Gisteren is de bouwer begonnen met het vol laten lopen van De Crommenije. Dat is een standaardprocedure waarmee getest wordt of het zwembad waterdicht is. Vandaag omstreeks 16:00 wordt verwacht dat het bad tot de rand gevuld is.

De gemeente Zaanstad wil deze gelegenheid aangrijpen om Krommenieërs kennis te laten maken met het nieuwe bad. Met een ludieke insteek: het is ook mogelijk om even een duik in het fonkelnieuwe 50 meterbad te nemen. Jeroen Olthof zal daarbij het voortouw nemen.

Olthof vindt het “enorm balen” dat het niet gelukt is het met bad.

“Ik voelde al nattigheid toen de bouwer contact zocht over de vertraging, Maar aan de andere kant heb ik daar ook wel begrip voor. Het was natuurlijk een enorm strenge winter, en toen het ging dooien bleek de grond weer drassig. Ja, dat verwacht je niet in de Zaanstreek.”

Open in 2017 gaat dus niet lukken, maar de aangeslagen wethouder vindt de openstelling voor één dag wel een “leuk gebaar naar de mensen toe”. Wie schuld aan de hele zaak heeft, vindt hij niet meer relevant: “we gaan geen spijkers op laag water zoeken”.

De problemen waren al een tijd bekend maar de afdeling communicatie is nog dagen bezig geweest om de boodschap in een persbericht te verpakken. Een ‘meesterwerkje’ aldus een geraadpleegde deskundige:

“In vaktermen: een drol verpakken in een glimmend papiertje en serveren als een bonbon. Niet beginnen over de niet gelukte opening maar met ‘Crommenije in één keer open in 2018’ het bericht positief framen. En dan doorpakken: ‘zorgvuldige afweging‘, ‘weinig meerwaarde voor zwemmers‘, ‘een pareltje’, ‘het zwemplezier niet ten goede komen’, ‘bomen kappen’. Als je het bericht leest dan denk je: ‘Pfff… Daar komen we goed weg! Blij dat het zwembad niet open gaat!’”

Dat de afdeling communicatie op haar taken berekend is, staat als een paal boven water:

“Ze zijn goed! Dat bleek al bij de budgetoverschrijding van 25% van het Cultuurcluster! Dat werd aangekondigd als ‘Cultuurgebouw maakt stadshart helemaal af’’ en ‘Het college van B&W kiest voor een hoogwaardig cultuurgebouw in het stadshart van Zaanstad.’ En gewoon die overschrijding een ‘aanvullend budget’ noemen. Vakwerk!”

Dat de media deze lezing niet allemaal overnamen, wordt door de communicatie-experts wel als een steek onder water gevoeld.