Betere doorstroming bij Leliestraat

We schreven over de plannen, het werk en de omleidingen bij de Leliestraat in Koog a/d Zaan. En nu dus ook over de afloop.

De Provincialeweg is daar 50 km geworden, de doorstroming is verbeterd door een extra uitvoegstrook en het opheffen van een invoegstrook en de fietsoversteek is ruimer geworden.

Sinds 21 juni was dit kruispunt vanwege werkzaamheden afgesloten. Bert Versteeg nam de situatie op:

  • Extra opstelstrook voor verkeer dat uit Zaandam komt en de Leliestraat in wil.
  • Bestrating Parallelweg is vernieuwd vanaf de brug over de Mallegatsloot tot de Leliestraat.
  • De kruising is opnieuw geasfalteerd.
  • Er zijn nieuwe verkeerslichten geplaatst.
  • Verkeer vanaf de Parallelweg moet iets eerder invoegen om op de Provincialeweg te komen (en zonder stoplicht).
  • Fietsers die vanaf het fietspad bij het station willen oversteken hebben een ruimere opstelplaats gekregen (parkeerplek opgeheven) en ook fietsers die vanaf de Parallelweg / Leliestraat komen hebben nu de ruimte om voorrang aan andere fietsers te verlenen.
  • Vanaf de brug over de Mallegatsloot tot iets voorbij de kruising is de maximum snelheid verlaagd van 70 naar 50 km/u.
Foto: Bert Versteeg (ook boven)
Foto: De Orkaan
Deel dit artikel:

5 reacties op Betere doorstroming bij Leliestraat

  1. Jaap Meeuwsen schreef:

    Is zonder meer verbeterd Bert.

    Toch zijn er nog wel wat – puntjes.

    “Verkeer vanaf de Parallelweg moet iets invoegen om op de Provincialeweg te komen (en zonder stoplicht)” : = geen verbetering door het ontbreken van verkeerslicht. Wordt bij drukte ertussen wringen.

    Afslaand verkeer vanaf Zaandam > Leliestraat heeft nu eindelijk niet meer gelijktijdig groen met kruisend fietsverkeer parallelweg. Grootste verbetering mijns inziens.

    De ruimte bij de zuidelijke fietsoversteekplaats is duidelijk verbeterd.
    Het probleem van te weinig opstelruimte is nu verplaatst naar de noordelijke fietsoversteekplaats vanaf het station. Deze is nu ook tweerichting geworden, daar sta je nu aan de stationskant met een paar fietsers al gauw half op het fietspad. Blijft link net in die slinger.

    En ja, die 50 km, zal men zich eraan houden zonder roodlicht / snelheids camera’s ?
    Ik verwacht het niet maar beter zo dan niets.

    Opgeknapt is het in ieder geval wel.

    • Bruce Latham schreef:

      Vooral vind ik het apart dat de 50 zone weer eindigt na de stoplichten, terwijl een post honderd meter verderop je weer terug naar 50 moet afremmen. Nu is het optrekken en remm geblazen, of houdt de een zich er wel aan een de ander niet met grote snelheidsverschillen ten gevolg.

  2. G.de Rooij schreef:

    Het zal in één keer goed zijn. Géén stoplicht meer voor het verkeer vanaf de parallelweg, vragen om ongelukken. Zo dom.

  3. M.G. Kok schreef:

    Geen stoplicht voor verkeer vanaf parallelweg, hoe verzin je het vraagt om ongelukken, levens gevaarlijk

  4. Daan Durf schreef:

    De aangebrachte verbeteringen geven een beter overzicht. Alleen het bord met 50 km en de extra hobbel in de weg vallen niet echt op als je er voor het eerst tegenkomt.
    Vooral de hobbel die in het weggedeelte zit als je vanuit Zaandam richting Wormerveer gaat. De hobbel bevindt zich boven op de heuvel en is slecht zichtbaar. Nu wordt er nog voor gewaarschuwd met een bord zo’n 10 meter ervoor, maar als deze weg is zal zijn, zullen ongetwijfeld vele verrast worden.
    Beter was om deze hobbel eerder aan te brengen of het bord met een waarschuwing niet 10 meter maar 50 meter daarvoor te plaatsen.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *