De Zaanse gemeenteraad is klaar met de parkeergelegenheid van campers bij het NS-station  Koog aan de Zaan. Einde camperoverlast zou je dan verwachten, maar dat gaat in dit geval niet op.

Door een hiaat in de motorrijtuigenbelasting is een afgeleide variant van de camper, de buscamper aan een stille maar stevige opmars bezig, ook in Zaanstad. Logge, vaak oude en stevig vervuilende bestelbussen worden gebruikt als dagelijks vervoermiddel of staan doodleuk maanden op dezelfde plek, dit alles met een reguliere parkeervergunning die voor deze voertuigen eigenlijk niet verstrekt zou mogen worden.

Het hiaat is dat een oude bestelbus ‘fiscaal’ mag worden aangepast tot camper; het volstaat iets te monteren wat op ’n bed en keukenblokje lijkt. Deze inspanning wordt beloond met een korting op de wegenbelasting van 75%; het uitgangspunt voor deze korting is dat er met een camper maar een paar weken per jaar gereden zou worden, waarvoor maar een kwart van de normaal berekende belasting betaald hoeft te worden. Meer prikkel hebben de meeste van deze buscamper -types niet nodig en dit soort goedkope bussen worden zo als aantrekkelijk alternatief voor het dagelijks vervoer gebruikt. Het hele jaar rond een fiscale meevaller van jewelste dankzij gebruik van een maas in de wetgeving.

Een grote bestelbus op plekken voor normale personenauto’s maakt dat het parkeren voor anderen moeilijker wordt. Op sommige plekken kan dit zelfs voor serieuze problemen zorgen. Voor de luchtkwaliteit doet dit soort, vaak oude diesels, ook niet veel goed en het invullen van de nu actuele parkeernorm wordt met dit soort kolossen al helemaal een onmogelijke opgave.

Gehandhaafd wordt hier niet op, terwijl de APV hier onder 5.6 erg duidelijk over is.

Artikel 5:6 Kampeermiddelen e.d.

Eerste lid, onder a: deze bepaling richt zich tegen het langer dan nodig plaatsen of hebben van voertuigen die voor recreatie e.d. worden gebruikt. Hieronder vallen in ieder geval: caravans, campers, kampeerwagens, aanhangwagens, magazijnwagens, keetwagens e.d. op de weg.

Er is dus blijkbaar een ongeschreven regel de APV soms maar eens niet toe te passen, laat staan hierop te handhaven. En dat is raar, een rood stoplicht geldt wel voor iedereen.

Auteur bekend bij redactie