‘Ach, het zal wel even wennen zijn dat je hier maar 30 kilometer mag rijden.’ Bedacht ik zondag vergoelijkend toen ik op de Weverstraat werd ingehaald door een automobilist die zijn claxon gebruikte om uiting te geven aan zijn ergernis over mijn slakkengang. Even later stonden we achter elkaar op groen licht te wachten bij de Provincialeweg.
Hij blijkt niet de enige uitzondering op de (verkeers)regel.
In Krommenie is de 30-kilometer-zone uitgebreid met de Iepenstraat, Weverstraat, Badhuislaan en Padlaan. Op de Eikenlaan mocht je al niet harder dan 30 rijden. Uit een niet-representatieve maar wel veelzeggende steekproef van Rob Karst blijkt dat veel automobilisten, maar ook bestuurders van scooters en motorfietsen, een loopje nemen met de nieuwe maximumsnelheid.
‘Vorige week heb ik een half uurtje op de Weverstraat staan kijken. Het is echt ongelooflijk: 1 op de 10 auto’s rijdt rustig. De rest scheurt over de Weverstraat. Tot wel 80 kilometer per uur. De borden met 30 kilometer per uur hebben geen zin als er niet wordt gehandhaafd.’
Moeite
Ook de gemeente lijkt moeite te hebben met de nieuwe situatie. Want als je over de Heiligeweg, Zonnelaan, Snuiverstraat of een van de andere zijstraten naar de Weverstraat rijdt staat er voor de kruising een bord dat het einde van de 30 kilometerzone aangeeft. Dat is onjuiste informatie want als je links- of rechtsom de Weverstraat inslaat, mag je daar niet harder dan 30 rijden. Kijk maar naar het bord dat meteen om de hoek geplaatst is. De Weverstraat en de Iepenstraat maken dan toch deel uit van de wijk waar 30 kilometer geldt?


Aan het einde van de Snuiverstraat houdt volgens dit bord de 30 -kilomerzone op. Meteen om hoek op de Weverstraat is de maximum snelheid 30 kilometer
Door Jaan de Jong. Bron: eigen waarneming, Rob Karst; foto’s Rob Karst. Foto boven Josefien Gigengack.
De Eikenlaan is ingericht als 30 km gebied. Met alleen een bord 30km ben je er niet. Het gaat om de inrichting die het rijgedrag beïnvloedt.