De lelijkste rotonde van de Zaanstreek

We doen ons best je te voorzien van positief nieuws en daarbij tonen we je nu en dan prachtige rotondes in de streek.

Het bericht dat Buurtschap Nauerna op haar Facebookpagina plaatste, deed dan ook een klein beetje pijn:

‘Beste Provincie Noord-Holland, vorige maand is de bossage op de rotonde van de N246 en de Zaandammerweg in Assendelft met een klepelmaaier omgetoverd van een groene oase tot een dorre woestenij.

Hebben jullie plannen om dit binnenkort weer om te toveren van de momenteel lelijkste rotonde van noord-Holland naar de mooiste rotonde van de provincie?’

Gelukkig eindigde het bericht met een hele fijne handreiking: 

‘In het naastgelegen buurtschap Nauerna hebben we al succesvol een bloemenproject uitgevoerd, dus als jullie wat hulp zouden willen gebruiken, dan houden we ons aanbevolen om er wat unieks van te maken.’ 

Als wij De Provincie waren, dan namen we het aanbod met beide handen aan! 

Foto: Buurtschap Nauerna
Deel dit artikel:

18 reacties

  • Sonja puhl

    Wat goed dat de Provincie de bossages op de rotonde heeft gekortwiekt. Daar heeft de Fietsersbond om gevraagd. De zichtlijnen zijn hierdoor verbetert. Goed voor de verkeersveiligheid.

    • Dré Prijs

      Heeft de Fietsersbond ook gevraagd om de voorrangsregels ter plekke aan te passen? Fietsers hebben op deze rotonde geen voorrang. Het verkeer raast dus gewoon door. Fietsers voorrang geven op deze/een rotonde verbetert de verkeersveiligheid beduidend, blijkt uit empirisch onderzoek. Waarschijnlijk was zo’n maatregel nog effectiever dan het aanpakken van de begroeiing. 🙂

      • Rob Wolvers

        Over rotondes raak je niet snel uitgesproken, met of zonder fietsvoorziening, fietsers wel of niet in de voorrang.
        En voor elke standpunt lijkt inmiddels wel een onderbouwing te vinden.

        Persoonlijk heb ik het liefst een rotonde zónder fietsvoorziening, omdat je dan als fietser gewoon mee gaat in de verkeersstroom: minder conflictpunten en betere zichtbaarheid. Alleen is de toepasbaarheid van zo’n rotonde beperkt tot één rijbaan en minder geschikt voor 8/88 fietsers.
        Goed zicht is altijd van belang: als je verkeer vooraf kan zien aankomen kun je er ook op anticiperen.

        V.w.b. de voorrang geldt dat afslaand verkeer doorgaand verkeer voor moet laten gaan. Als je die regel toepast zouden fietsers inderdaad op alle rotondes voorrang moeten hebben. Veel wegbeheerders waren daar niet voor te porren (o.a. i.v.m. doorstroming automobilisten …). Binnen CROW/Fietsberaad is daarom lang geleden de afspraak gemaakt dat op rotondes binnen de bebouwde kom fietsers voorrang houden, maar dat buiten de bebouwde kom automobilisten voorrang krijgen. Merk op dat lang niet alle wegbeheerders zich aan die afspraak houden omdat ook op veel rotondes binnen de kom fietsers voorrang moeten geven …

        Deze rotonde ligt buiten de bebouwde kom, dus de voorrang zal hier niet snel worden aangepast.

        • Meest belachelijke rotonde situatie is de rotonde op de Leeghwaterweg Zaandam ter hoogte van de Zaanse Schans. Daar heeft autoverkeer van en naar de Zaanse Schans, iets wat niet meer is dan een veredelde uitrit, voorrang op de fietsers. Dit terwijl het terwijl het 10 meter van de bebouwde kom ligt. Het blauwe bord “Zaanstad” 20 meter naar het oosten verplaatsen en de fietsers hebben voorrang, iets wat ze sowieso al moeten hebben op een uitrit.

        • Dick Wools

          Je hebt gelijk dat dit op dit moment de regeling is. Inmiddels is bij de meeste automobilisten, die ook vaak zelf fietser zijn, de regel ingeslopen dat ze fietsers voorrang geven op de rotonde. Ik krijg vaker galant voorrang bij provincie rotondes, dan niet, ongeacht de daadwerkelijke voorrangsregeling. . Ik ben er voorstander van dat dit gewoon een landelijke regel wordt, dat is dan voor iedereen duidelijk. Laat de minister het RVV 1990 maar aanpassen naar één voorrangsregeling voor fietsers op rotondes.
          Met name rotondes die zeer dicht bij een bebouwde kom liggen, zoals de Leeghwaterweg bij de Zaanse Schans en die bij Westzaan bij de Watertoren zijn rotondes waar geen snelheid in zit en daar krijgen fietsers snel voorrang. Trouwens rotondes horen zodanig ontworpen te zijn dat geen doorzicht over de rotonde is.

    • Fietsers moeten/kunnen stoppen voor de haaientanden. Dan de verkeerssituatie overzien en dan verder. Het is niet de bedoeling dat fietsers, in hun eigen belang, full speed de rotonde te passeren.

      Maar de rotonde is met grof geweld gesnoeid, het resultaat is een chaos.

  • Martcel Wijkstra

    Helaas is de (landelijke) richtlijn dat fietsers geen voorrang hebben op rotondes buiten de bebouwde kom (erbinnen wél). Daarom pleit de Fietsersbond er bijvoorbeeld voor om de rotonde bij de parkeerplaats van de Zaanse Schans binnen de kom te trekken (bordjes een paar meter te verplaatsen).

  • Los van dit alles is het natuurlijk *de* buurtschap.

  • l. Boonstra

    Je kunt het nu al merken, er wordt weer harder gereden want je kunt zien of er iets aankomt of dat je kunt blijven planken.

  • piet Zwikker

    De rotonde is nu veel overzichtelijker. De eerste blaadjes groen zijn alweer te zien en met een paar buitjes deze week is het zo weer groen.

  • Sjeng Cheng

    Jammer dat we afdwalen… Er wordt nu in een kringetje om heen gedraaid. Het onderwerp betrof toch de niet meer fraai uitziende rotonde?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *