De Muziekbuurt in Westerwatering (Zaandam) is over op betaald parkeren. En het wordt ingevoerd bij de Oost-Dorsch, in de Boerenjonkerbuurt, bij de Houthavenkade en op het Zaaneiland. Ook voor oud-Koog en oud-Zaandijk bestaan plannen.
Door Zaanstad wordt veel gedroomd over auto’s. Er zouden er steeds minder komen. Mensen die weinig verdienen hebben sowieso geen auto. Als je in de buurt van een trein- of busstation woont, heb je geen auto nodig. Fietsen kan ook prima. En deelauto’s zorgen er ook voor dat mensen geen auto hebben.
De praktijk is anders. Daarvoor zijn twee redenen. Ten eerste neemt het autobezit nog steeds toe. In de laatste jaren was dat voor heel Nederland bijna 2 procent per jaar meer. In Nederland zijn nu 9,2 miljoen personenauto’s en 1,2 miljoen bedrijfsauto’s.

Het CBS rapporteerde op 1 januari 2024 een aantal van 71.763 geregistreerde personenauto’s in Zaanstad. De woningvoorraad was 70.945. Meer personenauto’s dan huizen dus: 101 per 100 woningen. Omdat er ook nog 8.814 bedrijfsauto’s rondrijden, komt dat neer op 112 auto’s per 100 woningen. En daarbij zitten nog geen leaseauto’s (12 procent van het totaal in Nederland) en auto’s met buitenlandse (Poolse, Bulgaarse, Oekraïense) kentekens. Naar schatting zullen er voor elke 100 woningen zo’n 120 à 125 auto’s willen parkeren in Zaanstad.

Een tweede reden is dat er bij vrijwel alles wat er gebouwd wordt minder parkeerplaatsen dan woningen zijn. In sommige gevallen zelfs geen enkele parkeerplaats. Dat laatste geldt ook voor omzettingen (splitsing, bedrijfsruimte naar woningen, kamerverhuur) en veel kleinschalige bouw.

Die twee zaken samen zorgen voor een groeiend parkeerprobleem. Dat parkeerprobleem wordt ‘opgelost’ door betaald parkeren in te voeren en die ‘oplossing’ leidt weer tot parkeerproblemen op andere plekken. Bij de buren van de Muziekbuurt zien ze het waterbedeffect voor hun neus: rondrijdende auto’s en te weinig beschikbare plekken. Die willen ook betaald parkeren. En dan schuift het verder op.

De belangrijkste wapenfeiten in 2025 waren de invoering per 1 oktober van betaald parkeren in de Muziekbuurt in Westerwatering en de aankondiging van de invoering bij de Oost-Dorsch in 2026 en in de Boerenjonkerbuurt en Zaaneiland. Bij die laatste twee gebieden zijn eigen regels voor de invoering van betaald parkeren genegeerd. Bij de Boerenjonkerbuurt is er geen meerderheid voor (wat wel moet) en bij het Zaaneiland is de uitslag van de enquête onjuist geïnterpreteerd.

Ondertussen lopen de problemen op. Dat gebeurt bij het Gouwpark, in de Dammenbuurt in Westerwatering, bij de Houthavenkade (waar ook betaald parkeren wordt ingevoerd), bij de Behouden Haven, Diederik Sonoyweg, in Koog en Zaandijk bij grote drukte bij de Zaanse Schans, bij het ZMC (waar McDonald’s foutparkeerders laat wegslepen) en bij de Aldi, waar een tarief van € 75 per dag is ingevoerd.

Grote bouwprojecten in Zaandam (Paltrok, Oostzijderpark, Hembrugterrein, Catharina, Figaro, Mauritsstraat, Westzijde, Behouden Haven) zullen het probleem alleen maar groter maken.
Door Piet Bakker op basis van eerder nieuws op De Orkaan. Foto boven is van Marijn Kerkhoven (Muziekbuurt).
zakkenvullers zijn het leve de transitiede gewone man pakken
Met de prijzen van de woningen zijn veel bewoners tweeverdieners. Beide een baan en veelal niet naast de deur. We hebben een 24/7 economie maar het OV werkt niet 24/7. Er zijn ook banen waar een auto noodzakelijk is.
"Als je in de buurt van een trein- of busstation woont, heb je geen auto nodig"
Wie hiermee is gekomen heeft blijkbaar de afgelopen jaren in een grot geleefd.
De buitenlandse medewerkers halen we zelf hier naar toe. Werkzaamheden waar bedrijven niemand voor kunnen vinden voeren hun weer uit. Ook zij komen met de auto en wonen meestal gezien de huren noodgedwongen bij elkaar.
Het probleem zit hem in aantal woningen per m2 grond oppervlak. Zoveel mogelijk hoogbouw, want dat brengt geld in het laatje. Parkeerplekken leveren alleen geld op als er betaald wordt. Dat is te realiseren door de parkeerdruk te verhogen.