Orkaan-Opinie: Zaandammer Mark Damman wil graag dat het Rozenhof omgetoverd wordt tot een bruisende food-markt. Vanavond presenteert hij het plan bij de Rabobank Zaanstreek, waar Zaanse ideeën die een algemeen maatschappelijk belang dienen, duurzaam en innovatief zijn, kans maken op een subsidie van €40.000. Eerder schreef hij erover op Dichtbij. De Rozenhof dreigt te verpieteren, De Orkaan publiceerde eerder over andere ideeën en plannen.

Wie Mark wil horen, kan dat doen bij Zaanradio.

Screen Shot 2014-11-05 at 15.41.09

De Rubriek Orkaan-opinie bevat bijdragen van lezers van De Orkaan.

===

Screen Shot 2014-11-03 at 13.06.42Er is steeds meer behoefde aan kleinschaligere winkelruimtes door de verandering in het koopgedrag. Beleving wordt steeds belangrijker en in tegenstelling tot alle andere producten die steeds meer online gekocht worden wil men versproducten het liefst zien, ruiken en voelen voordat het gekocht wordt. Daarnaast zie je een steeds grotere bewustwording bij de mensen dat vers en onbehandeld eten beter is en dat gezond koken niet moeilijk en tijdrovend hoeft te zijn.

Een beleving creëren

Een overdekte versmarkt zal bijdragen aan het food imago van de stad. Met de open en levendige omgeving, waar je zintuigen worden geprikkeld en verleid, creëer je een beleving en extra aanbod in het centrum. Dit draagt bij aan de aantrekkingskracht van de stad. Je moet als je voorbij loopt aangetrokken worden door de levendigheid van de marktkramen en het publiek en nieuwsgierig worden naar wat er om de hoek gebeurt. Een bruisend Rozenhof is belangrijk voor het succesvol maken van het centrum. Het is goed voor de toeristische aantrekkingskracht vanuit Amsterdam, maar belangrijker voor de aantrekkingskracht van het centrum vanuit de regio boven het kanaal.

Een aanbod dat past bij iedere portemonnee en smaak

Van huis uit is de Zaankanter prijsbewust. Het is daarom van toegevoegde waarde voor deze groep dat de markt ook staat voor een toegankelijk aanbod van producten. Binnen de doelstelling van de gemeente en winkeliers om ook de hoger opgeleiden aan de streek te binden past tevens dit concept. Deze doelgroep vindt vers eten belangrijk. Investeert graag in goede producten voor een gezonde levensstijl en ziet koken en lekker eten met vrienden en familie als leuke bezigheid.

De markthal moet daarom ook een plek zijn waar, als je wat zoekt op het gebied van etenswaren, je het daar kan vinden of bestellen. Dus ook producten van andere landen en culturen.

Ruimte voor specialisten en proeven

De Markthal moet ruimte bieden aan een grote verscheidenheid specialisten. Winkels die nu het centrum zouden mijden kunnen door de gezamenlijke kracht van de Markthal verleidt kunnen worden om een succesvolle marktstand te openen. Deze bundeling biedt de consument de mogelijkheid om op 1e plaats te kunnen shoppen. Dit is voor de consument de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Zie de opkomst van de supermarkt. Door kleine specialisten samen te brengen staan ze samen sterk. Ook moeten er diverse plekjes zijn waar je direct kan eten wat je koopt. Het gevoel van een foodfestival moet je ook hebben in de markthal. Een plek waar je tot een uur of 9 ’s avonds kan shoppen en dagverse maaltijden kan halen of direct opeten.

Zaanse food historie en innovatie

Binnen de markthal kun je aandacht geven aan de food historie van de Zaanstreek, zodat het een extra toeristische werking heeft. Zo kun je de volgende combinaties kunnen maken:

  • Bij de Bakker een display met producten van Verkade plaatsen met daarbij een beschrijving
    van de relatie met de streek.
  • Het zelfde geldt voor De snoepwinkel met een display van Klene drop,
  • Een notenbar met een display van Duijvis met borrelnootjes,
  • Een snack en broodjes corner met een snackmuur met producten van Royaan en de sausen
    van Van Wijngaarden. Daarnaast vers belegde broodjes met producten van de markt.
  • De slager of traiteur met de Hansel salades en sausen
  • De groenteboer met een display met groenten sausen van Honig
  • De kaasboer met een display van Schipper Rookkaas
  • Een multiculturele winkel met de producten van Maza of rijst van Lassie
  • En bedrijven zoals Ruig Wild en Gevogelte zou ook een plaats moeten krijgen op de markt

Deze product en historie display is interessant om twee redenen. Ze verkopen hun producten via de standhouder en ze creëren een stuk zichtbaarheid en merkbeleving voor hun product. Hiervoor kan hun een bijdrage gevraagd worden om zo met deze inkomsten de m2 prijs te drukken of extra reclame en promotie te maken. Voor de Vomar en Albert Heijn is de Markthal een goede aanvulling, omdat de bezoeker bij de supermarkt ook zijn non-food boodschappen kan halen. Verder zal de parkeergarage extra klanten trekken, want men zal de dagelijkse boodschappen graag snel kwijt willen in de auto.

Pop-up store en winkelinnovatie

De Markthal kan een plek zijn waar nieuwe producten worden getest of gelanceerd in een pop-up store. Denk hierbij aan de Ola ijssalon en de weber BBQ-shop in de zomer en een Snert salon en Oliebollen kraam in de winter. Zodat je door middel van vernieuwing een extra dimensie toevoegt aan de beleving.

Verleid online specialisten tot een fysieke winkel. Een succesvol voorbeeld hiervan is By the grape, Een wijnwebshop die de winkels als proeflokalen inricht en de mogelijkheid biedt om de wijnen vervolgens te bestellen en thuis te laten bezorgen. Op dezelfde wijze is Oil & vinegar bezig zich aan het ontwikkelen. Sfeer, verlichting en muziek/geluiden spelen hierbij een belangrijke rol.

Internetwinkels met collectieve ipad Marktstand

Speciaal voor internetwinkels is het mogelijk om een 4 tot 16 m2 te huren op een gezamenlijke marktstand. Op deze stand kunnen ze via grote schermen hun producten uit de webshop presenteren en verkopen. Een marktstand bevat +/- 8 leveranciers. Deze 8 leveranciers betalen 1 service medewerker die opgeleid wordt in het productaanbod en bezoekers helpt met het bestellen via de webshop. Iedere shop op de marktstand kan zijn eigen uitstraling hebben en ook producten presenteren. Deze aanpak maakt het toegankelijker om ook voor kleinere webshops aanwezig te zijn Albert Heijn, mag gezien zijn historische binding met de streek, niet ontbreken. In overleg zouden we kunnen kijken of zij op het vlak van winkelinnovatie willen bijdragen.

Kookstudio

De ruimte rechts als je binnenkomt vanaf de Dam leent zicht uitermate goed voor het ontwikkelen van een kookstudio. Deze kookstudio kan worden gehuurd voor Kookworkshops en productdemonstraties, maar ook beschikbaar zijn voor buurthuizen, (particulieren) scholen die kookworkshops willen geven of kookverenigingen als Cuisine Culinair Zaanstreek (CCZ). Wat is er mooier dan met vers gehaalde spullen van de markt te koken? Voor de realisatie kan worden gekeken naar een samenwerking met Bruynzeel Keukens en een leverancier van keukenapparatuur. De ruimte biedt tevens een mooi ruimte op de eerste verdieping om gezellig te kunnen zitten eten en drinken. De ruimte is tevens na sluitingstijd bereikbaar, waardoor je het ook ’s avonds kan gebruiken.

Zaanse winkeliers en horeca

De huidige winkeliers van De Rozenhof zou je op een goede plek, in de leegstaande winkelpanden in het centrum, kunnen plaatsen. Daarnaast zou je kunnen bekijken of het voor winkeliers uit de Zaanstreek die iets bijzonders bieden of die in een winkelgebied zitten waar het moeizaam loopt interessant is om zich in de markthal te vestigen. In samenwerking met de banken en overheid kun je hier kijken hoe je een dergelijke transitie zou kunnen faciliteren. Daarnaast zou ik een klantenkaart voor de horeca in de regio willen invoeren. Deze klantenkaart moet ze verleiden om in de markthal hun producten te kopen in plaats van bij de groothandel.

Marketing van de Zaanstreek

Zaanstad is de voorraadschuur van Europa. Met de Markthal kan hier een extra dimensie aangegeven worden. Slechts als de stad ook gaat communiceren dat het de food stad van Nederland is zal dat gaan leven bij zowel de consument als bij de bedrijven. Social media zal belangrijk zijn bij het succes van de Markthal. Daarnaast zal nagedacht moeten worden over slimme relatiemarketing.

Duurzaamheid

De aanwezigheid van een goede versmarkt draagt bij aan het toegankelijk maken van gezonde voeding. Je ziet op markten als deze dat de standhouders veelal een duurzaam karakter hebben. In de uitvoering van het plan kunnen we hier extra aandacht voor vragen. Verder kun je bestuderen of het haalbaar is om de Markthal klimaat neutraal te maken.

De markt zal tevens extra werkgelegenheid creëren in de Zaanstreek. Naast dat er veel meer ondernemers met hun personeel in het centrum actief zullen zijn, zijn er ook extra functies in te vullen. Dit zijn naast de mensen op de iPad marktstand ook mensen die voor de schoonmaak en beveiliging moeten zorgen. Daarnaast kun je kijken naar een bezorgservices. Binnen deze extra banen is er ruimte voor mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. In de uitwerking van het plan kan dit verder onderzocht worden. Tevens zou de markthal ook stageplaatsen kunnen bieden aan de Foodopleiding uit de streek. Ik denk hierbij aan een roulatiesysteem waarbij leerlingen voor een korte periode stage lopen bij een standhouder en vervolgens doorgaan naar de volgende standhouder. De studenten kunnen op deze wijze in korte tijd veel productkennis opdoen.

Tot slot is de markt een plaats waar culturen bij elkaar komen. Dit draagt bij aan duurzame relatie tussen mensen.