Een jaar geleden (juni 2024) kocht Zaanstad de voormalige bloemenkiosk op de Burcht in Zaandam voor € 178.500. Als er ooit nog een keer gebouwd wordt op de Burcht is dit stukje alvast van de gemeente.
In de tussentijd zou het aangeboden worden via Makelpunt, een dienst van Zaanstad om ruimtes voor een korte tijd te verhuren.
Het lijkt er nu op dat de gemeente zelf een (tijdelijke) bestemming heeft gevonden. Zaanstad laat na vragen van De Orkaan weten dat ‘de locatie wordt ingezet om de leefomgeving te versterken en sociale dynamiek in het gebied te stimuleren’.
‘Door bewonersinitiatieven en sociale activiteiten te faciliteren, willen we de leefbaarheid verbeteren en het gebied aantrekkelijker maken, ook richting toekomstige ontwikkelingen.’
Daarnaast zal de bloemenkiosk ook het toneel worden van de participatiebijeenkomsten van Zaandam Centrum Oost.
Zaanstad heeft inmiddels een boodschap achter het raam geplakt waarop meer staat te lezen over de nieuwe tijdelijke functie:

Door Piet Bakker en Di-Lan Sun. Bronnen (afgezien van langsfietsen): Makelpunt Zaanstad, informatie van de gemeente Zaanstad en het eerdere artikel op De Orkaan. Foto: De Orkaan.
Al 25 jaar fiets ik hier langs en denk ik iedere keer: wat een lelijk ding. Net als dat horecagebouwtje tegenover het oude postkantoor en ook het pannenkoekenrestaurant. Weg ermee en laat de schoonheid van de ruimte en architectuur zien.
Zo zou de Burcht in zijn geheel een plein met bomen en een podium zoals bij oude bios moeten worden. Met een ondergrondse garage voor het Zaantheater en andere bezoekers. Allure, dat is wat we missen.
Het burchtplein als groene long een park bovenop de parkeergarage, lijkt mij super. Voorbeelden te over in steden en dorpen . En sloop met voorrang de houten rommel langs de kade bij sluis .
Ik hoop dat het dit keer gaat lukken na de negatieve ervaring uit het verleden, om de bewoners in Zaandam meer te kunnen activeren.
Het klopt, dat het Centrum erg veel aandacht krijgt maar een sprong over De Zaan naar Centrum-Oost tot nu toe niet gelukt is. (Peperstraat, Zuiddijk, Klauwershoek, De Burcht en de loskade).
De minimale aankonding op een A-3-plakaat is helaas géén voorbeeld van gespreksmakende reclame.
Ach, hoe oprecht is de interesse in de mening van de inwoners? Je kunt het ook zien als een methode om het draagvlak voor de eigen plannen te vergroten door mensen te incorporeren, beïnvloeden en medeverantwoordelijk te maken. Zou niet de eerste keer zijn. Mijn vertrouwen is weg.
Maak er een praathuis van, net zoiets als op de Dijk in Volendam, best gezellig even inlopen en de wereld van de dag te bespreken. Dan heeft het ook nog een sociale funktie.
Of zoals in Saendelft ,, het sociale winkeltje.
Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt.
Tijdelijk een bloemenkiosk:
Om de leefomgeving te versterken en sociale dynamiek in het gebied te stimuleren.
Maak er een buurthuis van, dan heeft het een sociale functie
Dat is de taal van het moderne management
Participatie bijeenkomst.
Een hoogleraar heeft ooit gezegd dat het nieuwe management geen idee heeft wat er in de maatschappij leeft en er ook niet in geïnteresseerd is.
Dat is een heel vervelende ontwikkeling.
Daarmee wordt het burger initiatief al bijvoorbaat in de kiem gesmoord.
Ik hoop dat deze ruimte het tegendeel gaat bewerkstelligen
"Participatiebijeenkomsten"?
In een voormalig bloemenwinkeltje?
Zijn we weer in het geitenwollensokken tijdperk beland?
Ik zou zeggen, meteen platgooien voordat het aan vandalisme ten prooi valt.
Eens.