‘Geen halve maatregelen’ zal onze gemeente wellicht gedacht hebben toen ze een hoop gele verf aanschaften. Het hele bewegende deel van het fietspad van de Den Uylbrug is ermee ingesmeerd.

Wij dachten eerst aan een ludieke actie van onze opstandige brandweerlieden, maar bij navraag werd dit vurig ontkend: ze hadden het heus bij het uitdelen van ijs gelaten. 

Dat er iets gebeuren moest met de brug was duidelijk: het rapport van de Onderzoeksraad dat 28 januari verscheen, een klein jaar na het ongeval waarbij Marijke Fontijn het leven verloor, was niet misselijk:

“De gemeente Zaanstad heeft het veilig openen en sluiten van de brug alleen gezien als een technische kwestie en geen aandacht gehad voor de menselijke component.”

Marijke stond op het bewegende deel van de brug, in de veronderstelling dat ze voor een stopstreep stond. In feite stond ze op het hoogste en snelst bewegende punt.

“Bij de nieuwe inrichting van de brug is onvoldoende stilgestaan op het gedrag van fietsers. Het beweegbare brugdeel was moeilijk te onderscheiden, de voeg leek op een stopstreep.”

Wij zagen de foto vanmiddag op de Facebookpagina Je Bent Zaankanter Als… verschijnen, gepost door Jeffrey Koops. De verf was nog nat toen hij de foto plaatste:

‘Volgens mijn telefoon nam ik de foto om 15:45 😉 toen stonden de schilders ook bij de slagboom te wachten.’

We hebben geprobeerd contact te krijgen met de woordvoerder van verantwoordelijk wethouder Leny Vissers-Koopman, maar dat is vooralsnog niet gelukt. Naar de reden van het geheel geel geverfde wegdek kunnen we vooralsnog raden.

In Engeland wordt gebruik gemaakt van zogenaamde box junctions: felgele ruiten die aangeven dat het vak snel vrijgemaakt moet kunnen worden en er niet is om stil op te staan.  Misschien is dit voorbeeld gebruikt (maar is de kwast iets te enthousiast gehanteerd)?

Box JunctionZie commentaar van Andries onder een eerder stuk over de brug.