde 30 zone borden gemarkeerd.
Wat ik heb begrepen is het wel een beslissing van de gemeente Waanstad geweest die al enkele jaren geleden is gemaakt, maar waar er geen actie op is ondernomen. Nu heeft een 3e partij de borden opgehangen overeenkomstig met het zaanstad beleid. vandaar ook dat de begin / einde 30 zone borden niet zijn verwijderd.
Zones waarin bijzondere maatregelen gelden zijn ondingen en m.i. volkomen ongeschikt als ze niet heel klein zijn of al aan hun grenzen toegang uitsluiten zoals bij milieuzones. Wie weet of onthoudt in wat voor zone of zones men zich bevindt als die een groot deel van een plaats overlappen?
Bij de invoering van een plaatselijke maatregel die afwijkt van de wettelijke regelingen moet je de betrokkenen ook een kans geven zich eraan te houden en dat houdt herhaling in.
Reacties hier scheren alle automobilisten over één kam en gebruiken kinderachtige betitelingen als "koekblikkers". Ik verlies dan direct veel van mijn interesse in wat zo iemand te melden heeft.
Een overmaat aan beperkingen wekt bij mij veel irritatie op en dat is niet goed voor mijn gedrag.
Willen mensen, bij hun roep om verkeersremmende maatregelen als verkeersdrempels, ook nog even stilstaan bij de aanrijtijden van hulpdiensten? Ook zou het fijn zijn als gemeenten zich bij de aanleg houden aan de wettelijke normen, zodat ik mijn auto niet total loss rij als ik sneller dan stapvoets ga. Graag ook duidelijk(er) markeren. De Oostelijke Eilanden in Amsterdam bijvoorbeeld bevatten twee werkelijk moorddadige drempels.
War een brave reacties allemaal. Ben ik nou de enige die 30 km erg betuttelend vind!? Als ik in Amsterdam kom erger ik mij kapot aan deze regel. En nu ook in de Zaanstreek...
En nog erger, de fatbikes schieten je voorbij met 45 - 50 km/u.
Misschien denken ze per persoon 30 km. In de Westzijde is het ook 30 km, denk maar niet dat iemand zich daar aan houd. Sommigen presteren het om in te halen bij het zebrapad bij Dirk v.d. Broek.
Een lang citaat uit het factsheet van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, het belangrijkste adviesorgaan van de overheid op dit gebied:
“Een 30km/uur-gebied (..) ligt meestal binnen de bebouwde kom en bestaat uit aaneengesloten erftoegangswegen met een snelheidslimiet van 30 km/uur. De gebieden hebben een verblijfsfunctie waar langzaam en gemotoriseerd verkeer mengen. Om die reden moet de snelheid laag zijn (maximaal 30 km/uur). Door bijvoorbeeld infrastructurele maatregelen op zowel wegvakken als op kruispunten (denk aan drempels, plateaus en wegversmallingen), is een dergelijke lage snelheid te realiseren. In de praktijk zijn veel gebieden sober ingericht, soms alleen met een ‘Zone 30’-bord, soms met alleen snelheidsremmende maatregelen op 'gevaarlijke' locaties, bijvoorbeeld op kruispunten.
Een goed ingericht 30km/uur-gebied heeft, in vergelijking met 50km/uur-wegen, een positief effect op de verkeersveiligheid. Bij een maximum snelheid van 30 km/uur is de kans op een dodelijk ongeval erg klein. Toch vallen er in deze gebieden nog relatief veel slachtoffers, ongeveer 6% van het totaal aantal verkeersdoden. Hierbij gaat het vooral om fietsers en ouderen. Dit komt vermoedelijk omdat het gemotoriseerde verkeer er vaak (veel) sneller rijdt dan de limiet. Maatregelen om 30km/uur-gebieden en -wegen veiliger te krijgen, zullen zich daarom vooral moeten richten op het terugdringen van de rijsnelheid, bijvoorbeeld door de gebieden goed en dus minder ‘sober’ in te richten, de 30-limiet geloofwaardiger te maken en, waar dan nog nodig, door de inzet van verkeerstoezicht.”
In Zaanstad worden slechts borden opgehangen, maar wordt geen enkele snelheidsbeperkende maatregel getroffen. Sterker nog: de onlangs opgeleverde Jupiterstraat in Krommenie is voorzien van een prachtige laag glimmend asfalt. Omdat de fiets- en voetpaden hier ook nog ’s vrij liggen is er niemand die de (pas later opgehangen) borden 30 serieus neemt. De Neptunuslaan is ook opnieuw bestraat en ook daar geen enkele snelheidsbeperkende maatregel maar wel plotseling borden 30 Omdat er niet langs de straat geparkeerd wordt, is ook hier geen enkele motivatie om de snelheid te beperken.
Tja... als het mooi geasfalteerd is kunnen automobilisten geen 30 rijden want weg is niet onhandig genoeg ingericht om je te dwingen. Maar tegelijkertijd klagen mensen dat er geen 30 wegen gemaakt moeten worden omdat de drempels en verkeersremmende maatregelen de hulpdiensten in de weg zitten. Het is ook nooit goed (tenzij je overal 140 mag en voetgangers en fietsers maar uit de weg moeten blijven)
Gaat nooit werken, heel lang geleden heb ik samen met iemand ( weet echt niet meer wie ) zelf gemaakte 30 km borden opgehangen in Krommenie. Dit heeft toen met foto in de Krommenieer gestaan. Dit was was wel meer dan 40 jaar geleden. Dus toen werkte het niet en net als de vreselijke drempels gaat het ook nogmaals nooit werken. Mensen blijven mensen en hebben bijna allemaal haast .
Ik snap er geen hout van, waarom kunnen ze niet gewoon overal in Zaanstad in één klap 30 km per uur invoeren, met uitzondering van enkele doorgaande wegen? In Amsterdam hebben ze dit ook gedaan en is het niet een lappendeken zoals het nu aan het worden is in Zaanstad.
Het puntenrijbewijs in Duitsland is zeer effectief. Afhankelijk van leeftijd ben je vanaf 3 overtredingen je rijbewijs of bromfiets certificaat voor langere tijd kwijt.
Een goede maatregel die effect sorteert omdat in Duitsland veel gehandhaafd wordt waardoor de pakkans groter is.
Dat moet in Zaanstad toch ook mogelijk zijn!
Nee, want in dit land is het een verdienmodel voor het Rijk. ITT in Duitsland waar de lokale overheid dit doet, wel volgens regels maar de boete verdwijnt in de Kreis of Gemeinde kas bij overtredingen buiten de Autobahn. Pas als in dit land de boete van de BOA in de gemeentekas vloeit is er pas zicht op handhaving door de gemeente. Want nu maakt de Gemeente kosten en het Rijk loopt met revenuen binnen.
Dat verklaart wel een en ander. Zaanstad zou binnen de kortste keren geen financiële zorgen hebben als er gehandhaafd werd met passende boetes.
Ook Oostzaan zou binnen enkele maanden de begroting voor de eerstkomende jaren weel op peil hebben. Maar beperkingen invoeren zonder controle is gewoon lachwekkend vrijwel niemand houdt zich eraan.
ik kan Gerrit zijn voorbeeld goed voorstellen. is er een rapport die deze max snelheid op die wegen onderbouwd? is het een verbetering voor de samenleving?
https://swov.nl/nl/factsheet/30kmuur-gebieden hier staat uitgebreide achtergrondinformatie. "Negatief effect op de doorstroming, reistijd en bereikbaarheid" en een "positief effect op de verkeersveiligheid [...] ook op de leefbaarheid".
Het gaat altijd om een zogenaamd "verblijfsgebied". Daar hoef je dus niet hard te rijden want je bent al bijna op je bestemming (of al bijna weer weg, kan ook).
Deze misschien:
"Helsinki geeft Amsterdam gelijk: met 30-kilometerwegen krijgt Finse hoofdstad het aantal verkeersdoden naar nul"
https://www.volkskrant.nl/buitenland/helsinki-geeft-amsterdam-gelijk-met-30-kilometerwegen-krijgt-finse-hoofdstad-het-aantal-verkeersdoden-naar-nul~b89b4813/
Bedankt voor uw link. Helaas heb ik geen abonnement op De Volkskrant en dus kan dit artikel niet lezen. Dit artikel zit namelijk achter een paywall.
Wij waren twee weken geleden nog in Finland, ook in Helsinki. Sowieso is vorstschade aan de weg daar vaak al een snelheidsbeperkende maatregel. In het centrum van Helsinki liggen bovendien ook op veel plekken kinderkopjes. Belangrijkste verschil tussen Nederland enerzijds en Finland (of eigenlijk: Finland, Zweden en Noorwegen) is echter de verkeersmentaliteit. Er is daar veel minder haast in het verkeer. Mensen wachten al bij een voorrangskruising als ze je op twee-, driehonderd meter aan zien komen. Ook blijven ze rustig kilometers achter je camper hangen, ook al rijdt je 80 waar 100 is toegestaan.
Het is gewoon het gebrek aan handhaving. In deze vinden de koekblikkers dat al die geboden niet voor hun gelden. En of er nu 30,50,70 of 100 km/h staat de Nederlander scheurt gewoon voorbij.
Het is toch verbazingwekkend dat als je in Duitsland komt men een weg als de Wandelweg gewoon 30 laat aangeven. En de weggebruiker houdt zich er ook aan.
Daar zijn de boetes vergeleken bij ons een schijntje maar of er nu wel of niet een flitser staat men houdt zich eraan. Wel de stok achter de deur dat bij teveel fotootjes je een aantekening krijgt in je rijbewijs en bij teveel raak je hem kwijt
Afgelopen Zaterdag reed ik met de auto op Padlaan richting vaartbrug, snelheid 30 km.
Algauw werd mijn linker buitenspiegel er bijna afgereden door inhalende scooter.
20 seconden later, werd ik rechts ingehaald door elektrische fiets ,
Vlak voor de brug door nog een, gelukkig moest daarna ik links af.
De auto s hopen zich nu op door de 30 km maatregel en kunnen zich niet meer losrijden, met een iets hogere snelheid.
Handhaving? Zijn we in Nederland niet meer in staat om zelf na te denken over waarom je een maximumsnelheid hebt, waarom het niet handig is om een telefoon vast te houden tijdens het rijden, waarom er een rood stoplicht is, enzovoort? En dat er pas aan wordt gehouden als er een agent met doorgeladen vuurwapen naast je staat?
Borden zijn juist het teken dat men het niet op prijs stelt als verkeersdeelnemers zelf nadenken, want dan kun je op een andere uitkomst komen.
30 km/u is op sommige wegen snel zat en soms rij ik daar langzamer. Op andere wegen is het soms tenenkrommend.
Verder zou ik het als wandelaar, fietser en automobilist op prijs stellen als wat grofstoffelijker reaguurders zich zouden omthouden van kwalificaties als "koekblikkers" en die dan voor het gemak ook nog op één hoop gooien.
Ik woon zelf Heiligeweg tov de BieB dit is ook 30 KM zone maar ook hier komen ze voorbij scheuren erg hard soms ,wel eens handhaving verzoek ingediend via de Gemeente helaas niets, de weg namelijk niet ingericht als 30 KM alleen borden. ook er een gesloten verklaring voor vrachtwagens en bussen ook deze negeren dit gemeente Zaanstad is goed met plaatsen borden maar handhaven ho maar
Is het nou zo moeilijk om het zone bord 30 en de gewone aanduiding 30 uit elkaar te houden? wat de borden gemeenschappelijk hebben is dat in beide gevallen er maximaal 30 gereden mag worden, maar over het plaatsen van dergelijke bebording, zijn de regels verschillend. dus zoals gesteld op de foto is het einde 30 km zone om vervolgens te beginnen aan een nieuwe aanduiding 30 km, deze zal na elke zijstraat herhaalt moeten worden, dat hoeft niet in een zone gebied!
De Eikenlaan is ingericht als 30 km gebied. Met alleen een bord 30km ben je er niet. Het gaat om de inrichting die het rijgedrag beïnvloedt.