Na een middagje handhaven in de Czaar Peterstraat in Zaandam in september vorig jaar is er geen handhaver meer gesignaleerd bij de bij de ‘fietssluis’ in de Russische Buurt.

Zaanstad zegde toe handhaving via ‘prikacties’ te herhalen maar volgens bewoners is daar in de afgelopen vier maanden niets van te merken geweest.

Zowel in een bewonersbrief als in antwoorden op vragen van DZ-steunfractielid Henk Terol wordt handhaving aangekondigd. Bewoners ondervinden overlast van (bezorg)brommers- en scooters in de straat. De bewonersbrief:

“In september hebben handhavers van gemeente Zaanstad een dagdeel bekeuringen uitgedeeld. Toegezegd is dat dit met prikacties herhaald zal worden.”

Volgens bewoonster Kitty Awondatu is handhaving een ‘wassen neus’. Bovendien zou volgens haar worden onderzocht of een doorgaande fietsroute wel mocht op een woonerf.

Overlast

Zaanstad erkent in een notitie van 4 november 2020 de toename van overlast, vooral vanwege afsluitingen in de buurt (Dam, Czarinastraat), de toename maaltijdbezorging (nog eens extra door corona) en het autoluw maken van de binnenstad.

Afsluiten van de Czaar Peterstraat voor doorgaand fiets- en bromverkeer is geen optie, het is een ‘logische’ route, vooral op marktdagen als de Rozengracht niet toegankelijk is. Volgens Zaanstad ligt de Czaar Peterstraat:

“in een vrijwel rechte lijn tussen de Wilhelminabrug en het stationsgebied. Dat was tot 2016, vóór de herinrichting ook het geval. De nieuwe inrichting in 2017 is daar zo veel mogelijk op afgestemd.”

Volgens Zaanstad is de Czaar Peterstraat op marktdagen altijd een oost-westverbinding geweest voor langzaam verkeer. Tot de herinrichting was echter in het midden van de straat een plantsoen. Het was geen doorgaande route.

Woonerf

Op marktdagen toch een fiets/brom-route op de Rozengracht inrichten is onmogelijk volgens de gemeente. De politie is zelfs voor een doorgaande route voor brommers via de Czaar Peterstraat, de Fietsersbond wil geen obstakels in de fietsroute. Snorfietsen en elektrische fietsen zijn wel toegestaan.

Zaanstad vindt dat de inrichting met de smalle slinger bij het Rustenburg, de ‘sluis’ midden in de straat en obstakels bij de Czarinastraat verkeer ontmoedigt en de snelheid naar beneden tempert.

Bewoners denken daar anders over, zij willen dat Zaanstad handhavend optreedt en er voor zorgt dat de straat een woonerf blijft (dus max 15 km per uur).

Maaltijdbezorgdiensten

Zaanstad vindt dat bewoners moeten zich neerleggen bij fietsers maar ook met brommers door de straat, de Czaar Peterstraat is een logische route is en dat blijft voorlopig ook zo. Gebruik door fietsers en snorfietsers (en ook brommers) zal niet volledig te voorkomen zijn.

Zaanstad verwacht niet dat de overlast zal afnemen: het inwonertal groeit en er zijn komende jaren bouwactiviteiten in de wijk. De gemeente wil wel ‘hinderlijk rijgedrag’ van bromfietsers en afhaalbezorgdiensten terugdringen. Zaanstad denkt o.a. aan “nummering van box achter op brommer, zodat overlast gemeld kan worden.” De bewonersbrief:

“het college van burgemeester en wethouders stuurt een brief aan maaltijdbezorgdiensten. Hierin wijst de gemeente op het verbod voor scooters en bromfietsen.”

Om de relatie met de buurt te verbeteren gaat de gemeente maar liefst twee ‘onafhankelijke bureaus’ inschakelen om de verkeerssituatie in de Czaar Peeterstraat in Zaandam en de communicatie met de bewoners te onderzoeken en evalueren. Zaanstad gaat op 3 februari digitaal met bewoners in overleg over het verkeersonderzoek, de maatregelen en de communicatie met de bewoners.

Een extra verkeersonderzoek wordt gedaan door Goudappel Coffeng waarbij maatregelen tegen de overlast van brommers en e-bikes worden onderzocht.

September 2020