Vanavond – donderdag 21 maart – wordt in het Zaanstad Beraad gesproken over de parkeerproblematiek in Westerwatering. Hoewel het bij wethouder Gerard Slegers naar eigen zeggen niet schort aan de wil om het betaald parkeren zo spoedig mogelijk in te voeren, zijn er wat praktische problemen.

Een deel van inwoners van Westerwatering maakt zich zorgen over de parkeerdruk in hun buurt. Het aantal woningen in de buurt neemt toe. Hoewel nieuwe complexen veelal wel een inpandige parkeergarage hebben en er ook ook een mobiliteitshub in de buurt is (station Zaandam, deelauto’s, oplaadpunt voor elektrische fietsen) zijn er zorgen over de parkeerdruk ná oplevering. In veel straten zijn de bewoners om: liever betaald parkeren dan lang rondrijden op zoek naar een gratis plekje. Het betaald parkeren breidt zich dan ook uit als een olievlek. In 2020 werd in een deel van de buurt al betaald parkeren ingevoerd, en dit jaar zou opnieuw een deel parkeermeters krijgen.

Zaanse Helden

De meest recente problemen worden in de buurt van de Zaanse Helden verwacht. Dat complex wordt dit jaar en in 2025 opgeleverd, en samen met de ernaast gelegen complexen Murano, Burona en Spoorstrip zorgt het voor toenemende parkeerdruk. Maar het zal nog even duren voordat betaald parkeren een feit is schrijft wethouder Slegers aan de buurtbewoners, hij gaat z’n uiterste best doen “om alles voor het einde van dit jaar gerealiseerd te hebben.” Slegers: “We willen zoveel mogelijk overlast door de nieuwbouw van Zaanse Helden proberen te voorkomen” belooft hij ook, maar hoe dat zal gebeuren wordt niet uitgelegd.

Het invoeren van het betaald parkeren wordt door ‘praktische problemen’ bemoeilijkt. Er moet namelijk software aangeschaft worden om te kunnen handhaven en de website om een vergunning aan te vragen kan het ook allemaal niet aan. En het ‘bestellen van parkeerautomaten’ duurt ook nog eens 6 maanden (bestellen dus – niet leveren).

Bewoners hebben er geen boodschap aan: “Deze doorlooptijden waren te voorzien, wanneer de gemeente Zaanstad voortvarend te werk was gegaan had invoering voor de oplevering van de Zaanse Helden plaats kunnen vinden. Het is geen natuurverschijnsel wat ons overkomt maar een te plannen gevolg van de nieuwbouw.” Zij vermoeden andere redenen voor het lange uitstel. Zo zou invoering van betaald parkeren een groot probleem opleveren voor de vele bedrijfsvoertuigen en zou het de verhuurbaarheid van de Zaanse Helden negatief kunnen beïnvloeden.

Dat lijkt op een soort complot, maar de timing van Zaanstad zou daar aanleiding toe kunnen geven. Begin 2022 wordt een draagvlakenquête toegezegd. In april 2023 is de meting klaar maar het duurt tot december 2023 voordat dat een besluit over wordt gepubliceerd. Eind februari schrijft Slegers dat het tot eind 2024 kan duren voordat ingevoerd wordt. Erg urgent klinkt het allemaal niet. VVD (Casper Davelaar) en PvdA (Geert Rijken) stellen daar vragen over: waarom kan het niet in mei 2024 en hoe gaat Zaanstad tussentijds de problemen oplossen.

De vergadering begint om 19.00.

De plannen: Betaald parkeren rukt op in Westerwatering en bij Westzanerdijk.

Door Jan Groot (ook foto van Zaanse Helden) en Piet Bakker. Bronnen: brief Slegers aan bewoners, vragen VVD/PvdA en brief bewoners aan Zaanstad.