Op 5 februari 2014 verscheen het eerste bericht op het Orkaan Tumbler-blog, een stukje over het braakliggende Zweed-terrein.

De bedoeling was om elke dag een foto met een kort onderschrift te plaatsen. Dat lukte bijna, in februari waren het er 16, maar in aanloop van de verkiezingen werd dat makkelijk gehaald.

Naast politiek werd er veel over verkeer, bouwen en cultuur geschreven. 112 (brand, misdaad en ongelukken) en sportverslagen doen we niet vaak bij De Orkaan. We hebben natuurlijk wel een Wietkaart en brengen nieuws over nieuwe sportcomplexen, van AZ t/m KZ.

Ondertussen was er ook een Twitter account en een Facebook pagina. Twitter groeide in het afgelopen jaar tot 1130 volgers, bij Facebook staat de teller nu op 465. Die volgers en bezoekers zorgen voor 300 à 800 unieke bezoekers per dag – goed voor 600 a 1300 dagelijkse bezoeken. In januari 2015 waren er 25.000 unieke pagina-weergaven.

Verhalen over de markthal in Zaanstad, problemen op het ROC, de herbouw van halte Hembrug, het nieuwe AZ-complex, de winkels boven de Provincialeweg, schaatsen aan de Hemkade, filmhuis-plannen en Solaroad doen het bijvoorbeeld bijzonder goed. Totaal zijn er 860 nieuwsberichten op De Orkaan verschenen.

Eind september ging De Orkaan over op een echte WordPress-site met een nieuws-design en reactie-mogelijkheid, er kwamen Pinterest-pagina’s (de gedroomde Zaanstreek, Zaanse Affiches), een concertagenda, vaste rubrieken (Glazen Bol, Vrienden te koop…), medewerkers en tipgevers, een Youtube-kanaal, een Instagram-pagina, een dagelijks weerbericht, opiniebijdragen en live-verslaggeving van de gemeenteraad.

Kortom: het is volledig uit de hand gelopen. Maar desondanks gaan we gewoon nog een jaartje door….