Corine de Vries, hoofdredacteur van het Noordhollands Dagblad en Kelly van Hal, chef Zaanstreek Waterland vinden dat in het beleidsplan van De Orkaan onjuiste beweringen worden gedaan over het NHD.

Hieronder de reactie van Orkaan-redacteur Piet Bakker

Beste Corine, beste Kelly,

Dank dat jullie het beleidsplan van De Orkaan hebben gelezen. Dat is mooi. Minder mooi is dat jullie er dingen in lezen waar jullie het niet mee eens zijn. Maar dat is jullie goed recht.

Met name storen jullie je aan onze analyse van het Zaanse medialandschap. Wij schrijven dat het verschraalt, volgens jullie is dat niet het geval: “Het medialandschap verschraalt niet, maar wordt juist versterkt.”

Daar zijn we het dus niet met elkaar eens. De afgelopen Jaren is bijvoorbeeld het aantal huis-aan-huisbladen van vier naar één gegaan, twee kranten hebben we allang niet meer en online-initiatieven zoals Dichtbij en Vandaag zijn gesneuveld. Dat noemen wij verschraling.

Jullie vallen vooral over wat we over Dagblad Zaanstreek schrijven:

“Dagblad Zaanstreek is redactioneel samengevoegd met editie Waterland, online is het al één merk en in de Zaanse printeditie duikt steeds meer niet-Zaans nieuws op. Wij verwachten in de komende jaren een beëindiging van de dagelijkse printeditie.”

Dat klopt niet volgens jullie. De redacties van Zaanstreek en Waterland zouden alleen ‘nauw samenwerken’. De regio-katerns zouden nog steeds bestaan. Maar wij schrijven ook helemaal niet dat die regio-katerns niet meer bestaan, we schrijven dat de redacties zijn samengevoegd (die zitten samen in Zaandam) en dat er online nog maar één editie is. En in die editie staat veel niet-Zaans nieuws. Boven dit artikel een afbeelding van de editie Zaanstreek Waterland (onderaan een grotere versie). Online is Zaanstreek Waterland echt één editie.

“In de Zaanse printeditie duikt steeds meer niet-Zaans nieuws op”. Dat is correct volgens jullie, “maar het gaat niet ten koste van het Zaanse nieuws”. De vraag is natuurlijk wat de toegevoegde waarde is voor de Zaankanter om nieuws over de Sinterklaasoptocht in Edam, de Dickensmarkt in De Rijp en weggehaalde bankjes in een Purmerends plantsoen te krijgen. “Dat is geen verschraling maar een versterking” schrijven jullie. Wij vinden dat niet, het is opvullen van de krant met nieuws dat niet uit de regio komt.

Wij schreven ook dat een kwart van de journalisten (45) is ontslagen in 2017, dat ging volgens jullie uiteindelijk om 25 journalisten die weg moesten. Dat klopt, onze fout, excuses. De plannen om edities samen te voegen, bleven overeind.

Wij verwachten dat de dagelijkse bezorging van de krant z’n langste tijd heeft gehad. Dat baseren we op de dalende print-oplage en de toenemende bezorgproblemen. Alle kranten hebben een plan klaarliggen om over te stappen op een papieren krant in het weekend en online toegang door de week. De printoplage van het Noordhollands Dagblad is tussen 2000 en 2017 met 40 procent gedaald van 152.000 naar 92.000. Sinds 2017 maken de kranten geen cijfers meer bekend over de oplage, maar als het gemiddelde verlies van de laatste jaren zich door heeft gezet, zit het NHD nu rond de 80.000 in print (dat zijn dus alle edities samen, de oplage in de Zaanstreek is niet bekend). Dat de digitale oplage stijgt, ontkennen we niet. Maar daar schreven we niet over. Hoe hoog die digitale oplage is, weten we niet.

Volgens ons is het duidelijk dat als de papieren oplage blijft dalen, je niet eeuwig kan blijven drukken en bezorgen. Dat is op een gegeven moment niet meer rendabel. En als de papieren oplage daalt en de digitale oplage stijgt is dat ook een heel logische stap. Maar wij zouden veel liever een Zaanse digitale editie zien in plaats van Zaanstreek Waterland.

Onze en jullie analyse van het Zaanse medialandschap verschilt, wij zijn daar niet zo optimistisch over – jullie zijn gezegend met een ‘opgeruimde natuur’. Wij ook, maar we zien wel minder titels en minder journalisten. Dat noemen wij verschraling.

Piet Bakker