Het is alweer de tiende keer dat Blues aan de Zaan de Zaanstreek laat swingen – een echte jubileumeditie dus. Dit jaar vindt het festival plaats op 21 en 22 november, met grote namen als Kaz Hawkins, Krissy Matthews & the Women of the Blues en het internationale collectief Soul Picnic.
Net als bij andere evenementen heeft De Orkaan onderzoek gedaan naar de subsidieaanvraag voor dit festival. En we kunnen je alvast verklappen: hoewel de gemeente fors bijdraagt en de begroting op papier keurig sluitend lijkt, is er opmerkelijk veel zwartgelakt en op vragen hierover blijft het tot nu toe een radiostilte vanuit Blues aan de Zaan zelf.
Programma
Dit jaar stelt Zaanstad bijna vier ton beschikbaar in subsidies voor elf lokale evenementen, waarvan Blues aan de Zaan er één is. Lees hier welke andere evenementen subsidie ontvangen. De meeste evenementen krijgen subsidie voor dit jaar; alleen drie festivals hebben een meerjarenregeling. Blues aan de Zaan hoort daar niet bij. Het festival ontvangt voor de organisatie een subsidie van € 43.690.
Op het festival staan grote namen uit de Europese blues- en soulwereld, zoals Kaz Hawkins, Krissy Matthews & the Women of the Blues en het internationale collectief Soul Picnic. Tickets kosten € 26 per dag of € 40 voor een passe-partout.
Jong lokaal talent krijgt ook een plek: onder leiding van de gitaargrootheid en tevens Zaankanter Ruben Hoeke wordt een band gevormd met muzikanten tot 25 jaar, die het festival mag openen. Daarvoor kun je je nog aanmelden mits je wel een beetje kunt spelen of zingen natuurlijk.
Naast optredens in de North Sea Venue en De Flux zijn er ook jamsessies, een vinylmarkt en kun je meer leren over muziek. Dat gebeurt onder meer via gratis clinics en samenwerkingen met Zaanse muziekscholen.
Begroting
De totale begroting voor Blues aan de Zaan komt uit op € 99.890. De gemeente legt € 43.690 bij – net onder de 50 procent die volgens de subsidieregels het maximum is. De rest wordt opgebracht via kaartverkoop, merchandise en andere subsidies. De begroting is daarmee in evenwicht: de inkomsten dekken precies de geplande uitgaven, waardoor er op papier geen tekort of overschot is.
Wat opvalt: de organisatiekosten zijn met € 5.000 aan de lage kant. Dat is zo’n 5 procent van het totaal, en daarmee blijven de organisatoren behoorlijk bescheiden. Ook de uitgaven aan marketing en communicatie, ruim € 10.000, oftewel iets meer dan 10 procent, zijn beperkt.
Ter vergelijking: bij de Zaanse Museumnacht ging € 25.000 naar organisatie en marketingmanagement, goed voor 31 procent van het totale budget. Bij Blues aan de Zaan gaat het grootste deel van het geld (meer dan 80 procent) direct naar het programma: artiesten, techniek, podia, productie en het talententraject voor jonge muzikanten. Kortom: het meeste Zaanse gemeenschapsgeld zie je terug op het podium.
Zwartlakken
Toch valt er ook iets op aan de begroting. Alle bedragen bij de posten voor programmering zijn zwartgelakt. Je ziet nog wel wat erin staat, zoals zaalhuur, artiesten en techniek, maar niet wat die onderdelen precies kosten. Ook waar de € 16.000 aan ‘overige subsidies’ vandaan komt is zwartgelakt.
Met een beetje rekenen kom je uit op zo’n € 81.000 aan totale kosten voor het programma, maar hoe dat precies is verdeeld, is onduidelijk. Blues aan de Zaan is, samen met Jazz in de Winkel, het enige van de elf gesubsidieerde evenementen dat zulke grote delen van de begroting zwart lakt. En dat maakt het lastig om te controleren hoe het gemeenschapsgeld wordt besteed.

(Geen) reactie
In deze serie leggen we altijd vragen over de subsidieaanvraag en het programma voor aan de organisaties zelf. Tot nu toe kregen we van alle festivals netjes antwoord – soms kort en bondig, soms uitgebreid met bijlagen en toelichting. Bij Blues aan de Zaan ging dat anders.
We vroegen onder meer of het programma nog volledig is zoals bij de subsidieaanvraag, of er wijzigingen zijn in data, locaties of artiesten, en of het klopt dat het festival zich alleen in De Flux en de North Sea Venue afspeelt. Ook wilden we weten wie besloot om delen van de begroting zwart te lakken, waarom alle bedragen voor programmering zijn afgeschermd, hoe de post van zo’n € 81.000 voor programmering precies is opgebouwd, en waar de € 16.000 aan overige subsidies vandaan komt. Tot slot legden we de vraag voor of het, gezien het om gemeenschapsgeld gaat, wel verdedigbaar is dat zulke delen van de begroting niet inzichtelijk zijn.
Toen daar geen reactie op kwam, volgde er nog een reminder. Maar tot nu toe blijft het stil. Geen bluesmuziek, maar radiostilte dus.
*Lees ook:
- Vier ton subsidie voor 11 ‘Zaanse’ evenementen
- Zaanse Museumnacht: evenement met veel ‘losse schroeven’
- Zaanse Museumnacht: onzeker programma, begroting met gaten
- Slag om de Zaan wacht op vergunning
- PinksterZaan: streep door Pinksterdrie in Bullekerk
*ZaanPride is een van de elf gesubsidieerde evenementen. Haltpop zijn we vergeten; dat festival is inmiddels voorbij en nemen we dus niet meer mee. Ook journalisten bij De Orkaan maken wel eens foutjes.
Door Nick Boeske, met informatie van Verdeling evenementenbudget 2025, begrotingen, de subsidieaanvraag en eerder nieuws op De Orkaan. De foto is een screenshot van de website van Blues aan de Zaan.
Beste mensen, voordat er mogelijk twijfels zijn over wat ik met Blues a/d Zaan te maken heb: het was 10 jaar geleden mijn initiatief. Zonder subsidie, zonder wat dan ook. Ik speel er alleen, voor de muziek en zit ook NIET in de Stichting omdat ik daar domweg geen tijd voor heb. Edoch; Een Stichting kan mijn inziens niet transparant genoeg zijn! Dat wilde ik even kwijt.